۶ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7544967
T T
۰ نفر
کارشناسان: ارتقای جایگاه صنایع دریایی کشور به عزم ملی نیاز دارد # نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/08/86 داخلی.اقتصادی.صنایع.دریایی. به اعتقاد شماری از کارشناسان و فعالان حوزه صنایع دریایی برای تبدیل ایران به قطب مهم در این حوزه، علاوه بر شناخت موانع وچالش ها به عزم ملی، مدیریت جامع و برنامه ریزی نیاز است. آنان در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی و نهمین همایش صنایع دریایی که پایان هفته گذشته درمجتمع شهید همت نوشهر، نبود قوانین حمایتی، کم توجهی به بخش خصوصی، کمبود نقدینگی، فراهم نبودن زیر ساختها، نبود متولی مشخص و کم توجهی به تحقیقات را از جمله چالش های صنعت نوپای دریایی در کشور عنوان کرده اند. به باور این عده ظرفیت سنجی بخش های مختلف این صنعت، تشکیل ستاد عالی دریایی، تاسیس صندوق حمایت از توسعه صنایع دریایی و ایجاد مشارکت های بین المللی از جمله راه کارها برای ارتقای جایگاه صنعت دریایی ایران است. ایران سه هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب کشور دارد از اینرو به اعتقاد کارشناسان، صنایع دریایی در توسعه امنیت ملی ایران نقش انکار- ناپذیر دارد. اکنون بیش از 200 شناور ایرانی در ناوگان دریایی کشور فعالیت دارند که درصد ناچیزی از این ناوگان ساخت داخل است. همچنین به رغم پیشرفت کشور در حوزه صنایع دریایی درصد بالایی از تعمیرات کشتی نیز در خارج از کشور انجام می شود. قدمت ایران در صنایع دریایی 30 سال اعلام شد. مدیرعامل شرکت بایا بین الملل گفت: ظرفیت ناوگان یک کشور رابطه مستقیمی با سهم بازار جهانی آن دارد. " هوشیار امامی" در گفت و گو با ایرنا افزود : با وجود داشتن بنادر و جزایر استراتژیک تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده کنیم. وی اظهار داشت: یکی از اشتباهات مدیران در خصوص صنعت کشتی سازی در چند سال گذشته این است که بدون توجه به توانمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری از جمله دانش فنی و وضعیت تامین منابع مالی مدعی ساخت انواع شناور با ظرفیتهای مختلف شده اند. وی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات کشتی سازی ها وظیفه شرکت های کشتیرانی نیست بلکه مدیران این صنعت باید در این زمینه برنامه ریزی کنند. مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی گفت : تدوین نشدن سند استراتژی صنایع دریایی در کشور از جمله ضعف ها است. "احمد تفضلی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری سالامی افزود: صنایع دریایی می تواند در توسعه صنعتی کشور نقش مطلوبی ایفا کند و باید موانع موجود فراروی آن شناسایی شود. وی اظهار داشت: استفاده نشدن از منابع موجود، نبود حمایتهای مالی کافی از دیگر مشکلاتی است که باید رفع شود. وی خاطرنشان کرد: پیشرفت واقعی صنایع دریایی وقتی میسر می شود که سازندگان و تولیدکنندگان این صنعت با هم هماهنک باشند. به گفته تفضلی ایجاد فضای مناسب برای تولیدکنندگان داخلی نظیر قطعات یدکی، رنک و روغن دریایی، تحویل قطعات و ارایه خدمات به کشتی های عبوری در رشد توسعه صنایع دریایی کشور موثر است. یک کارشناس امور دریایی به ایرنا گفت : ما به تعمیرات اساسی کشتی ها که علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد ارزی نیز دارد توجه چندانی نداریم. کاپیتان "توفیق صدری" افزود : مشکل اصلی ما دراین صنعت مدیریتی است زیرا که افراد بی تجربه در راس امور قرار دارند و کارشناسان ومتخصص های دریایی را فراموش کرده ایم. وی بیان داشت : اگر به یاردهای تعمیراتی کشورهای دیگر سربزنیم بیش از 70 درصد پرسنل آنها را افراد دریایی در رده های مختلف تشکیل می دهند در حالی که در کل صنایع دریایی کشور ما شمار این کارشناسان کم است. وی تصریح کرد: سالانه