۳۱ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7905361
T T
۰ نفر

راهبرد آمریکا و کهنه استعمارگران/

۳۱ فروردین ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7905361
راهبرد آمریکا و کهنه استعمارگران/ سلطه دوباره برقاره آفریقا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/31 سیاسی.آمریکا.ناتو.آفریقا تهران - مرکز تحقیقات جهانی در گزارشی با عنوان از ساحل عاج تا لیبی و فراتر از آن، از احیای سنت های استعماری در چارچوب خط مشی ائتلافی متشکل از آمریکا و استعمارگران کهنه کار اروپایی در پوشش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای سلطه دوباره بر قاره سیاه خبرداد.
براساس گزارش این مرکز در کانادا، آمریکا و قدرت های بزرگ اروپایی که در کنفرانس برلین (1885-1884) با واگذاری ساحل عاج به فرانسه و لیبی به ایتالیا، قاره آفریقا را بین خود تقسیم کرده بودند، اکنون در قالب خط مشی های ناتو، بار دیگر با اندیشه سلطه بر این قاره، وارد عمل شدند.
تئودور اوبیانگ نگوما رییس جمهوری گینه استوایی در مقام ریاست اتحادیه آفریقا، عملیات نظامی فرانسه در ساحل عاج و حملات ناتو به لیبی را به شدت محکوم کرد و گفت: آفریقا به هیچ قدرت خارجی نیاز ندارد و امورش را باید خود مدیریت کند.
بی تردید حمله بالگردهای فرانسوی به پایگاه های نظامی ابیجان پایتخت ساحل عاج و انهدام بیش از ده ها خودرو زرهی، ویرانی ساختمان رادیو و تلویزیون و گلوله باران مقر ریاست جمهوری این کشور مورد تایید قلبی آمریکا بود.
نگوما در رابطه با عملیات نظامی که با حمله آمریکا به لیبی آغاز و با فرماندهی ناتو دنبال می شود، نیز گفت، به اعتقاد من، مشکل لیبی باید از سوی نیروهای داخلی و در چارچوب الگوی ملی حل و فصل شود و این کشور نباید شاهد مداخله ای از نوع آنچه در عراق اتفاق افتاد، باشد. مشکلات آفریقا را نباید اروپا، آمریکا یا آسیا حل و فصل کند.
حملات نظامی به ساحل عاج و لیبی با انتقاد بسیاری از کشورها، سازمان ها و شخصیت های مذهبی از جمله پاپ بندیکت شانزدهم مواجه شد که از این حملات به عنوان شکست بشریت یاد کرد.
در پی ابراز نگرانی و انتقاد نگوما، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا همزمان با عملیات نیروهای فرانسوی در ساحل عاج، خواستار برکناری فوری لوران باگبو از مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد.
در زمان حاضر، تنها پنج کشور ساحل عاج، لیبی، سودان، اریتره و زیمبابوه هستند که با مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا مشارکت و همکاری نظامی ندارند.
ساحل عاج که زمام امور آن را الاسان اوتارا رقیب باگبو با کمک نظامی فرانسه به دست گرفت، برای پیوستن کشورش به نیروی آماده باش جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برخوردار از حمایت آمریکا، ناتو و شرکت در عملیات مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا (آفریکام ) در یکی از غنی ترین و راهبردی ترین مناطق جهان اعلام آمادگی کرد.
ناو یو اس اس رابرت جی بردلی در راستای طرح پایگاه مشارکت آفریقا، از اول فوریه گشت زنی در منطقه را با عزیمت به توگو آغاز کرد. طرح ایجاد پایگاه مشارکت آفریقا با کمک نیروی دریایی آمریکا، اروپا و آفریقا پایه ریزی شد و با هماهنگی آفریکام فعالیت می کند.
دماغه سبز، سنگال، گابن، سائو تام و پرنسیپ، سیرالئون، کامرون، آنگولا و نیجریه از دیگر حوزه های گشت مورد نظر این ناو آمریکایی است.
آنگولا و نیجریه بزرگترین صادرکنندگان نفت در قاره آفریقا هستند و نفت صادراتی گابن نیز بین روسیه، آمریکا، چین و فرانسه تقسیم می شود. شرکت های بزرگ نفتی شورون تگزاکو و اکسون موبیل آمریکا در سال 2005 توافقنامه اکتشاف و تولید با سائو تام و پرنسیپ امضا کردند.
