۱۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7525781
T T
۰ نفر
نگاهی به وضعیت بیمه کشاورزی و چالشهای آن در خراسان شمالی ........................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/09/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.بیمه.
خراسان شمالی دومین استان سیل خیز کشور است که هر ساله از ناحیه سیلاب خسارات زیادی به کشاورزی این استان تحمیل می شود.
با این حال بر اساس آمار موجود، سال زراعی گذشته تنها 10 تا 13 درصد از کشتزارهای این استان بیمه شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی کارشناسان و دست اندرکاران بخش بیمه عدم فرهنگ سازی در این خصوص و نیز کاهش تدریجی سهم دولت در بخش بیمه را از علل عدم رغبت کشاورزان به بیمه کشتزارها عنوان می کنند. رییس هیات مدیره کانون خبرگان کشاورزی خراسان شمالی می گوید کاهش سهم دولت در بیمه محصولات کشاورزی، مشکل عمده بیمه محصولات کشاورزی است.
مهدی محمودیان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس قانون بیمه گری، میزانی از پرداخت حق بیمه سهم کشاورز و درصدی سهم دولت است که هرساله سهم دولت رو به کاهش و سهم کشاورز رو به افزایش است.
وی این کاهش سهم دولت و افزایش سهم کشاورزان را علت عمده بی رغبتی به بیمه گری در این استان دانست.
او علت دیگر عدم اقبال کشاورزان به بیمه محصولات را تطابق نداشتن آنچه کشاورز به عنوان حق بیمه می پردازد با آنچه بیمه گر بعد از خسارت می پردازد عنوان کرد.
وی در عین حال بیمه محصولات کشاورزی را در استان خراسان شمالی دارای چالشهای دیگری نظیر محاسبه نشدن خسارت پنهان وارده به کشاورز، محاسبه نشدن میانگین تولید کشاورز زیان دیده در سالهای گذشته و کارشناسی نشدن به موقع خسارات برشمرد.
رییس هیات مدیره کانون خبرگان کشاورزی خراسان شمالی در خصوص "خسارت پنهان" گفت: کارشناسان بیمه تنها خساراتی را که به ظاهر به کشاورز وارد شده قبول دارند و سایر خسارات را که شامل خسارات پنهان و کاهش میزان تولید است نمی پردازند.
مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه بازده تولید یک کشاورز حتی نسبت به مزرعه مجاور متفاوت است نمی توان در هنگام سطح سبز محصول، خسارت را تخمین زد.
محمودیان ادامه داد: لازم است سابقه کشاورزی هر کشاورز در سالهای گذشته از مزرعه آسیب دیده بررسی شده و میانگین تولید هر کشاورز نسبت به توان تولید خودش، نه نسبت به توانایی شهرستان، محاسبه شود.
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به اهمیت ترویج بیمه گری در میان کشاورزان گفت: لازم است چالشهای پیش روی بیمه برای استقبال کشاورزان برداشته شود.
علی اسدی در گفت و گو با ایرنا عدم دقت و منطقی نبودن تعرفه های بیمه، سنجیده نشدن تعرفه ها به نسبت آمایش سرزمینی و آب و هوایی منطقه، دقیق و به موقع نبودن پرداخت غرامت را از عوامل کم رغبتی کشاورزان به بیمه برشمرد.
وی معتقد است: تعرفه بیمه برای کشاورزی که یک هکتار گندمزار دارد باید با کشاورزی که 10 هکتار کشتزار گندم دارد متفاوت باشد تا بیمه برای تمام کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.
او ادامه داد: همچنین لازم است براساس استاندارد تولید محصول در هر منطقه، بیمه غرامت پرداخت کند.
وی گفت: رفع این چالشها می تواند کشاورزان را به سوی بیمه ترغیب کند.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی هم کمترین و بیشترین سهم دولت را در بیمه سال گذشته در بخش زراعی سه تا 64 درصد و در بخش باغی بین 30 تا 90 درصد بیان کرد.
محمد کریمان کمترین و بیشترین سهم دولت در سال جاری زراعی در بیمه بخش زراعی را بین صفر تا 58 درصد و محصولات باغی را بین 17 تا 80 درصد بیان کرد.
وی مراحل تخمین غرامت بیمه محصولات را نیز از آغاز کاشت تا برداشت شامل پنج مرحله اعلام و بیان کرد: در این مراحل بین 55 تا 100 درصد خسارت به کشاورزان داده می شود.
او همچنین سطح پوشش بیمه را در سال گذشته زراعی 42 هزار و 184 هزار هکتار کشتزار و بیش از چهار هزار هکتار باغ عنوان کرد و سطح امسال بیمه گندم آبی این استان را شش هزار و 681 هکتار، گندم دیم هزار و 328 هکتار، جو آبی دو هزار و 24 هکتار و جوی دیم را هزار و 421 هکتار بیان کرد.
وی افزود: این در حالی است که سطح تعهد بیمه گندم آبی در این استان 61 هزار هکتار، گندم دیم 72 هزار و 400 هکتار، جو آبی 15 هزار هکتار و جو دیم هزار و 385 هکتار است.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی بیشترین مشکل بیمه محصولات کشاورزی در این استان را مراجعه دیرهنگام بیمه گزاران عنوان کرد.
وی گفت: براساس قانون، بیمه گزاران باید ظرف هفت روز بعد از وقوع خسارات بلایای طبیعی، صندوق بیمه و شعب بانک کشاورزی را در جریان خسارات وارده قرار دهند.
او ادامه داد: تمام شعب بانک کشاورزی در شهرهای آشخانه، راز، شیروان، صفی آباد، اسفراین، بجنورد، فاروج و جاجرم موظف به رسیدگی به امورات بیمه بیمه گزاران هستند.
وی راهکار افزایش سطح بیمه گری را همکاری و مساعدت شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران، بخشداران و رسانه ها برای آشنا کردن کشاورزان با فرهنگ بیمه عنوان کرد.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی گذشته 20 میلیارد و 466 میلیون ریال غرامت توسط بیمه به عرصه های خسارت دیده زراعی، باغی، دامی و مراتع که از ناحیه بلایای طبیعی آسیب دیه بودند، پرداخت شد.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار کشتزار و باغ دارد.ک/4 7186/626/660 شماره 016 ساعت 09:42 تمام
۰ نفر