حدود 150 فروند کشتی بزرک کشور به تعمیر نیاز دارند که این امر موجب اشتغال یک یارد تعمیراتی به طور دایم می شود. به گفته کاپیتان صدری، برای رشد صنایع دریایی باید از مهارت، نیروی انسانی متخصص، مدیران مجرب و متعهد بیشترین بهره را گرفت. مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان گفت: برای اینکه صنایع دریایی به روز شود مستلزم حمایت همه جانبه است. "حسن رضا صفری" در گفت و گو با ایرنا افزود:ارجاع ندادن کار به صنعتگران داخلی، کمبود تسهیلات بانکی و بیمه ای و فراهم نبودن زیر ساختها از دیگر مشکلات این صنعت نوین درکشور است. وی اظهار داشت : متاسفانه اکنون درصد بالایی از ظرفیت های این بخش به هدر می رود و چندان از آن بهره گرفته نشده است. وی خاطرنشان کرد : بخش دولتی نیز نگاه جامعی به این بخش ندارد و به وظیفه خود به درستی عمل نکرده است. صفری به فعالیت 20 شرکت کشتی ساز در کشور اشاره و اضافه کرد : تاکنون نگاه حمایتی به این بخش مطلوب نبوده و به مشکلات باید جامع توجه شود. مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان گفت: حضور بخش خصوصی در لایه های تصمیم گیری شورای عالی صنایع دریایی و هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دریایی الزامی است. مدیر بیمه های مهندسی مسوولیت کشتی و هواپیمای بیمه سینا گفت: تمامی شناورهای دریایی در کشور بیمه می شوند. "ولی الله طاهریان" به ایرنا افزود: هدف این طرح افزایش ایمنی شناورها و ایمنی جان افراد است که بر اساس آن تمامی شناورها باید بیمه شوند. وی به وجود بیش از پنج هزار شناور سنتی در کشور اشاره و اضافه کرد : مالکان این شناورهای باید تا آذرماه برای بیمه شناورها اقدام کنند وگرنه از تردد آنها جلوگیری می شود. عضو کمیته ملی استاندارد شناورسازی ایران و مدیرعامل شرکت کشتی سازی امواج براق گفت: ساختار کارشناسی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور نیاز به اصلاح دارد. کاپیتان "مالک علیمحمدی" در گفت و گو با ایرنا افزود : بدنه کارشناسی سازمان بنادر و کشتیرانی بیمار بوده که باید اصلاح شود. وی اظهار داشت : چرا کشتی سازی بزرک دولتی کشور رشد نکرده و به بخش خصوصی نیز در این زمینه اجازه رشد نمی دهند؟ وی خاطرنشان کرد: اکنون برای ثبت یک شناور و یا انتقال آن باید چندین ماه و یا چندین سال وقت صرف شود. به گفته کاپیتان علیمحدی ، 5/1 میلیون دلار برای خرید 9 فروند شناور 17 17 متری ازکشور نروژ هزینه شد درحالی که می شد با هزینه کمتری این شناورها در داخل کشور تولید شود. عضو کمیته ملی استاندارد شناورسازی ایران اضافه کرد : متاسفانه برخی شناورهای که در جنوب کشور در سالهای قبل تولید شد، استاندارد و کیفیت لازم را ندارد. وی ادامه داد: امروزه برای تولید سریعترین شناورها و شناورهای مین یاب و با ظرفیت بیش از 500 تن در جهان از مواد فایبرگلاس و شیشه استفاده می شود که ایمنی بیشتری در برابر حوادث دارند. وی یادآور شد : به رغم وجود کارخانجات توانمند خصوصی که در تولید شناور از موادی نظیر آلومینیوم و فایبرگلاس استفاده می کنند، باز هم شناور از خارج خریداری می شود. وی تصریح کرد: سازمان بنادر و کشتیرانی کشور به یک انقلاب درونی نیاز دارد و باید بدنه کارشناسی اش را تقویت کند. دبیر نهمین همایش صنایع دریایی گفت: در نمایشگاه صنایع دریایی شرکتهای مختلف خدمات دریایی، بندری و کشتی سازی در 30 غرفه محصولات خود را به نمایش گذاشتند. "محمدسعید سیف" آشنایی شرکت کنندگان با دستاوردهای روز صنایع دریایی را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد. حدود 200 کارشناس، محقق و مسولان شرکت های مختلف کشتیرانی درنهمین همایش صنایع دریایی نوشهر شرکت کردند. اهمیت جایگاه صنایع دریایی، جذب بازارهای بزرک صنایع دریایی، تدوین راه حل ها و روش های اجرایی از جمله اهداف این همایش بود. ک/4 7516/621/508
۰ نفر