۲۱ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7451301
T T
۰ نفر
معاون وزیر مسکن از اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خبر داد .................................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/06/87 داخلی.اقتصادی.نظام مهندسی.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان گفت: طرح اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای ارایه به هیات دولت نهایی شده است.
منوچهر خواجه دلویی روز پنچشنبه در نشست هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در مشهد افزود: این طرح سه هفته پیش در شورای توسعه نظام مهندسی به تصویب رسید.
وی بیان کرد: اعضا شورای توسعه نظام مهندسی شامل 30 نفر مرکب از سه نفر از رووسای سازمانهای نظام مهندسی استانها و رییس سازمان نظام مهندسی کشور، سه نفر از شورای مرکزی نظام مهندسی، معاون عمرانی وزیر کشور، رییس سازمان فنی و حرفه ای، دو تن مسوولان دانشکده های مهندسی، هفت نفر از مسوولان کشوری، دو نفر از شهرداران کلانشهرها، دبیران انجمنهای ساختمانی و تاسیساتی، مشاوران و انبوه سازان هستند. دبیرخانه این شورای نیز در وزارت مسکن و شهرسازی مستقر است.
وی هدف از اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی را ارتقا کیفیت در ارایه خدمات مهندسی در پروژه های ساختمان دانست و افزود: در این چارچوب انحصارات در پذیرش و اجرای پروژه ها حذف، و سهمیه و ظرفیت ساخت و ساز شفاف شده است.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: در اصلاحات این قانون نقش اشخاص حقوقی بیشتر و نقش اشخاص حقیقی کمرنگ و در پروژه ها به طراحی، نظارت و اجرا توجه ویژه ای شده است.
وی افزود: براساس اصلاح آیین نامه جدید توانمندی شرکتهای ساختمانی در ارایه خدمات مهندسی مشخص می شود.
او گفت: در آیین نامه جدید قانون نظام مهندسی ظرفیت وجود ندارد و سازنده باید پروژه را بیمه کیفیت کند.
وی در خصوص تجدیدنظر در آزمون ورود مهندسین جوان هم گفت: طرح آن در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است. در تجدیدنظر توجه ویژه ای به سنت استاد و شاگردی شده بگونه ای که مهندسان جوان زیر پوشش مهندسین با تجربه و حرفه ای قرار می گیرند و دوره آموزش خود را جهت ورود به بازار کار فرا می گذرانند.
او ادامه داد: در دانشکده های فنی و مهندسی مباحث مقررات ملی ساختمان که یکی از قوانین مهم در اجرای مقاوم سازی ساختمان است تدریس نمی شود و همین باعث شده که کیفیت علمی دانشگاهها با یکدیگر فاصله داشته باشد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: همچنین در دورس دانشگاهی رشته های ساختمان نیز بحثهای جدید علمی و نوین کمتر است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در این نشست گفت: تعامل میان شهرداری و سازمانهای مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی استان در خصوص اجرای پروژه های ساختمانی وجود دارد .
مهندس محمدرضا رییسی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با داشتن بیش از 11 هزار مهندس در هفت رشته ساختمانی دوره های آموزشی را برای ارتقا مهندسان برگزار کرده است .ک/3 662/589/660 شماره 291 ساعت 15:11 تمام
۰ نفر