۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7518358
T T
۰ نفر

تندیس نخستین خلبان ایرانی در تبریز رونمایی شد

۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7518358
تندیس نخستین خلبان ایرانی در تبریز رونمایی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/24 اجتماعی.شهری.عمرانی.محمد تقی خان پسیان تبریز- تندیس سرهنگ محمد تقی خان پسیان، با حضور نوادگان وی و جمعی از مردم و مسوولین شهر تبریز روز شنبه پرده برداری شد.
به گزارش ایرنا، شهردار تبریز در آیین پرده برداری از این یادمان با اشاره به اهمیت این اقدام فرهنگی، تبریز را به لحاظ ویژگیهای خاصی که دارد، متمایز از دیگر مناطق کشور دانست و گفت: خطه آذربایجان حماسه ساز ترین خطه ایران است .
علیرضا نوین، با بیان نقش تبریز در وقایع یک صد ساله اخیر، جایگاه آن را با وجود ادبا و شعرا و همچنین دیگر چهره های تاریخی با ارزش شمرد و بر ضرورت حفظ نام آنها تاکید کرد.
تندیس پیکر نخستین خلبان ایرانی در کنار یک فروند هواپیما به طول شش متر و عرض هشت متر از جنس فایبر گلاس مصلح توسط برادران سرابی اقدم ساخته شده که ساخت آن با احتساب مطالعات صورت گرفته هفت سال زمان برده است.
این سازه در محل سه راهی فرودگاه تبریز توسط شهرداری منطقه شش این شهر با یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار نصب شده است.
محمد تقی خان پسیان که اجدادش از مهاجرین قفقاز بودند در سال1270 شمسی در تبریز متولد شد.
وی، پس از طی تحصیلات مقدماتی و دوره مدرسه نظام وارد خدمت در ژاندارمری گردید.
وی، مدتی در آلمان و سوییس و عراق به سر برده و به مطالعه در امور نظامی پرداخت و در مراجعت به ریاست ژاندارمری خراسان منصوب شد.
در کودتای 1299، سید ضیاء دستور داد محمد تقی خان پسیان، قوام السلطنه والی خراسان را بازداشت کند که او را دستگیر کرده، تحت الحفظ به تهران فرستاد. همین امر موجب شد که قوام السلطنه کینه او را به دل بگیرد و بعدا وقتی نخست وزیر شد، استانداری برای خراسان تعیین کرد که کلنل زیر بار نرفت و علیه دولت مرکزی قیام کرد.
کلنل محمد تقی خان پسیان می خواست در خراسان جمهوری اعلام کند و بعد آن را به سراسر ایران تعمیم دهد که در این کار توفیقی نیافت و درجنگ با قوای دولتی و عشایر در تپه های قوچان در سال 1300 به قتل رسید.
وقتی نظام السلطنه مافی حاکم خراسان شد، جنازه کلنل محمد تقی خان پسیان را از آرامگاه نادر خارج به قبرستان عمومی بردند.
آنهایی که با کلنل محمد تقی خان پسیان آشنایی داشتند او را افسری رشید و وطن پرست می دانند و حتی عارف شاعر ملی درباره او اشعاری گفته و چنین یاد آور شده (کین عاقبت وطن پرستی است ) کلنل محمد تقی خان پسیان در سال 1300 در سن 33 سالگی زندگی را ترک گفت.
فرزندی نداشت. ولی خانواده پسیان که اکثرا مشاغل نظامی داشتند از خانواده های معروف ایران می باشند.
7232/518/501/587 شماره 158 ساعت 18:34 تمام
۰ نفر