حوزه فعالیت ناو یو اس اس رابرت جی بردلی همراه پنج فروند کشتی آمریکایی دیگر و سه کشتی متعلق به کشورهای اروپایی عضو ناتو در سواحل غرب، جنوب و شرق آفریقا است.
تفنگداران دریایی آمریکا از سوم تا 19 مارس سال جاری همراه نیروهای مسلح غنا در رزمایش مشترک پایگاه مشارکت آفریقا نیز شرکت کردند.
ناو یو اس اسا استیون دبلیو گراوس و اولیور هزارد پری نیز در راستای طرح نیروی دریایی آمریکا برای تقویت همکاری نظامی با کشورهای آفریقایی و پایگاه مشارکت آفریقا، در رزمایش مشترک ماه فوریه در سواحل آفریقای جنوبی شرکت کردند.
این ناو پس از این رزمایش به منظور آموزش نیروهای نظامی جیبوتی، کنیا، موزامبیک، موریس و تانزانیا، عازم سواحل این کشور شد.
طبق طرح پایگاه مشارکت آفریقا که از سال 2007 به اجرا گذاشته شده است، رزمناوهای آمریکا مجاز به گشت زنی در همه سواحل و مناطق آبی کشورهای آفریقایی جز ساحل عاج، سودان، اریتره و لیبی هستند.
آفریکام در فوریه سال جاری با مشارکت فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، هلند، بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی، نیجریه و سنگال عملیات ویژه 19 روزه موسوم به فلینتلاک 2011 را اجرا کرد.
در عملیات سال گذشته فلینتلاک، افزون بر کشورهای یاد شده، الجزایر و تونس نیز شرکت داشتند.
بورکینافاسو در مرزهای شمال شرق ساحل عاج واقع شده است.
طبق اعلام آفریکام، عملیات فلینتلاک رزمایش مشترک چند ملیتی است که هدف آن تبادل اطلاعات عملیاتی و تاکتیکی با کشورهای منطقه صحرای آفریقا و تقویت همکاری و هماهنگی است.
با توجه به اعلام آفریکام و تعیین حوزه عملیات فلینتلاک، حضور متحدان اروپایی و شرکای این کشور در ناتو در این عملیات در خور تامل است.
مالی اواخر ژانویه سال جاری میلادی شاهد برگزاری کنفرانس تلاش برای آفریقا بود.
رزمایش سالانه چندملیتی طرح تلاش برای آفریقا نیز ماه ژوئن سال جاری در همین کشور آفریقایی برگزار می شود که به عنوان بزرگترین عملیات با حضور پیشرفته ترین سامانه های اطلاع رسانی و مخابراتی، محصول تلاش مشترک فرماندهی آمریکا و اروپا است.
به گفته آفریکام، در کنفرانس ژانویه بیش از 180 کشور جهان از جمله 41 کشور آفریقایی و نمایندگانی از جامعه اقتصادی غرب آفریقا، جامعه اقتصادی مرکز آفریقا، نیروی آماده باش شرق آفریقا و ناتو برای برنامه ریزی درباره آزمایش سامانه های مخابراتی و اطلاع رسانی کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس گردهم آمدند.
در رزمایش سال گذشته تلاش برای آفریقا، علاوه بر نیروهای آمریکا و ناتو، نیروهای الجزایر، بنین، بوتسوانا، بورکینافاسو، بروندی، مصر، اتیوپی، گابن و ... حضور داشتند اما از حضور نیروهای ساحل عاج، لیبی، سودان، اریتره و زیمبابوه در این رزمایش نشانی نبود.
تنها 30 ماه پس از استقلال فرماندهی آفریکام، همکاری نظامی این مرکز با 50 کشور آفریقایی و حتی مغرب و کشوره تازه تشکیل شده جنوب سودان برقرار شد.
هرگونه تغییر در دولت های ساحل عاج و لیبی نیز می تواند دو کشور دیگر را به این فهرست اضافه کند.
حال، با توجه به واگذاری فرماندهی عملیات نظامی علیه لیبی از آفریکام با ناتو و اظهارات تازه رامتان لامامرا کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا می توان گفت که آفریکام برای تقسیم غنایم خود در 50 کشور آفریقایی با ناتو آماده است.
مترجمام ** 1516**1088 شماره 103 ساعت 13:54 تمام
۰ نفر