۳۰ آبان ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 7662186
T T
۰ نفر
استاندار بوشهر، پتانسیل این استان را در تولیدات صنعتی مناسب دانست # عسلویه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/8/85 داخلی.اقتصادی.نمایگشاه.استاندار علی افراشته استاندار بوشهر با تاکید بر مناسب بودن پتانسیل این استان در تولیدات صنعتی و معدنی اظهار داشت:نتوانسته ایم این قابلیت و توانمندی را بطور مناسب عرضه کنیم. وی روز سه شنبه در مراسم گشایش نمایشگاه توانمندی های تولیدی صنعتی و معدنی استان بوشهر در عسلویه اظهار داشت: این نمایشگاه فضا را برای معرفی تولیدات استان بوشهر بوجود آورده است. افراشته گفت: در گذشته هم خیزهایی برای معرفی تولیدات استان بوشهر برداشته شده است اما به دلیل وجود فضای بسته در وزارت نفت، امکان ورود وجود نداشته است. استانداربوشهراظهار داشت:در دوره جدید وزارت نفت ومدیران این وزارتخانه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس،این فضا باز شده و باید از آن به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنیم. وی گفت:مقرر شده است بااحداث سوله و امکانات نمایشگاهی درمنطقه عسلویه، نمایشگاه توانمندی تولیدات استان بوشهر بصورت دائمی در عسلویه برپا شود. افراشته اظهارداشت:برای حمایت ازتولیدکنندگان استان به تمام دستگاه های اداری اعلام کرده ایم که اجناس مصرفی خود را از داخل استان بوشهر تهیه کنند.
وی گفت:تولیدکنندگان استان بوشهرنیز باید با ملاحظه در قیمت و کیفیت دست ما را نبندند، به سود حداقل راضی باشند تا در آینده شاهد درخشش تولیدات این استان نه تنها در استان بوشهر بلکه در دیگر استانهای کشور نیز باشیم.
استاندار بوشهر خطاب به تولیدکنندگان استان بوشهر گفت: این انتظار شدنی است و امکان آن به دست شما است. افراشته اظهار داشت:بررسی های صورت گرفته در یک سال گذشته نشان می دهد که وضعیت صنعت و بخشهای تولیدی در استان بوشهر با چالشهای فراوان درگیر است، طوری که از مجموع 420 واحد تولیدی در این استان، 180 واحد آن راکد است. وی تاکید کرد: اگر از مجموعه ای که لنگان لنگان فعالیت می کنند مواظبت نکنیم و زمینه مناسب برای تولید آنها فراهم نکنیم، به مجموعه های راکد این استان اضافه خواهد شد. افراشته افزود:از طرفی امکاناتی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وجود دارد که صنعتگران و تولیدکنندگان استان بوشهر از آن اطلاع ندارند. استاندار بوشهر خاطرنشان کرد:از آنجا که طرح جامع سرمایه گذاری در استان بوشهر تدوین نشده است، تصمیم گیری دراین خصوص که با انجام چه پروژه ای موافقت کنیم و از کدام طرح حمایت کنیم، کار را بر تصمیم گیرندگان سخت کرده است. افراشته تاکید کرد:سعی کرده ایم شتاب خوبی را به همراه دقت در کار داشته باشیم تا باتدوین طرح جامع سرمایه گذاری در استان بوشهر، در آینده با دقت، مطالعه و همه جانبه گرایی در این استان تصمیم گیری شود. وی گفت: با پیگیری های مدیران دستگاه های اجرایی در استان بوشهرو مطالعات صورت گرفته روی طرحهای صنعتی و تولیدی، بخش قابل توجهی از مشکلات این استان حل شده و به سمت قابل قبولی در حرکت هستیم. استاندار بوشهر گفت: متاسفانه در سالهای گذشته بخشی از تولیدکنندگان از تسهیلات بانکها به قصد و معنای دیگری استفاده کرده اند، تسهیلات بلوکه شده و بد عمل کردن برخی متقاضیان دریافت تسهیلات بانکها و بخشهای اقتصادی در استان را به شدت محتاط کرده است. افراشته تصریح کرد: در زمان حاضر در بخش سرمایه گذاری استان، حدود یک هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات معوق وجود دارد. وی با تاکید بر این که تلاش زیادی برای حل مشکلات استان توسط دولت صورت گرفته است، گفت: در مورد اعطای تسهیلات به بنگاه های زودبازده، رتبه استان بوشهر در فروردین ماه سال جاری در میان سایر استان های کشور 29 بود. استاندار بوشهر افزود: با بررسی مشکلات، تسهیل در کارها توسط مدیران دستگاه های اجرایی و همکاری بانکها، اکنون طبق اعلام وزارت کار رتبه استان بوشهر به عدد هفت کاهش یافته است که موجب خوشحالی است. افراشته اظهار داشت: به همه بخشهای اجرایی در استان تاکید کرده ایم زمانی که سرمایه گذار وارد استان بوشهر می شود نباید برای سرمایه گذاری با مشکلات اداری و حاشیه ای مواجه شود. وی با تاکید بر ضرورت حل مشکلات پیش روی تصمیم گیرندگان استان، گفت: باید به نقطه ای برسیم که از صنعتگران در استان به درستی حمایت و پشتیبانی شود.
