۲۵ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474604
T T
۰ نفر
یک نویسنده : ادبیات کودک و نوجوان با استانداردهای جهانی فاصله دارد ...................................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/08/87 داخلی.فرهنگی.ادبیات.
استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس تهران و نویسنده کتابهای داستان و شعر کودک گفت: ادبیات کودک و نوجوان ایران هنوز با استانداردهای بین المللی و جهانی فاصله دارد.
" عرفان نظرآهاری " روز شنبه در گفت وگو با ایرنا در شهرکرد افزود:توقع از ادبیات کودک و نوجوان بسیار بالاست و این حوزه ادبی نیازمند پژوهشهای بیشتر و مباحث تئوریک می باشد.
به گفته وی، در همین زمینه از سال آینده رشته ادبیات کودک و نوجوان به صورت یک رشته خاص در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی می شود، تا به حوزه ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه شود.
نویسنده کتاب "لیلی نام تمام دختران جهان است " اظهار داشت: دستیابی به فضاهای آکادمیک و دانشگاهی نیاز اصلی ادبیات کودک و نوجوان است و ترکیب آن با فضاهای خلاقانه و بهره مندی از تجربیات جهانی موجب رشد و اعتلای این حوزه خواهد شد.
به گفته وی،مطالعات کم برخی از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، یکی دیگر از موانع پیشروی این حوزه است و دغدغه های اقتصادی نویسندگان نیز آنان را از نگاه خلاقانه باز می دارد.
نظرآهاری گفت:اگر کودکان به مطالعه کردن عادت کنند،ادراک آنها از دنیای پیرامون ارزشمندتر خواهد بود و با درک فلسفه زیستن می توانند در آبادانی و توسعه کشور نقش مهمی ایفا کنند.
نویسنده کتاب " نامه های خط خطی " تصریح کرد:کتابهای داستان نویسندگان ایرانی به زبان های دیگر ترجمه نمی شود ، کتاب آنها به خوبی توزیع نمی شود و به درستی مورد نقد قرار نمی گیرد و در نتیجه ورود افراد خلاق به این حوزه کمتر اتفاق می افتد و این آسیبها برای رشد ادبیات کودک و نوجوانان باید رفع شود.
به گفته وی، تصویرگری در ادبیات کودک و نوجوان از مفاهیم نوشتاری بیشتر رشد داشته و در سطح جهان نیز تصویرگری کتاب کودک جایگاه خوبی در بین نویسندگان دارد و این به دلیل زبان مشترک جهانی در تصویرگری است.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران اظهار داشت: در ایران حتی به مولفه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان توجه نشده و کم مهری نیز در این زمینه وجود دارد.
نظرآهاری اظهار داشت:تصویرگری در کتاب های بزرگسالان و برای بزرگسالان نیز باید انجام شود وآن را ترویج داد چرا که درگذشته این تصویرگری در کتابهای شاهنامه و دیوان شعرای پارسی گوی وجود داشته است.
وی گفت:عناصر دیگر از جمله فایلهای تصویری یا صوتی باید به همراه کتابها ارایه شود تا مخاطب با مفاهیم و محتوای کتاب زودتر ارتباط برقرار کند.
این ناشر کتابهای ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت:ادبیات ایران سرشار از افسانه هاست اما این افسانه ها کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که کتابی مانند "هری پاتر" با بهره گیری از قدرت رسانه های غرب تبدیل به یک پدیده جهانی شد و رسانه ها در خدمت این داستان کلاسیک قرار گرفت. ک/3 7359/671/ 607 شماره 291 ساعت 14:58 تمام
۰ نفر