۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7399409
T T
۰ نفر
مسوول ستاد بازسازی عتبات عالیات: مشهد مهد معماری اسلامی است ..........................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/02/87 داخلی.اجتماعی.فرهنگی.
مسوول فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور عراق در بازدید از رواقهای جدید حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: معماران و مهندسان ایرانی می توانند حرف اول معماری اسلامی را در دنیا بزنند.
به گزارش روز چهارشنبه آستان قدس رضوی، مهندس قاسمی در جریان دیدار از رواق دارالحجه (عج ) و امام خمینی (ره ) حرم حضرت رضا(ع) افزود: آیینه کاری، گچبری و طلاکاریهای حرم مطهر آرامبخش و در دنیا بی نظیر است لذا مشهد مقدس به عنوان مهد معماری اسلامی مطرح است.
مدیر پروژه "سفینه النجاه" حرمین مطهر حضرت اباعبدالله (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) همچنین گفت: ستاد بازسازی، طرح جامع کربلا را طراحی و به تولیت حرم مطهر ارایه داده که در صورت تصویب در یک مقطع 10 ساله اجرا شود.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم از تجربیات ارزشمند اماکن متبرکه رضوی در اجرای این طرح برخوردار شویم.
عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز گفت: توصیف حجم و کیفیت کار معماری حرم مطهر رضوی به خصوص در سالهای اخیر بسیار مشکل است اما در یک ارزیابی مختصر می توان گفت که این معماری در سطح جهانی مطرح است.
حمید برومند صالح با بیان اینکه آستان قدس رضوی از بزرگترین مراکز مذهبی و دینی جهان محسوب می شود افزود: کارهای معماری این مجموعه مبتنی بر سنت و در عین حال برخوردار از تکنولوژی و نورآوریهای هنری است.
این کارشناس معماری با بیان اینکه نوآوریها آنچنان ظریف بکار رفته که ممکن است انسان آن را سنتی بپندارد گفت: کسانی که با سبک های سنتی آشنا هستند می دانند خیلی از کارهای اینجا در زمینه سنتی خودش با نوآوری همراه است.
وی تصریح کرد: در یک جمعبندی دیگر اینجا یک مکان عملکردگرا است نه آرمانگرا، عملکردگرایی همان پاسخگویی به نیازهای زوار به لحاظ فیزیکی یا معنوی است.
او افزود: درک این موضوع برای افراد آشنا با معماری اسلامی ملموس تر است انصافا کار خیلی شریف، عظیم و زیبایی است و یقینا این سبک معماری که به تجربه و عینیت رسیده است هم در کلیات و هم جزییات می تواند الگوی مناسبی برای سایر اماکن مقدس باشد.
وی گفت: تلاش می کنیم از این تجربیات در بازسازی عتبات عالیات کشور عراق نهایت استفاده را ببریم.ک/1 7487/663/589/660 شماره 530 ساعت 20:53 تمام
۰ نفر