دوچرخه، حلقه مفقود شده نظام حمل و نقل شهری
#
تهران بزرک، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/01/84
داخلی.شهری.زمین پاک.
گزارش: زینب کریمیان
قریب به چند سال است که روز دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز "زمین پاک"
نامگذاری شده است.
به گفته کارشناسان، هدف اصلی از این حرکت نمادین بسترسازی فرهنگی و
تقویت باورهای عمومی نسبت به مشارکت مردمی و عموم در امر کاهش آلودگی هوا
و زیست محیطی است.
آنان معتقدند: تجارب جهانی حاکی از این امر است که هر یک از افراد
جامعه به تنهایی یکی از مجریان اصلی کنترل وکاهش آلودگی هوا هستندوتصمیات
و تدابیر، زمانی به بهترین نحو اجرا می شود که در عمق اعتقادات و فرهنک
جامعه جای گرفته باشد.
آلودگی هوا امروزه گریبانگیر اغلب کشورها وشهرهای صنعتی در حال توسعه
است و شهر تهران نیز جزو این مناطق به شمار آمده و از مضرات آن بی نصیب
نیست.
تحقیقات نشان می دهد که بیش از 71 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از
نظام حمل و نقل درون شهری و خودروها است.
آمار و ارقام حاکی از آن است که روزانه 1200 خودرو وارد چرخه حمل و
نقل شهری تهران می شود و با توجه به خارج نشدن خودروهای فرسوده در آینده ای
نه چندان دور، تمامی معابر این شهر تبدیل به پارکینک عظیمی از خودروها
خواهد شد.
گسترش این روند در پایتخت سر و صدا و آلودگی هوا را به دنبال خواهد
داشت و این امر بیش ازگذشته افزایش یافته وتا زمانی که تعداد خودروها کاسته
نشود و یا جایگزین مناسبی مهیا نگردد، این وضعیت نابسامان ادامه می یابد.
در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو و نیاز به اشاعه و
بسترسازی فرهنگی، دوچرخه وسیله نقلیه ای است که به راحتی در اختیار همگان
بوده و از لحاظ انتشار آلاینده ها در حد صفر است.
تحقیقات همچنین نشان می دهد: سالانه بیش از 11 میلیون سفر درون شهری در
تهران توسط وسایل نقلیه موتوری انجام می شود و چنانچه اگر 15 درصد از کل
سفرهای انجام شده به وسیله دوچرخه انجام شود سالانه حدود 9 میلیارد تومان
صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل، مصرف سوخت خواهد شد.
یک جامعه شناس معتقد است: استفاده از دوچرخه می تواند مهمترین تاثیر
خود را در کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش چشمگیر آلودگی هوا و صدا داشته
باشد.
"مجید ابهری" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مرکز استان
تهران افزود: قیمت پایین و استفاده راحت از دوچرخه در مقابل سایر وسایل
نقیله از جمله عواملی است که بهره وری از آن را بدیهی تر می سازد.
به گفته وی، از دیرباز استفاده از دوچرخه مورد توجه بسیاری از ساکنان
شهرهای سراسر جهان بوده ولی متاسفانه در کشور ما این مساله جایگاه درستی
ندارد.
ابهری خاطرنشان کرد: دوچرخه علاوه بر جاذبه های خاص خود ضمن ایجاد تحرک
در افراد، شادابی و نشاط را نیز به همراه خواهد داشت.
این جامعه شناس بیان داشت: به نظر می رسد ترویج فرهنک استفاده از
دوچرخه برای شهروندان تهرانی به منظور گریز از دود و ترافیک عملکردی موثر
و بنیادی باشد.
جامعه شناس دیگری در زمینه استفاده از دوچرخه گفت: این مساله تا حدی
نیازمند برنامه ریزی و ایجاد سیستم و نظام حمل و نقل سازگار با دوچرخه را
دارد.
"محمد مقدمی پور" افزود: به طورمثال طراحی و اختصاص محل های خاصی برای
عبور و مرور دوچرخه ها، احداث پارکینک های ویژه در ایستگاه های اتوبوس،
مترو از جمله این موارد است.
وی اظهارداشت: البته در سال های گذشته طرح ایجاد پارکینک دوچرخه در
مبدا برخی از خطوط اتوبوسرانی و مسیرهای ویژه، طراحی و به اجرا در آمد که
متاسفانه با استقبال چندانی روبرو نشد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع اجرای چنین طرحهایی به معنای تغییر نظام
آمد و شد با اتومبیل های شخصی و دودزا و جهت دهی آن به سمت استفاده روز
افزون ازحمل ونقل سبز و عاری از آلودگی در کاهش آلودگی هوا و صدا، ترافیک
کاهش مصرف سوخت، و سایر هزینه های بسیار حایز اهمیت است.
مقدمی پور بیان داشت: آلودگی هوای تهران امروز یک بحران و معضل جدی
است و کنترل و رفع آن در کنار اجرای راهکارهای از پیش تعیین شده علمی و
عملی دولت امکان پذیر است.
وی گفت: حل معضل آلودگی هوا، مشارکت و همکاری عموم را می طلبد چرا که
معضل آلودگی هوا یک واقعه ملی است.
این جامعه شناس افزود: رفع آلودگی هوا عزم ملی را خواستار است و به
امید آنکه قله دماوند میهمان همیشگی آسمان آبی تهران باشد.
تهرام/ک/2808/682/