استاندار بوشهر با بیان این که اشکالات قانونی هم در مسیر سرمایه گذاری وجود دارد که باید برطرف شود، اظهار داشت: دولت گامهای خوبی برای رشد تولید در کشور برداشته است. افراشته با اشاره به طرح بنگاه های زودبازده گفت: بخشهای اقتصادی که نیاز به تسهیلات داشته باشند و از کارگران بیکار توانمند استفاده کنند، به ازای هر نفر می توانند 100 میلیون ریال وام با بهره چهار درصد دریافت کنند. وی گفت: با مصوبه دولت، حدود چهار میلیارد ریال اعتبار بمنظور ایجاد این بنگاه ها در اختیار استان بوشهر قرار گرفته است. استاندار بوشهر ابراز امیدواری کرد با نگاه دولت برای فعال کردن بنگاه ها و کمک به بخشهای سرمایه گذاری و اقتصادی، گره های مشکلات گشوده شود.
افراشته فعال شدن بخش خصوصی و بسترسازی و همراهی بخش دولتی با تولید کنندگان و حمایت جدی مسوولان از آنها را راهکار حل این مشکل دانست. سید عبدالجلیل رضوی مدیرعامل منطقه اقتصادی انرژی پارس نیز در مراسم گشایش نمایشگاه توانمندیهای تولیدی صنعتی و معدنی استان بوشهر در عسلویه گفت: این نمایشگاه بمنظور اختصاص سهمی از بازار تقاضای پارس جنوبی به محصولات استان بوشهر برپا شده است. وی گفت: بر اساس یک استاندارد منطقی، محصولات مصرفی هر پروژه بین یک تا هفت درصد است که تا 15 درصد نیز قابل افزایش است. رضوی اظهار داشت: با توجه به سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در پارس جنوبی، سهم حداقل پنج درصدی از این میزان سرمایه گذاری ، رقم بسیار بالایی از محصولات مصرفی و کارگاهی غیر صنعتی پروژه های این منطقه را به خود اختصاص می دهد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خطاب به تولیدکنندگان استان بوشهر گفت:به منظور اختصاص این سهم به تولیدات استان بوشهر در پارس جنوبی، با شناسایی نیاز واقعی بخش صنعت، دیدگاههای خود را بعنوان عرضه کننده با دیدگاههای تقاضاکنندگان در تولیدات صنعتی مد نظر قرار دهید. وی توصیه کرد تولیدکنندگان استان بوشهر به منظور شناسایی نیازهای بخش صنعت، از پالایشگاه ها و تاسیسات پارس جنوبی بازدید کنند. رضوی خلاقیت و تنوع در نوع محصولات را از ضروریات تولید در استان بوشهر دانست و گفت: محصولات 160 کشور جهان در عسلویه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا عرصه حرکتی و توانمندی پارس جنوبی خارج از حوزه جغرافیایی کشوری است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: زمانی که دانش مهندسی ما فراتر از محیط جغرافیایی ایران است افق محصولات فرهنگی، صنعتی و مصرفی ما هم باید فراتر از کشور باشد. وی تاکید کرد: توانمندی لازم در تولیدکنندگان استان بوشهر وجود دارد اما مجموعه تولیدی استان در معرفی تولیدات خود موفق عمل نکرده اند. رضوی پیشنهاد کرد با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از تمامی محصولات تولیدی استان بوشهر، امکان دسترسی به آنها توسط مصرف کنندگان بوجود آید. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین از سازمان حمایت از تولیدکنندگان خواست با ایجاد پایگاهی در منطقه عسلویه زمینه تعامل تولید- کنندگان با مصرف کنندگان را بوجود آورد. وی بابیان این که متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب از وجود بسیاری از تولیدات استان بوشهر آگاهی نداریم، اظهار داشت: زمانی که بازار جریان عرضه کالا فعال شود بخشهای جدیدی وارد می شوند و با خلاقیت و ابتکار کالاهای جدید و مورد نیاز نیز بیشتر تولید می شوند. رضوی همچنین از تولیدکنندگان استان بوشهر خواست در تولید محصولات خود در قیمت و کیفیت با محصولات مشابه در استانهای دیگر رقابت کنند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ابراز امیدواری کرد برپایی نمایشگاه توانمندی های تولیدی صنعتی و معدنی استان بوشهر در عسلویه موجب تحول در توسعه استان شود. نمایشگاه توانمندیهای تولیدی صنعتی و معدنی استان بوشهر روز سه شنبه در فضایی بالغ بر یک هزار متر مربع در عسلویه گشایش یافت. در این نمایشگاه که به مدت دو ماه برپا خواهد بود، 46 واحد صنعتی متشکل از62 شرکت تولیدی خصوصی و تعاونی محصولات خود را در معرض نمایش گذاشته اند.
شرکت های مختلف کشتی سازی،سوله سازی،قطعات بتنی،قطعات فایبرگلاس، شناورسازی، تولید کانکس و خانه های پیش ساخته، مونتاژ و طراحی کولرهای گازی و صنایع دریایی و همچنین شرکتهای بسته بندی مواد غذایی از قبیل مرغ و خرما در این نمایشگاه حضور دارند. در مراسم گشایش نمایشگاه توانمندیهای تولیدی صنعتی و معدنی استان بوشهر در عسلویه، "علی افراشته" استاندار بوشهر، "سید عبدالجلیل رضوی" مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مدیران عامل واحدهای صنعتی و معدنی تولید کننده استان بوشهر، مسوولان شرکتهای طرف قرارداد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و جمعی از مسوولان محلی حضور داشتند. استاندار بوشهر و مدیرعامل منطقه اقتصادی انرژی پارس از غرفه های تولیدکنندگان صنعت و معدن در این نمایشگاه بازدید کردند. در منطقه پارس جنوبی، 28 پالایشگاه گاز، 25 واحد پتروشیمی، سه واحد "ال ان جی"، صنایع پایین دستی، صنایع نیمه سنگین و سنگین استقرار خواهد یافت.
عسلویه از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر در300 کیلومتری شرق بندر بوشهر واقع شده است. 1889/675
۰ نفر