۲۴ بهمن ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7567122
T T
۰ نفر
کاشیکاری مجموعه مزار جام در تربت جام مرمت می شود ...............................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/11/86 داخلی.فرهنگی.گردشگری.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: کاشیکاریهای منحصربفرد مجموعه مزار جام واقع در شهرستان تربت جام مرمت می شود.
محمود بختیاری افزود: در این مرحله با تصویب شورای فنی استان قسمتی از کاشیهای معرق ایوان، کاشیهای معلقی طاق نماهای بیرونی مسجد سفید و کاشی های نرده گنبد فیروزشاهی مرمت می شود.
به گزارش روز چهارشنبه سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی، وی گفت: برای مرمت کاشیکاریهای این بنا 300 میلیون ریال اختصاص یافته است.
مجموعه مزار حمام از جمله نفایس معماری و تاریخی کشور محسوب می شود که از احداث و الحاق با بناها و فضاهای معماری مختلف طی چند دوره پیرامون مزار شیخ احمدجام شکل گرفته است.
در هر یک از بناهای این مجموعه از تزیینات معماری به نحو شایسته استفاده شده که می توان به نقاشیهای گنبدخانه، مقرنس ها و رسمی بندی و گچبریهای زیبای مسجد سفید، مسجد کرمانی، مسجد عتیق و اجرای پوششهای هشت ترک در مسجدجامع نو اشاره کرد.
محراب گچبری مسجد کرمانی از جمله عناصر معماری ارزشمند این مجموعه است که در عصر ایلخانی ایجاد شد.
مزار جام با ارتفاع 30 متر به همت "شمس الدین مطهر" ساخته شد. بر اساس کتیبه پیشانی ایوان، کاشیکاری معرق ایوان به امر شاه عباس صفوی در سال 1022 انجام شد که تزیینات حاشیه داخلی ایوان به قلم زیبای ثلث است.
مجموعه مزار جام به شماره 174 در تاریخ 15/10/1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.ک/1 7496/1654/1654/660 شماره 214 ساعت 13:25 تمام
۰ نفر