۲۲ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7517982
T T
۰ نفر
اردوهای راهیان نور تداعی بخش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/22 فرهنگی.د.ف مشهد - چند سالی است که در آستانه سال نو و بهار طبیعت با اعزام کاروانهای راهیان نور دلها روانه سرزمینهای عشق و پایمردی و رشادتهای رزمندگان سلحشور ایران اسلامی در راه دفاع از وطن می شود.
آری از کاروانها و انسانهای دلداده فرهنگ ایثار و شهادت سخن به میان می آوریم که ادامه دهندگان راه پاک و خونبار شهدای سرافراز ایران اسلامی و رزمندگان غیور ارتش اسلام و ایثارگران مجاهد نستوه هستند و همه ساله در آستانه ایام نوروز با آرمانهای شهیدان تجدید بیعتی دوباره می کنند.
سابقه نخستین اردوهای راهیان نور به سالهای ابتدایی جنگ بازمی گردد پس از آزادسازی اولین سرزمین های اشغالی در شمال خوزستان عده ای به بازدید از جبهه های جنگ شتافتند بیشتر این مسافران دلداده را خانواده های شهدا تشکیل می دادند که با آرمانهای شهیدان تجدید بیعت کردند.
سیاستمردان و مدیران ارشد نظام و نمایندگان مجلس نیز از دیگر مسافران راهیان نور در سالهای دفاع مقدس بودند.
آنان در قالب کاروان های کوچک، از جبهه ها بازدید و از نزدیک با رزمندگان دیدار می کردند.
نویسندگان، هنرمندان و بازاریانی که در پشت جبهه همواره یار و یاور رزمندگان بودند نیز در سالهای دفاع مقدس به جبهه ها سفر می کردند و مدت کوتاهی را در سنگرها و سوله ها، در کنار رزمندگان می گذراندند.
این سفرها هیچ گاه در زمان جنگ دامنه گسترده ای نیافت چرا که مراقبت از جان بازدیدکنندگان در بیشتر جبهه های جنگ، کاری دشوار و شاید محال بود ولی طی سنوات اخیر همه ساله در آستانه تعطیلات نوروز کاروانهای راهیان نور از نقاط مختلف کشور و استان خراسان رضوی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام می شوند.
آزی سرزمین هایی چون شلمچه ، فکه ، طلاییه ، اروند، دوکوهه و دهلاویه جای پای بندگان خوب خدا و قدمگاه انسان های از جان گذشته و فداکار ، همچون نشانه هایی آشکار برجا خواهد ماند تا نسلها بیایند و از رهگذر سفر به این سرزمین ها، توشه ای برای حیات خود برچینند.
جمعی از زائران کاروانهای راهیان نوراستان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفتند: اردوهای راهیان نور تداعی بخش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامی است.
محبوبه یاوری یکی از بانوان بسیجی مشهدی گفت: در شرایطی که دشمنان به عناوین مختلف از جمله جنگ نرم در صدد ضربه زدن به آرمانهای مقدس جمهوری اسلامی هستند تبیین فرهنگ ایثار و شهادت، جامعه اسلامی و ارزشهای انقلاب را برابر توطئه های معاندان بیمه می کند.
وی ادامه داد: اردوهای راهیان نور از مولفه های مهم تبیین و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است فرهنگی که با گذشت زمان نتنها از اعتبار آن کاسته نشده بلکه همچنان بر غنای آن افزوده می شود.
یکی دیگر از زائران کاروانهای راهیان نور مشهد هم مهمترین نتایچ برگزاری اردوهای راهیان نور را افزایش خودباوری و تبیین روحیه ایثار در مردم و از جمله جوانان و نسل سوم انقلاب و وفاداری هر چه بیشتر آنان نسبت به آرمانهای والای انقلاب دانست.
سیروس صالحی ادامه داد: اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی است که جوانان و نوجوانان که آن دوران را به یاد ندارند و یا در آن مقطع متولد نشده بودند با رشادتهای رزمندگان اسلام برابر استکبار جهانی و ارتش بعث عراق در راه دفاع از وطن آشنا شوند.
وی گفت: دشمنان در قالب ترفند تهاجم فرهنگی علیه انقلاب و ارزشهای والای آن جوانان را مورد هدف قرار دادند و در صدد بیگانه ساختن آنان با هویت اصیل اسلامی و انقلابی خود هستند و اقداماتی مانند اعزام اردوهای راهیان نور به نوعی این توطئه را کم رنگ و خنثی می کند.
موسی ناصریان یکی از کسبه مشهدی نیز هدف خود را از شرکت در اردوهای راهیان نور، تجدید بیعت با آرمانهای والای شهدا و آشنایی با رشادتهای غرورآفرین رزمندگان اسلام در راه دفاع از کشور ذکر کرد.
