۷ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7521090
T T
۰ نفر
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران : تهران در سکوت لرزه ای قرارگرفته است ...................................................................
تهران بزرگ ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/09/1386 داخلی.اجتماعی.شهرداری.گسل.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران گفت:درحال حاضر تهران در سکوت لرزه ای قرار گرفته است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
"مازیارحسینی" روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جمع آوری اطلاعات گسل های تهران تاشعاع 150 کیلومتری شهر از جمله گسل های مشاء، شمال تهران، ری، طالقان، ایوانکی و ایپک دارای اهمیت بوده و با توجه به راه اندازی شبکه های پیش نشانگر، حرکات این گسل ها از طریق ثبت لرزه ای تحت نظر قرار گرفته شده است.
به گفته وی همچنین شناخت گسل های قرارگرفته در زیر آبرفت های دشت تهران که اطلاعاتی از آن ها در دست نیست، از اهمیت برخورداراست.
حسینی اعمال مدیریت کاهش خطرپذیری را راه حل علمی و آزموده شده جهانی دربرابر نگرانی از زلزله توصیف کرد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد:می توان باهمت و روحیه برنامه محور و آسیب محور، خطر پذیری (ریسک خطر) را به تدریج کاهش داد و باید توجه داشت که تحقق توسعه پایدار در کشور به کاهش خطرپذیری شهر تهران در برابر زلزله گره خورده است.
وی اظهارداشت:مدیریت کاهش ریسک در دهه های گذشته مورد غفلت قرارگرفته و تنها به مدیریت مقابله و تامین تجهیزات امداد و نجات توجه شده است.
وی ادامه داد:این درحالی است که باید به سمت اختصاص 80 تا 90 درصد بودجه و توان در بخش پیشگیری و آمادگی حرکت کرد تا حجم خطرپذیری کاهش یابد و 10 تا20 درصد مابقی توان و بودجه به ریسک باقی مانده اختصاص یابد و دستیابی به این هدف در گرو توجه هوشمندانه به مسائل اجتماعی و فرهنگی است.
حسینی همچنین به طرحهای در دست مطالعه و اجرا از جمله، طرح احداث نخستین موزه زلزله، طرح بهبود و ارتقای کیفیت ساخت و ساز، طرح تامین منابع آب اضطراری و برنامه های آموزش شهروندان با مفاهیم ایمنی اشاره کرد.
وی گفت:تعداد پایگاه های چند منظوره پشتیبانی مدیریت بحران افتتاح شده درشهر تهران از حدود 80 پایگاه فعلی تا پایان سال به 100 پایگاه خواهد رسید و درنهایت 134 پایگاه در شهر تهران بر پا می شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران تصریح کرد:نقشه قنات های شهرتهران نیز برای نخستین بار و بادقت بالا تهیه شده و همچنین نقشه رقومی (جی آی اس ) مدیریت بحران شهر تهران بر اساس اطلاعات مدیریت شهری در قالب اطلس مدیریت بحران تهیه شده است که به صورت لوح فشرده در اختیار مدیران شهری، شهرداران مناطق، روسای سازمان ها ومدیران استان های معین قرارمی گیرد.
دراین اطلس اطلاعات شهر تهران در 120 لایحه ذخیره شده است.
حسینی همچنین به اجرای طرح جامع مدیریت کاهش خطرپذیری شهر تهران ظرف 12 سال آینده اشاره کرد و گفت: در پایان این مقطع با اجرای ده ها طرح پیش بینی شده، شاخص خطرپذیری تهران تا 90 درصد کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 22 ستاد مدیریت بحران در 22 منطقه تهران برپا شده و تاکنون شش اتاق مدیریت بحران منطقه مورد بهره برداری قرار گرفته که تا پایان سال تعداد دیگری از اتاق های مدیریت بحران مناطق مورد بهره برداری قرار می گیرد.ک/3 تهرام/7245/1064/1547 شماره 420 ساعت 17:13 تمام
۰ نفر