۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7429833
T T
۰ نفر
دما در شهداد کرمان به بیش از 50 درجه سانتیگراد رسید ...................................................
شهداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/04/87 داخلی.اجتماعی.هواشناسی.گرما.
دما در بخش شهداد کرمان به عنوان گرم ترین نقطه زمین به بیش از 50 درجه سانتیگراد رسید.
طبق مستندات و تحقیقات دکتر "پرویز کردوانی" استاد دانشگاه و بیابان شناس معروف کشور، منطقه گندم بریان شهداد که در کویر و کلوتها قرار دارد به عنوان گرمترین نقطه دنیا محسوب می شود.
به گفته این بیابان شناس دما در تابستان در این نقطه به بیش از 70 درجه سانتیگراد می رسد.
به گزارش خبرنگار ایرنا در اثر افزایش درجه دما طی چند روز اخیر برخی از مرکبات، گلها و گیاهان داخل میادین و پارکهای شهداد پژمرده و تعدادی از دامها و طیور نیز تلف شده اند.
شدت گرمای هوا در شهداد باعث ایجاد اختلال در زندگی مردم در ساعات اولیه ظهر تا قبل از غروب خورشید شده است.
افزایش بیش از اندازه دما در این بخش همچنین باعث مصرف بی رویه آب شده است زیرا شهروندان برای استحمام، وضو ساختن و شستن دست و صورت باید لحظاتی آب داخل لوله را هدر دهند تا سرد شود.
مسوول اداره هواشناسی شهداد نیز دمای هوا در روزهای 17 و 18 تیر ماه جاری در این بخش را 49 درجه سانتیگراد بالای صفر اعلام کرد.
مریم پورهاشمی گفت: دمای هوا در این روزها در روستای "ده سیف" به 58 درجه سانتیگراد رسید.
وی ادامه داد: دمای هوای این روستا توسط ایستگاه اقلیم شناسی محل ثبت و به صورت گزارش های سالانه به هواشناسی استان ارسال می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا روستای "ده سیف" آخرین روستای شهداد به سمت کویر لوت است و پس از این روستا تا روستای "ده سلم" در خراسان جنوبی به فاصله 220 کیلومتر هیچ آبادی و پوشش گیاهی وجود ندارد.
بخشدار شهداد نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: حاشیه بودن شهداد در مجاورت کویر و کلوتها و هوای فوق العاده گرمی که از سمت شمال و از روی شنهای روان کویر می وزد برشدت دما می افزاید.
محمد مومنی افزود: در اثر گرمای بیش از حد معمول بخشی از کشت و زرع کشاورزان و دامها دچار آسیب جدی شده است.
بخشدار شهداد خواستار جبران این خسارت از سوی دولت شد.
وی کمبود آب و افزایش دما و گرما را از مشکلات جدی بخش کشاورزی در شهداد برشمرد و از مسوولین و دست اندرکاران خواستار نگاه و توجه ویژه به بخش محروم شهداد شد.
شهداد از توابع شهرستان کرمان و در 100 کیلومتری شمال این شهر در حاشیه کویر لوت واقع شده است.ک/4 7440/657/507/659 شماره 223 ساعت 14:42 تمام
۰ نفر