۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7533275
T T
۰ نفر
استاداسماعیلی:بزرگترین آرزویم اتمام خوشنویسی عظیم ترین قرآن جهان است ....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/10/86 داخلی.فرهنگی.خوشنویسی.
استاد "اسماعیلی قوچانی" گفت: بزرگترین آرزویم اتمام کار خوشنویسی عظیم ترین قرآن جهان است.
این هنرمند خوشنویس خراسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تاکنون دو بار اقدام به خطاطی بزرگترین قرآن دنیا کرده ام که متاسفانه هر دو بار به سرانجام نرسیده است.
وی گفت:نخستین بار در سال 1345 در موزه آب انبار سیداسماعیل تهران نیمی از آن را خوشنویسی کردم که متاسفانه با بروز فضای نامناسب در موزه که با این نوع فعالیت تناسب نداشت، کار ناتمام ماند.
او با بیان این که هیچ اطلاعی از سرنوشت این قرآن ندارم ،افزود:قرآن یاد شده حدود یک متر عرض و یک و نیم متر طول داشت و خوشنویسی آن در زمان خود نیز انعکاس رسانه ای خوبی در سطح ایران و جهان داشت و به خاطر دارم که نشریات آن دوران از جمله مجله "سپید ـ سیاه" تصویر آن را به همراه خبر و گزارش چاپ کرده بود.
اسماعیلی قوچانی گفت:بار دوم خوشنویسی بزرگترین قرآن دنیا را با سرمایه گذاری یکی از همشهریان خود آغاز کردم که این بار نیز پس از خوشنویسی 70 صفحه که شامل چهار جزء می شد به علت مشکلاتی که عمده آن مالی بود از ادامه کار بازماندم.
وی افزود:قرآن دوم را در ابعاد دو متر و 50 سانتی متر در یک متر و 75 سانتی متر خوشنویسی کردم و برای تهیه صفحات آن مدتها مطالعه کرده بودم تا ماندگاری قابل قبولی داشته باشد.
او گفت:هم اکنون بعد از بازنشستگی در صدد هستم با فراهم نمودن وسایل اولیه از محل پاداش بازنشستگی و با کمک های مردمی خوشنویسی این قرآن را به اتمام برسانم.
وی افزود:تمایل دارم پس از اتمام خوشنویسی این قرآن، به خاطر دینی که به شهر قوچان دارم آن را به موزه ای در این شهر وقف کنم تا بدین ترتیب نام این شهر فرهنگ دوست و فرهنگ پرور را در جهان بلند آوازه نمایم.
او گفت:اگر خانه مرحوم عبدالحسین توفیقی که نخستین استاد خوشنویسی من بوده است و دین بزرگی بر گردن من و بسیاری از مردم قوچان دارد را خراب نمی کردند دوست داشتم که این قرآن برای همیشه در آن خانه به نمایش درآید تا ادای دینی نیز به محبتهای نخستین استاد خود کرده باشم.
وی افزود:همین چند روز پیش خطاطی نوشته های ضریح جدید حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) به من پیشنهاد شد اما چون تمرکز ذهن و کارهای خود را بر روی خوشنویسی این قرآن گذاشته ام از پذیرفتن این پیشنهادها خودداری کردم.
او درباره علت علاقه خود به خوشنویسی چنین قرآنی گفت:روزی در برخی از روایات تاریخی خواندم که خوشنویسی، قرآنی به اندازه یک نگین انگشتر نگاشت و تقدیم پادشاه زمان خود کرد.
وی افزود:پادشاه به عوض تشویق، آن خوشنویس را توبیخ کرد و به وی یادآور شد که قرآن در همه چیز حتی در خوشنویسی و خطاطی باید عظمت داشته باشد.
او گفت:خطاط، چندی بعد قرآنی بزرگ که با ارابه حملش می کرد را خوشنویسی کرد و به نزد پادشاه فرستاد و مورد تشویق آن سلطان قرار گرفت.
وی افزود:این داستان یا روایت تاریخی و استدلال آن پادشاه مورد توجه من قرار گرفت و از آن روز، در اندیشه خوشنویسی چنین قرآنی هستم.
استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی در سال 1323 شمسی در قوچان متولد شد و دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و در آنجا نزد استاد عبدالحسین توفیقی یادگیری خوشنویسی را آغاز کرد.
وی سپس در تهران، نزد استادان خوشنویسی بزرگ ایران چون مرحوم استاد سید حسن میرخانی، مرحوم استاد ابراهیم بوذری و مرحوم استاد احمد نجفی زنجانی انواع و اقسام خطوط خوشنویسی را آموخت.
او علاوه بر خوشنویسی در هنرهای نقاشی و تذهیب نیز تبحر دارد و در زمینه تذهیب نیز نزد استاد بزرگ تذهیب ایران مرحوم استاد یوسفی در هنرستان کمال الملک شاگردی کرده است.
وی از معدود خوشنویسان جهان اسلام است که توانایی خوشنویسی انواع مختلف خطوط اسلامی از قبیل کوفی، محقق، ریحان، ثلث، رقاع، توقیع، نسخ، تعلیق، نستعلیق، شکسته نستعلیق و دیوانی را به نحو ممتاز و شایسته دارد و به خاطر همین ویژگی در"نخستین گردهمایی گنجینه های از یاد رفته هنر ایران" که آذر ماه امسال در تهران برگزار شد تحت عنوان "خوشنویس هفت قلم" از وی تجلیل به عمل آمد و مهندس میرحسین موسوی رییس فرهنگستان هنر از یک عمر خدمات هنری این استاد پیشکسوت قدردانی کرد.
وی کتابهای "خودآموز خوشنویسی، آموزش خط نونهالان، آموزش خط نوآموزان، آموزش خوشنویسی به روشی نو و هفت قلم خوشنویسی" را تالیف کرده و قرآن جیبی و کتابهای "جوامع الحکم، کلک خوشنویسی در مقام معلم، کلک خوشنویسی در چهل حدیث رضوی، تنزیل نور به خط ثلث، زیارت عاشورا و علقمه، زیارت امام رضا و دعای امین الله، نقطه رمز و راز بسم الله، کتاب حج آستان قدس رضوی، کتاب حج سحاب، آفتاب حسن، اعمال ذی الحجه و از علی آموز اخلاص عمل" را نیز خوشنویسی کرده است که مطالب بسیاری از این کتب را خود وی گردآوری نموده است.ک/3 1922/663/589/659 شماره 290 ساعت 14:22 تمام
۰ نفر