۲۳ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7473903
T T
۰ نفر
والدین برای سنجش بینایی چشمان کودکان خود عجله کنند ...................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/08/87 داخلی.اجتماعی.بهزیستی.
گرگان - مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت: خانواده ها برای سنجش بینایی چشمان کودکان خود با توجه به مهلت باقی مانده از برنامه غربالگری بینایی، اقدام کنند.
طرح غربالگری بینایی کودکان 4 تا 6 ساله به منظور پیشگیری از تنبلی چشم و دیگر مشکلات ناشی از آن از اول آبان ماه سال جاری در کشور آغاز و حدود یک هفته دیگر به پایان می رسد.
این طرح هم اکنون در کلیه مهدهای کودک و آمادگی ها، پایگاههای ثابت و سیار، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت روستایی استان گلستان در حال اجرا می باشد.
به گفته کارشناسان سازمان بهزیستی گلستان با اجرای طرحهای پیشگیری در زمینه جلوگیری از اختلالات بینایی درکودکی، بسیاری از آسیب ها شناسایی شده و با درمان به موقع آنها از بروز آسیب های جدی در بزرگسالی افراد جلوگیری می شود.
در این خصوص والدین باید توجه داشته باشند که آسیب غم انگیز عدم توجه به غربالگری چشم کودکان درحدی است که عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم متاسفانه می تواند موجب کاهش بسیارشدید دید یک یا هر دو چشم زیبای کودک و گاهی نابینایی شود درحالی که با تشخیص و درمان به موقع، چشم دید کامل خود را به دست خواهد آورد.
بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری سنین پیش دبستانی و ترجیحا تا قبل از پنج سالگی عنوان شده و به همین علت این دوره را سنین طلایی می نامند و هر چه تشخیص به عقب بیفتد، درمان مشکل تر شده و میزان بهبودی کمتر خواهد بود.
هم اکنون براساس آمارهای اعلام شده تنها در استان گلستان حدود چهار هزار و 370 معلول بینایی زندگی می کنند.
مدیر کل سازمان بهزیستی استان گلستان با اشاره به اجرای این طرح در استان گفت: در قالب طرح غربالگری بینایی، چشمان 75 هزار و 122 کودک 4 تا 6 ساله استان معاینه می شود.
"اصغر باقری" روزپنجشنبه در این خصوص به ایرنا اظهارداشت: طرح غربالگری بینایی با هدف پیشگیری از تنبلی چشم کودکان و بمنظور جلوگیری از کم بینایی و نابینایی اجرا شده است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تا پایان ماه جاری ادامه داد، خواهان همکاری والدین در اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان شد.
به گفته وی، امسال این برنامه بصورت جامع تر در سطح استان اجرا شده و چشم کودکان یک تا سه ساله نیز توسط کارشناسان مجرب و با کمک دستگاه مجهز بینایی سنجی در کلیه مهدهای کودک مورد سنجش بینایی قرار می گیرد.
باقری تصریح کرد: سال گذشته 49 هزار و 821 کودک در سطح استان تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند که از این تعداد 178 نفر دچار آمبلیوپ شناسایی شدند و جهت درمان به متخصصین بینایی معرفی شدند.
به گفته پزشکان متخصص، آمبلیوپ یاتنبلی چشم یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی یک چشمی و یا گاهی دو چشمی است که در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است.
از نظر علمی آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یک طرفه و گاه دو طرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان ادامه می یابد و افراد مبتلا دارای دید طبیعی نمی باشند.
در این خصوص پزشکان تاکید می کنند که تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که در صورت عدم درمان حتی با استفاده از عینک و با سلامت آناتومیک چشم، دید باز هم کامل نخواهد شد.ک 3 601/579 شماره 213 ساعت 13:17 تمام
۰ نفر