۵ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7731543
T T
۰ نفر
گندمگاران غرب مازندران: نرخ خریدتضمینی گندم و جو پایین است # نوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/05/84 داخلی.اقتصادی.جهادکشاورزی.گندم. شماری از کشاورزان غرب مازندران، نرخ خرید تضمینی گندم وجو توسط شورای اقتصاد را باتوجه به هزینه بالای فرایند تولید غیرکارشناسی وپایین می دانند.
طبق مصوبه شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم براساس مرغوبیت و کیفیت بین یکهزار و 700 تا یکهزار و 900 ریال و جو از یکهزار و 400 ریال الی یکهزار 600 ریال در نوسان است. این عده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار تجدید نظر دولت در مصوبه شورای اقتصادی و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و جو شدند. یک گندمکار روستای کجور نوشهر گفت: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و جو سبب شده تا دلالها و واسطه ها با توجه به مقروض بودن کشاورزان، هر کیلو گندم را یکهزار و 400 و هر کیلو جو را یکهزار و 500 ریال بخرند. "علی بزک" افزود: از سوی دیگر علیرغم اعلام دولت، مبلغ پرداختی به گندمگاران بابت خرید محصولات بسیار کمتر از نرخ تعیین شده است. این کشاورز گفت: دولت بایستی جهت حمایت وتوسعه بخش کشاورزی تدبیراصولی اندیشیده زیرا کشور بدون توسعه این بخش با مشکلات عدیده ای مواجه می شود. کشاورزی دیگری از روستای لاشک این منطقه اظهارداشت: دیر پرداخت شدن وجه خرید گندم و جو به کشاورزان از سوی دولت سبب شده تا گندمکاران از فروش محصولات خود به دولت خودداری کنند. "رجب عبدالهی" افزود: تاخیر دو الی سه ماهه در پرداخت مطالبات کشاورزان بابت فروش محصول عادلانه نبوده و این تاخیر مشکلات کشاورزان رابیشتر می کند.
نبود استراتژی توسعه در بخش کشاورزی و فقدان حمایت های لازم از کشاورزان در غرب مازندران سبب شده تا برخی از آنان اراضی خود را در سال جاری برای فروش و تغییر کاربری کشت نکردند. براساس منابع مطلع، 60 درصد اراضی کلاردشت امسال به دلایلی کشت نشده است. یک کشاورز از روستای "کلنو" کلاردشت، هزینه تولید هر کیلوگرم گندم و جو را بیش از دو هزار ریال اعلام و اضافه کرد: این درحالی است که سالانه قیمت نهاده های کشاورزی و دستمزدها نیز افزایش می یابد. به گفته "ایوب خواجوندی"، دستمزد روزانه کارگر 70 هزار ریال و قیمت هر کسیه کود شیمیایی 27 هزار ریال است که این قیمت ها در مقایسه با سال گذشته حدود 40 افزایش یافته است. عضو شورای اسلامی روستای "چناربن" بخش کجور نیز با اشاره به خسارتهای ناشی از خشکسالی در سال زراعی جاری گفت: بر اثر خشکسالی مقدار تولید گندم و جو منطقه در مقایسه با سال گذشته 50 کاهش دارد. "عرب علیخانی" اضافه کرد: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و جو و نبود حمایت های دولتی انگیزه کشاورزان را برای ادامه فعالیت کاهش داده است. رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر گفت: تعیین و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و جو یک مساله کشوری است. "روشنعلی فرجی" تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه ها و نهاده های کشاورزی نرخ تعیین شده برای گندم و جو از سوی دولت پایین است. وی اظهارداشت: امسال شرایط نامساعد جوی بر میزان تولید گندم و جو در این بخش تاثیر منفی گذاشته است و کشاورز نیاز به حمایت دارد. او گفت: پارسال حدود پنج هزار تن گندم و جو دراین منطقه تولید شد که این مقدار در سال جاری بسیار کاهش یافته است. رییس اداره جهاد کشاورزی نوشهر گفت: پارسال حدود 600 تن گندم و 500 تن جو مازاد از کشاورزان این منطقه خریداری شده است. رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان چالوس نیز گفت: دولت بایستی با تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی این محصولات ، کشاورزان را حمایت کند. هم اکنون یک مرکز خرید تضمینی گندم در کلاردشت و یک مرکز خرید در بخش کجور نوشهر دایر است. "محمد معصومی" افزود: پایین بودن نرخ خرید، درصد افت و کاهش میزان برداشت گندم و جو در این مناطق سبب شده که تاکنون این محصولات برای فروش به مرکز خرید کلاردشت ارایه نشود. وی همچنین ازکشاورزان خواست تا برای فروش گندم مازاد برمصرف خود به مرکز خرید تضمینی مراجعه کنند. 10 هزار هکتار ازمجموع 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی نوشهر و چالوس به کشت محصول گندم و جو اختصاص دارد. 2603/621/601
۰ نفر