۲۵ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7541788
T T
۰ نفر
یک دوستدار طبیعت مانع از تلف شدن یک یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان شد ....................................................................
سمنان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/10/86 داخلی.اجتماعی.محیط زیست.یوزپلنگ.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: یک دوستدار طبیعت مانع از تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه خارتوران شد.
"حسینعلی ابراهیمی کارنامی" روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این فرد پس از اطلاع از زنده گیری یک قلاده یوزپلنگ آسیایی توسط افرادی اقدام به ارتباط با این افراد و خریداری این گونه نادر و تحویل آن به محیط زیست می کند.
وی گفت: این افراد با مشاهده سه پوزپلنگ شامل یک مادر و دو توله اقدام به زنده گیری یکی از توله ها می کنند و قصد خارج کردن آن از منطقه خارتوران را داشته اند.
ابراهیمی گفت: این فرد که از دوستداران طبیعت است با اقدام خود مانع از تلف شدن این گونه شده و بموقع محیط زیست را در جریان قرار داده است.
وی گفت: این مساله به سازمان مرکزی و مراجع ذیربط اطلاعرسانی شد و امروز یک اکیپ 20 نفره از کارشناسان و مسوولان محیط زیست به محل زیست این یوزپلنگها اعزام شدند.
ابراهیمی گفت: این اکیپ با بررسی شرایط و محیط و در صورت وجود رد پای تازه از این یوزپلنگها اقدام به رهاسازی این توله در منطقه خواهند کرد و در غیراینصورت تصمیم دیگری خواهد گرفت.
وی گفت: تلاش برای شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به زنده گیری این توله کرده اند در جریان است.
وی به اهمیت مشاهده یوزپلنگ در منطقه خارتوران اشاره کرد و گفت: وجود یک مادر و دو توله بیانگر روند مساعد زاد و ولد این گونه نادر جانوری در منطقه است.
وی افزود: مشاهده این گونه در هر منطقه نشانگر وجود شرایط زیست بسیار مناسب و چرخه خوب طبیعت برای حیواناتی مانند قوچ و میش، کل و بز، آهو جبیر، خرگوش و سایر گیاه خواران است.
وی گفت: مشاهده این گونه همچنین بیانگر مثبت بودن فعالیت محیط بانان در حفظ و احیای این گونه و موفقیت طرح حفاظت از این گونه منحصر به فرد که با همکاری سازمان ملل از سال 81 تحت عنوان پروژه حفاظت از گونه یوزپلنگ آسیایی اجرا می شود، است.
یوزپلنگ آسیایی از گونه های نادر و در معرض خطر انقراض و از گربه سانان بسیار زیبا است که نسل آن در تمام کشورهای آسیایی منقرض شده و تنها در مناطقی از ایران شامل سمنان، اصفهان، خراسان و یزد زیست می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد:این حیوان بسیارآسیب پذیر در راس هرم اکولوژیک هر کدام از مناطق کشور نشان دهنده تنوعزیستی بسیار با ارزش در این مناطق بکر است.
امسال 13 قلاده یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان مشاهده و از برخی آنان تصویربرداری شده است. ک/3 599/608/508 شماره 182 ساعت 12:40 تمام
۰ نفر