۱۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7525894
T T
۰ نفر
عنوان تاریخی " خلیج فارس " در قدیمی ترین نقشه رنگی ایران حک شده است ..................................................................
تبریز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/09/86 داخلی.فرهنگی.سیاسی.تاریخی.اسناد.نقشه.
عنوان تاریخی " خلیج فارس " در نخستین نقشه رنگی و برجسته نمای ایران که در مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور در تبریز نگهداری می شود، حک شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این نقشه مربوط به سال 1277 هجری - شمسی است و در ذیل آن دو عنوان " خلیج فارس" یا "دریای بندربوشهر" خودنمایی می کند.
با این سند تاریخی بدست آمده و نقشه قدیمی مزبور بار دیگر عنوان تاریخی " خلیج فارس " را تایید می کند.
این نقشه در مقیاس و دقت یک ده میلیونم و به شکل مربع درابعاد 38/1 متر در 38/1 است و به تایید وزارت (جلیله ) علوم وقت رسیده است.
در حاشیه و پایین این نقشه در قالب راهنمای ضمیمه پایتخت، شهرهای اصلی، دهات، قلعه ها، کاروانسراها، رودها، دره ها، دماغه ها، راههای اصلی، راه آهن، نهر، کویر و ریگستان، باتلاق، خطوط ملاحی (کشتیرانی ) و گردنه ها مشخص شده است.
براساس اسناد موجود تاریخی نقشه مزبور توسط میرزا عبدالرزاق سرتیپ از شاگردان ممتاز دارالفنون و نجم الدوله مشهور ترسیم شده است.
در مرکز اسناد شمالغرب کشور که در سال های بعد پیروزی انقلاب تاسیس شده هم اکنون 32 هزار برگ سند باارزش تاریخی بالا نگهداری می شود.
نفیس ترین سند مربوط به دستخط آیت الله میرزای شیرازی در نهضت تنباکو همراه با اسناد و تصاویر مربوط به قیام مردم تبریز در سال های قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی در این مرکز نگهداری می شود.
محدوده فعالیت کتابخانه و مرکز اسناد ملی منطقه شمال غرب کشور در تبریز استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل است.ک/4 (7232/586)587 شماره 126 ساعت 11:55 تمام
۰ نفر