وی که برای سومین سال متوالی به اردوهای راهیان نور اعزام می شود، افزود: بازدید از مناطق جنگی دوران دفاع مقدس روح و جان آدمی را با یاد شهدا صیقل می دهد.
فرمانده ناحیه ویژه مقاومت بسیج سپاه مشهد هم مهم ترین اهداف برگزاری اردوهای راهیان نور را انتقال ارزش های والای اسلامی و انقلابی به مردم و به ویژه نسل سوم انقلاب، گسترش فرهنگ دفاع مقدس و سیره شهدا، زنده نگاه داشتن ایثارگری ها و مجاهدت های رزمندگان اسلام برشمرد.
سرهنگ پاسدار حسین لطفی گفت: شرکت کنندگان در این اردوها، با عظمت سپاه اسلام و رشادت های رزمندگان و شهدا در طول دوران دفاع مقدس هر چه بیشتر آشنا می شوند و وفاداری خود را نسبت به آرمانهای انقلاب و نظام هر چه بیشتر تحکیم می بخشند.
جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی نیز با تاکید بر ضرورت تبیین و فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یکی از ضروریات مقابله با ترفندهای معاندان گفت: انتقال رشادت های رزمندگان به آحاد مردم و به خصوص نسل جوان سبب حفظ و استمرار بیش از پیش نظام می شود.
سرهنگ پاسدار محمد شیردل اعزام کاروان های راهیان نور را ضرورتی انکار ناپذیر برای آشنایی نسل جوان و نوجوان با فرهنگ دفاع مقدس و معرفی اسطوره های ارزشی دفاع مقدس برای نسل حاضر عنوان و تصریح کرد: این امر در واقع تحکیم پیوند ارزشی و فرهنگی نسل جوان با دفاع مقدس است.
او همچنین تبیین عزت، عظمت و اقتدار ملت ایران در مقابل استکبار جهانی و ضبط ارزش های معنوی دفاع مقدس را از طریق کاروان های راهیان نور مفید و حیاتی دانست.
معاون هماهنگ کننده فرمانده سپاه امام رضا (ع) استان خراسان رضوی و مسوول ستاد راهیان نور استانهای سه گانه خراسان هم از اعزام بالغ بر 40 هزار نفر از این استانها به اردوهای راهیان نور از 15 اسفندماه جاری به مدت یک ماه به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس خبر داد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار یعقوب علی نظری با اشاره به اینکه سال گذشته 30 تا 35 هزار نفر از استان های خراسان به اردوهای راهیان نور اعزام شدند، گفت: شرکت در این اردوها برای عموم آزاد بوده و ثبت نام و اعزام آنها از طریق پایگاه ها و نواحی مقاومت بیسج انجام می شود.
وی عنوان کرد: ستادهای استانی و شهرستانی راهیان نور استانهای سه گانه خراسان شامل شش کمیته پشتیبانی، فرهنگی ، راویان، بهداشت و درمان، رسانه، اعزام و اسکان می باشد که مسولیت هر کمیته به تناسب فعالیت آن به ادارات مربوطه واگذار شده است.
به گفته وی، همچنین ستاد دیگری در سپاه امام رضا(ع) به عنوان متولی و مسوول اجرایی برنامه و یک ستاد هم در منطقه اردوگاه ثامن الائمه (ع) حمیدیه اهواز که محل اسکان کاروانهای استانهای خراسان است جهت پذیرایی، اسکان و هدایت کاروان ها تشکیل شد.
وی تصریح کرد: از مجموع زائران اعزامی از استانهای سه گانه خراسان به اردوهای راهیان نور تنها 30 هزار نفر مختص استان خراسان رضوی است و سپاه امام رضا(ع) در این دوره در اردوگاه ثامن الائمه (ع) حمیدیه اهواز پذیرای بالغ بر 40 هزار نفر زایر این استانها است.
سردار نظری گفت: هر یک از کاروانهای راهیان نور در مدت سه روز حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در روز اول از مناطق طلائیه، هویزه و سوسنگرد، در روز دوم از مناطق فاو، اروند رود و شلمچه و در روز سوم از چزابه و فکه در شمال خوزستان بازدید می کنند.
وی گفت: در این سفر علاوه بر تهیه بسته های فرهنگی 100 راوی دفاع مقدس نیز کاروان ها را در زمان بازدید از مناطق همراهی کرده و به تشریح عملیات های انجام شده و نقش یگانهای خراسانی در پیشبرد اهداف جنگ تحمیلی می پردازند.ک/4 7490/663/589/659 شماره 016 ساعت 09:51 تمام
۰ نفر