۱۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7515841
T T
۰ نفر
اقدامات پالایشگاه اصفهان توسعه ای بوده وحفاظت محیط زیست مخالف آن است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/13 اجتماعی.محیط زیست.پالایشگاه اصفهان - مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: طرحی که اخیرا در پالایشگاه اصفهان در دست اجراست ایجاد یک پالایشگاه جدید و توسعه محسوب می شود و حفاظت محیط زیست با اجرای آن مخالف است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی -احمدرضا لاهیجان زاده < روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های استان اصفهان افزود: طرحی در سال 82 تحت عنوان بهینه سازی پالایشگاه مطرح شد که در کمیته مربوطه در تهران بررسی و محیط زیست نیز با توجه به برنامه سازمان مبنی بر اصلاح فرایند صنایع قدیمی با آن موافق کرد.
وی اضافه کرد: تحت همین برنامه اقداماتی در پالایشگاه اصفهان صورت گرفت که میزان آلایندگی این شرکت را دراکثر موارد در حد و یا نزدیک به استانداردهای زیست محیطی کاهش داد.
لاهیجان زاده تصریح کرد: اقداماتی که اخیرا در پالایشگاه اصفهان آغاز شده در سطح گسترده ای در حدود 220هکتار در حال انجام است که با هدف کاهش مازوت و تولید محصولات و فراورده های با کیفیت است اما با توجه به اشباع بودن منطقه، محیط زیست مخالفت خود را با اقدامات اخیر پالایشگاه اعلام و شکایتی نیز در این خصوص به مراجع قضایی استان ارائه کرده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی مصوب شدن این طرح در دولت اظهار داشت: اگر دولت بخواهد که این طرح اجرا شود و مطالعات زیست محیطی نیز مشکل خاصی را در رعایت الزامات قانونی نشان ندهد ، ما تابع نظر دولت بوده و مخالفت نمی کنیم.
لاهیجان زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص ممنوعیت قانونی توسعه صنعتی در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان اظهار داشت: تمامی طرحهایی که در این شعاع ایجاد شده از سال 58 تا کنون با تصویب هیات دولت بوده که در قانون ممنوعیت شعاع 50 کیلومتری موارد استثنا با تصویب کمیته امور زیربنایی دولت دیده شده است.
وی گفت: پالایشگاه مجوز اصلاح و بهینه سازی کوره های قدیمی موجود را دارد و این در حالی است که اقدام به ایجاد تاسیسات جدیدی در جوار پالایشگاه نموده که این کار غیرقانونی است و طرح جدید پالایشگاه باید در منطقه ای خارج از شعاع 50 کیلومتری اصفهان اجرا شود.
لاهیجان زاده اضافه کرد: ما از پالایشگاه خواسته ایم طرح خودرا در منطقه ای دیگری اجرا کندو هزینه انتقال این طرح به منطقه ای خارج از محدوده پالایشگاه 100 میلیارد تومان بیشتر نمی شود و این در مقابل اعتبار حدود سه میلیارد یورویی کل طرح زیاد نیست، زیرا ما پیش بینی مسائل 50 سال آینده را می کنیم.
وی در ادامه میزان آلوده زایی نیروگاههای شهید منتظری و اصفهان (اسلام آباد ) را به مراتب بیشتر از پالایشگاه دانست و گفت: این نیرو گاهها با استفاده از سوخت مازوت در برخی از فصول سال روز انه بین 15هزار تن انواع آلودگی را در شمال غرب و جنوب غرب اصفهان منتشر می کنند.
وی از جریمه 960میلیون تومانی نیروگاه شهید منتظری خبر دارد و گفت: تا کنون در چندین مورد اخطاریه برای این نیروگاهها صادر شده و ما از وزارت نیرو خواسته ایم در نیروگاههایی که در محدوده شهرها قرار ندارند از سوخت مازوت استفاده کنند و در نیروگاههای مانند شهید منتظری و اصفهان که در محدوده شهر قرار دارد، از سوخت گاز استفاده شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین اظهار داشت: در سال 79-78 مطالعه جامعی روی آلودگی هوای اصفهان انجام شد که سهم صنعت و حمل و نقل هرکدام از آلودگی این شهر 50درصد برآورد شد، اما مطالعات اخیر بیانگر آن است که با اقدامات صورت گرفته و کاهش آلوده زایی صنایع و از سوی دیگر افزایش تعداد خودروها سهم الودگی بخش صنعت به کمتر از 40درصد کاهش یافته است.
لاهیجان زاده تصریح کرد: طی هفت سال گذشته صنایع استان برای کنترل آلودگی و بهینه سازی 150میلیارد تومان هزینه کرده اند .
وی تعداد خودروهای فرسوده استان را 110هزار خودرو بالای 30سال و 210هزار خودرو بالای 25 سال اعلام کرد و گفت: روند جایگزینی خودروهای فرسوده کند است و خودروهای جدید نیز میزان مصرف سوخت بالا تر از استانداردهای جهانی دارند که با توجه به کیفیت پایین سوخت امکان استفاده از فناوری ها کاهند آلودگی نیز در آنها وجود ندارد.
لاهیجان زاده در عین حال تصریح کرد: هم اکنون از 900هزار خودرو استان، حدود 750 هزار خودرو در شهر اصفهان تردد می کند و روزانه 460خودرو جدید به وسایل نقلیه اصفهان اضافه می شود و این در حالی است که سن خودروها نیز در حال افزایش است و تعداد خودروهای فرسوده هر ساله اضافه می شود.
وی جذب اعتبار 120میلیون تومانی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای معاینه فنی و رفع ایرادهای فنی خودروهای عمومی را از اقدامات امسال این سازمان در راستای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: از تیرماه امسال تا کنون سه هزار و 700تاکسی و 370 مینی بوس در مراکز معاینه فنی شهرداری مورد بررسی قرار گرفته و هزینه رفع نقص فنی آنها از 50 تا 150 هزار تومان از سوی حفاظت محیط زیست پرداخت شده است.
وی پیش بینی کرد در قالب این طرح 10 هزار خودرو عمومی در استان مورد معاینه فنی قرار گرفته و رفع نقص شود.
وی اقدام برای انتقال 200 واحد آلاینده طلاسازی به شرکت صنعتی طلا و پیگیری مسائل مربوط به رفع آلایندگی های شهرک چرم را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی های زیست محیطی محدوده شهر اصفهان اعلام کرد.
لاهیجان زاده همچنین متذکر شد : در بررسی شش هزار و 900 واحد صنعتی بزرگ و متوسط استان 600 واحد آلاینده شناسایی شده اند .
/558/546 شماره 143 ساعت 13:53 تمام
۰ نفر