۱۸ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7428842
T T
۰ نفر
حیوان گزیدگی در خراسان شمالی رو به افزایش است ...............................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/04/87 داخلی.اجتماعی.بیماریها.هاری.
مسوول گروه مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از رو به افزایش بودن حیوان گزیدگی در این استان خبر داد.
دکتر محمدرضا اکبری روز سه شنبه به مناسبت هفته مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام در گفت و گو با ایرنا آمار حیوان گزیدگی در این استان در طی یکسال اخیر را دو هزار و 816 مورد عنوان کرد که 200 مورد آن مربوط به سه ماهه نخست امسال است.
وی افزود: این رقم در دو سال قبل از آن حدود دو هزار و 170 نفر بوده است.
وی نسبت به گسترش ویروس هاری که عامل اصلی آن حیوان گزیدگی است هشدار داد و گفت: خراسان شمالی در ردیف استانهای متوسط از نظر فراوانی حیوان گزیدگی قرار دارد.
وی افزود: هاری نوعی بیماری ویروسی است که سامانه اعصاب مرکزی انسان را دچار مشکل می کند و معمولا علایم آن پس از دو تا هشت هفته ظاهر می شود.
او مهمترین راه های سرایت بیماری هاری را از طریق گاز گرفتن حیوانات هار و یا پنجه کشیدن گربه سانان عنوان کرد و افزود: فاصله محل گاز گرفتن حیوان تا مغز، وسعت جراحات، نوع حیوان مهاجم و سن بیمار از عواملی است که درطول دوره های نهفتگی این بیماری موثر است.
اکبری مهمترین علایم این بیماری را خستگی، افزایش ترشح بزاق، ترس از آب، بی اشتهایی، بی قراری، اختلال در بلع، تف اندازی و گاهی سوزش و خارش در محل گزیدگی بیان کرد.
مسوول گروه مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: 85 درصد از حیوان گزیدگی ها از طریق سگهای بدون قلاده و ولگرد در این استان اتفاق می افتد.
اکبری با اشاره به اینکه در بیشتر موارد گزیدگی در گروه سنی نوجوانان و دانش آموزان رخ می دهد گفت: توجه خاص به این گروه برای افزایش سطح آگاهی در مورد بیماری هاری و نزدیک نشدن به محل تجمع سگهای ولگرد نقش مهمی در کاهش موارد حیوان گزیدگی دارد.
وی راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را عدم نگهداری سگ و گربه در منزل، واکسیناسیون و قلاده زدن به آنان عنوان کرد.
وی بر اقدام هماهنگ شهرداری، دامپزشکی و محیط زیست برای پیشگیری از هاری و بهسازی محیط و جمع آوری و دفع صحیح زباله، اتلاف سگهای ولگرد، آموزش به دامداران و روستاییان و واکسیناسیون سگها تاکید کرد. ک/3 7186/626/659 شماره 111 ساعت 11:45 تمام
۰ نفر