۷ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7412641
T T
۰ نفر
بیماران سرطانی استان مرکزی چشم انتظار حمایت مسوولان ..................................................
اراک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 7/3/87 داخلی.اجتماعی.بهداشت درمان.سرطان.
جمعی از بیماران سرطانی در اسـتان مرکـزی در گفت و گو با ایرنا خواستار حمایت موثرترمسوولان استانی و کشـوری از قـربانیان این بیماری و تقویت زیر ساختهای کافی درمانی در این منطقه شدند.
آنان با ابراز خرسندی از اقدامات تکمیلی سایت سرطان شناسی دراراک گفتند: بیماران سرطانی استان علاوه بر رنج بیماری بامعضلات کمبود امکانات درمانی ، هزینه های سرسام آور وطی مسافتهای طولانی مواجه اند که جدیت مسوولان برای راه اندازی نهایی این مرکز بخش قابل ملاحظه مشکلاتشان را رفع می کند.
"علی امیدپور" یکی از بیماران سرطانی اراک گفت: حدود شش ماه است که با این بیماری دست به گریبانم وهزینه سنگین تامین داروهاو تحت پوشش بیمه نبودن آنها در مراحل شیمی درمانی با حقوق کارمندی در قدرت مالیم تیست.
وی افزود: بیماران ام اس، دیالیزی و هموفیلی باتشکیل انجمن پشتوانه حمایتی دارند اما بیماران سرطانی در سرگردانی و بلاتکلیفی هستند.
"اشرف کرمی" که فرزند شش ساله اش مبتلا به سرطان خون است گفت: آوارگی در بیمارستانهای تهران وهزینه های سنگین امانمان را بریده و در مدت شیمی درمانی هیچ مکانی برای استراحت و ماندن خود و بیمارمان نداریم.
وی افزود: باتوجه به اینکه مسوولان معترف به بالا بودن آمار برخی سرطانها در استان و اراک هستند دولت باید به صورت ویژه مجاری خاص خدمات درمانی و حمایتی خود را برای این منطقه ایجاد کند.
"فریده حسن زاده" ساکن روستای شهوه اراک نیز گفت: هـمسرم مبتلا به سرطان حنجره است ودرحالیکه پزشکان تهران مدعی شدند نیازی به بریدن عضو بدن نداشته به خاطر نبود پزشک متخصص سرطان ،جراح عمومی او رااز گفتارمحروم کرده است.
وی افزود: با وضعیت اقتصادی ضعیف رسیدگی به بیماران صعب العلاج سرطانی طاقت فرسا است و باید برای این مشکلات به نوعی توسط مسوولان چاره اندیشیده شود.
مسوول سرطان شناسی منطقه ای استان مرکزی گفت: بزودی بانصب تجهیزات پیشرفته درمانی در سایت سرطان شناسی آیت الله خوانساری اراک این مرکز به عنوان یک قطب قوی درمان سرطان کشور راه اندازی نهایی می شود.
دکتر"فتح الله محقق" افزود: براساس پایش شش ساله آمار ثبتی سرطان از238 بیمار سرطانی استان در سال 80 طی سال گذشته 735 مورد سرطان ثبت شده که به نظر می رسد 50 درصد جمعیت فربانی این بیماری باشد.
وی با بیان اینکه انتظار می رود که در این طرح سالانه یکهزار و 400 ثبت سرطان داشته باشیـم گفت: شایعترین سرطان استان گوارشی ، پستان و پروستات مثانه و ریه است.
وی افزود: هنوز تحقیق جامعی در خصـوص دلایل بالا بودن آمار برخی سرطـانها در استان وپایین آمدن متوسط سن ابتلا صورت نگرفته که می طلبد با همکاری مسوولان امر گام ریشه ای در این بخش برداشته شود.
وی گفت: اقـدامـات اولـیه برای تاسیس انجمن حمایت ازبیماران سرطانی در اراک برداشته شده و نخستین جلسه آن نیز برگزار شده است.
وی افزود: طی یکسال اخیر با امـکانات استانی شش هزار مورد شیمی درمانی دراستان انجام شده است.
دکتر محقق ،تشخیص دیرهنگام برخی سرطانها، ضعف سیستم غربالگری و مشکلات روحی و مالی بیماران را از مهمترین معضلات دانست.
وی گفت: با توجه به هزینه های هنگفت درمانی می طلبد اقدامات غربالگری در سرطانهای با شیوه بیشتر استان نظیر سرطان پستان ، گوارش و پروستات انجام شود.
وی افزود: درحال حاضر سایت سرطان شناسی آیت الله خوانساری در هشت بخش بستری و سرپایی به درمان مبتلایان به سرطان اشتغال دارد و با ورود دستگاه رادیوتراپی در یک ماه آینده ، بیماران هیچ نیازی برای طی مسافت در درمان ندارند.
وی گفت: طبق آمارهای مـنتشره تـا سال 2020 آمار مبتلایان به سرطان دنیا از مرز20 میلیون بیماربگذرد که بیش از نیمی از آنها قابل پیشگیری ودرمان است.
وی افزود: طبق آمار کشور 56 هزار بیمارسرطانی درسال 85 ثبت شده ووزارت بهداشت ودرمان آمار مبتلایان این بیماری را حدود250 هزار نفر تخمین می زند.
وی گفت: طبق آمار EMRO سن ابتلا به سرطان در کشورهای آسیایی ده تا بیست سال پایین ترازاروپا و آمریکا است و بیش از 60 درصد مبتلایان زیـر 65 سال سن دارند.
وی افـزود: درحـال حاضر به ازای هر 300 تا500 هزار نفر باید یک دستگاه رادیوتراپی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد ولی درایران فقط 45 دستگاه رادیوتراپی و 16 دستگاه شتاب دهنده خطی وجود دارد.
وی گفت: با نصب دستگاه رادیوتراپی در اراک این استان یکی از قطـب های تشخیص و درمان سرطان می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: این دفتردردو مرحله با مصوبه کارگروه زنان و خانواده، طرح غربالگری سرطان پستان را انجام داده است.
"اشرف جواهری" افزود: در مرحله نخست که سال گذشته انجام شد 400 زن غربالگری سرطان پستان شدند که 210 نفر مشکوک شناخته شده و سه نفر مشکل حاد داشتند.
وی توضیح داد: مرحله دوم این طرح امسال با مشارکت یکهزار و 700 رابط بهداشت زن بیش از 85 هزار زن استان غربالگری سرطان پستان می شوند.
استاندار استان مرکزی گفت: سلامت مردم استان از اهمیـت بالایـی برخوردار است و به این منظور امکانات مناسب برای درمان بیماران سرطانی به دتبال مصوبات سفر رییس جمهوری به استان محقق شده است.
"عبدالله سهرابی" افزود: ریشه بالابودن برخی از سرطانها در استان باید به صورت علمی شناخته شود و در برنامه توسعه استان و راهبردهای خاص برای رفع آن تلاش شود.ک/4 560/557 شماره 021 ساعت 09:35 تمام
۰ نفر