۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7541616
T T
۰ نفر
جلوه های محرم در زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ...............................................
خمین ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/86 داخلی.فرهنگی.معارف.محرم.
وچه زیبا سخنی یست که رسیدن به خدا تنها با آبروی حسین مقدور است و گویا همین حرف مردم خمین را وادار می کند که همچنانکه حسین حسین می گویند از خدا بخواهند سردی گناهانشان را با گرمی وجود حسین (ع) پاک سازد.
این روزها زاد گاه امام راحل معنویتی خاص دارد مردم به زیارت امامزاده و بیت قدیمی امام راحل می روند و ارادت خود را به خاندان عصمت وطهارت نشان می دهند.
در این روزها در شهر امام ، لحظه ها و روزها بوی حماسه و ایثار می دهند ، بوی حزن و اندوه در شهر بزرگترین انسان معاصر پیچیده است.
مردم مذهبی زادگاه امام از چندین روز قبل از آغاز محرم باغبارروبی روبی مساجد و تکیه ها به استقبال ماه عزا و ماتم رفته اند.
در حسینیه دلهایشان ، " پرنده های عاشق " سینه می زنند واشک های یتیم در خرابه چشمشان بی قراری می کنند.
رایحه دلپذیر نذری از کوچه پس کوچه های خمین به مشام می رسد ونذری گرفتن و نذری دادن فضیلتی برای عاشقان حسینی محسوب می شود.
باز هم پرچم عزا بر فراز مساجد، تکیه ها و جای جای کوچه برافراشته اند به یاد حماسه و شهادت به یاد عدالت و شجاعت تبری وتولی.
هیئت ها با راه اندازی دسته های عزاداری گویی سرماویخبندان زمستان برایشان معنایی ندارد آنها جلوه هایی از اراده و عشق خود را به امام حسین به نمایش می گذارند و مراسم سوگواری برپا می کنند.
پیر و جوان به یاد چهره های سیلی خورده نوگل های امام حسین سینه می زند هیئت های مذهبی زنان با مراسم نورانی زیارت عاشورا و روضه خوانی با اشک عزای سالار شهیدان چشم و چهره خود را شستشو می دهند.
صبحهای محرم وقتی سفره دعا و عزا گشوده می شود دل ها گرسنه و تشنه ی عشق می شوند زیارتنامه را که می بیند چشمانشان آب می افتد، " السلام علیک " را که می شنوند ، بوی خوش کربلا به مشامشان می رسد ، بغض عاشورا گلویشان را می گیرد.
هوای دلشان ابری می شود و آسمان دیدگان بارانی اول محرم شربت نذری محرم را به یاد لبهای تشنه عباس بین سینه زنان و زنجیرزنان و عزاداران حسینی پخش می کنند.
در تاریکی شبهای اندوه کنار دیگهای نذری حلیم بیدار ونرگس عاشقان حسینی در آتش عشق می سوزد و سرخ می شود و اشک هایشان به رنگ خون در می آید مثل خونی که از حسین می جوشد.
روزها و شبهای عاشورا دامداران شیر را بر خود و خانواده خود حرام می کنند و بین نیازمندان و عزاداران و پیروان مکتب عاشورا پخش می کنند.
مراسم آماده سازی " نخل گردانی" یکی از سنتهای عزاداری مردم خمین در دهه اول محرم است.
این نخل که در صحن امامزاده ابیطالب (س ) در مرکز این شهر نگهداری می شود با صلواتهای عزاداران در اول محرم گشوده می شود و سپس کار بستن آن با پارچه های سبز،مشکی ،حمایل ،شمشیر وسپر ادامه می بابد.
این نخل به منزله " عماری" حضرت امام حسین (ع) حالتی شبیه خیمه را دارد و از چهارچوبه هائی به شکل چادر صحرائی ساخته می شود که با پارچه های سبز و مشکی ، سپر وشمشیر ، کلاهخود و تصاویر معصومین تزیین شده است.
نذر و نیاز عزاداران بویژه بانوان از اول محرم در جوار این نخل آغاز می شود و سرانجام در روز عاشورا در میدان عاشورای این شهر مراسم اصلی نخل گردانی اجرا خواهد شد.
بسیاری از مردم خمین سعی می کنند از پارچه های سبز آویزان به نخل برای شفای بیماران و یا برکت خانه خود تکه ای را جدا کرده و به همراه خودببرند.
عزاداران حسینی می گویند : دلی را که جای محبت توست به بیگانه تر از تو نمی سپاریم علاقه و عشق تو را با هیچ عشقی عوض نمی کنیم.ک/4 2481/1744/557 شماره 010 ساعت 09:11 تمام
۰ نفر