۱۴ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7494391
T T
۰ نفر
ثبت آیینهای سوگواری سنتی، از تحریفات عزاداریها جلوگیری می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/14 فرهنگی.محرم 87.سوگواره.عکاسی زنجان- دبیرششمین سوگواره ی عکس با عاشوراییان منطقه ی شمالغرب کشور گفت: ثبت و به تصویر کشیدن آیینهای سوگواری سنتی و قومی منطقه ی شمالغرب کشور ، درحفظ ، نگهداری و جلوگیری از تحریفات عزاداری ثمربخش خواهد بود.
مهدی خدایی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ثبت و به تصویر کشیدن آیین سوگواری سنتی و قومی منطقه ی شمالغرب، حفظ و نگهداری پیشینه ی بزرگداشتها و جلوگیری ازتحریفاتی که در مراسم عزاداری سوگواران حسینی رسوخ می یابد، ازاهداف بنیادین این سوگواره اعلام کرد.
وی، ایجاد اتحاد و انسجام فکری میان هنرمندان عکاس را از دیگر اهداف برگزاری سوگواره ی باعاشوراییان ذکرکرد و یادآورشد: عکاسان با حضور درمراسم سوگواری صحنه هایی که حاکی از شور و علاقه ی درونی عزاداران حسینی است را به خوبی به تصویر می کشند.
خدایی، اضافه کرد: عکاس صحنه های عاشورایی، درواقع اندوه و ماتم خود را به تصویر می کشد و بی شک هرچه در درونش لبریز ازعشق و شور حسینی باشد، تصویر زیباتری خلق خواهد کرد.
وی، با بیان اینکه درنهاد هرهنرمندی محبت اهل بیت (ع) وجود دارد، اظهارداشت: تجلی این عشق و علاقه در قالب اثر هنری و به نوعی ادای دین به محضر اهل بیت (ع) نیاز به بسترسازی متولیان فرهنگ و هنر دارد.
خدایی، بااشاره به اینکه سوگواره با عاشوراییان از سال 81 طرح ریزی و از ماه محرم همان سال به صورت رسمی فعالیت خود را به صورت استانی آغاز کرده است، گفت: این سوگواره ازدوره ی سوم به صورت منطقه ای برگزار می شود.
وی گفت: با توجه به عزم راسخ مردم این استان در برپایی دستجات عظیم و معروف عزاداری، از جمله دسته حسینیه ی اعظم و زینبیه زنجان، زنجان بعنوان پایتخت شور حسینی معرفی شده است.
خدایی، یادآورشد: با عنایت به اینکه منطقه ی شمالغرب کشور خاستگاه این نوع عزاداریها ی پرشور است، حوزه ی هنری استان زنجان بعنوان مجری طرح سوگواره ی با عاشوراییان، عکاسان استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل ، قزوین و زنجان را جهت شرکت در ششمین دوره سوگواره دعوت می کند.
وی، با بیان اینکه سوگواره ی با عاشوراییان تنها همایش عکاسان است که برگزاری آن به ششمین دوره ی متوالی رسیده است، اضافه کرد: نخستین دوره ی این سوگواره با شرکت 32عکاس و 120اثر برگزار شد که این تعداد در پنجمین دوره به یک هزارو 315قطعه عکس از 138هنرمند عکاس رسید.
خدایی، با بیان اینکه با توجه به تثبیت و استمرار این امر دربین هنرمندان پیش بینی می شود اثار ارسال شده به دبیرخانه ی ششمین دوره این سوگواره به لحاظ کمی و کیفی سیرصعودی داشته باشد، اظهارداشت: دبیرخانه ی سوگواره جهت گریز از تکرار درمحتوای عکسها و همچنین افزایش سطح کیفی آثار، نگاهی نو و خلاقانه درعکسهای ارایه شده را محوریت قرارداده است.
وی یادآورشد: همچنین در اقدامی نو آثار برگزیده این دوره به همراه عکسهای منتخب دوره های پیشین درقالب مجموعه ای منتشر ودر اختیار عموم علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
خدایی، آخرین مهلت جهت ارسال آثار به دبیرخانه ی ششمین سوگواره را 26 دیماه جاری اعلام کرد و افزود: داوری این سوگواره توسط رییس خانه ی عکاسان ایران و چند تن از داوران متخصص فعال در این موضوعات مذهبی و عاشورایی انجام خواهدشد.
وی اضافه کرد: ازمیان آثار ارایه شده به بخش داوری 50اثر به بخش مسابقه راه خواهد یافت که از این میان نیز 10عکاس بعنوان نفرات برتر برگزیده و در مراسم اختتامیه از آنان تقدیر خواهد شد.
596/587/595 شماره 184 ساعت 12:48 تمام
۰ نفر