۱۷ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7942280
T T
۰ نفر
نگاهی به سه دهه بحران کودک آزاری در کلیسای کاتولیک ایرلند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/17 اجتماعی.ایرلند.کودک آزادی.کلیسای کاتولیک لندن - سراسقف کلیسای کانتربری، بالاترین نهاد مذهبی مسیحیان انگلیس، در هفته جاری و همزمان با تعطیلات مسیحی موسوم به عید پاک (ایستر) در سخنانی انتقادی درباره فساد اخلاقی و سوء استفاده جنسی برخی کشیشان در جمهوری ایرلند گفت که کلیسای کاتولیک ایرلند دیگر اعتبار خود را از دست داده است دکتر روان ویلیامز افزود: تعدد موارد مربوط به سوء استفاده جنسی کشیشان کلیسای کاتولیک ایرلند از کودکان و مهمتر از آن تلاش طولانی برای پنهان سازی این رسوایی، ضربه بسیار بزرگی به کلیسای کاتولیک وارد کرده است.
به گزارش ایرنا، موضوع فساد اخلاقی در کلیسای کاتولیک ایرلند به رغم سابقه طولانی خود، هنگامی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت که در سال گذشته چند مورد جدید از سوء استفاده جنسی کودکان توسط کشیش های کلیسای کاتولیک بر ملا شد و گزارش هایی از چند کمیته تحقیق مستقل نیز سرانجام منتشر گردید و پنهانکاری مقامات کلیسا را برای سرپوش گذاشتن بر این فاجعه تایید کرد.
رسوایی های اخلاقی کشیش های کاتولیک البته منحصر به جمهوری ایرلند نبود.
کودک آزاری و سوء استفاده جنسی از کودکان در دیگر کشورهای مدعی دفاع از حقوق کودکان همچون آلمان، سوییس، هلند، اتریش و آمریکا نیز پاپ رهبر کاتولیک های جهان را مجبور به عذرخواهی کرد.
پاپ بندیکت شانزدهم در نامه عذرخواهی خود حدود یک ماه پیش پذیرفت که کشیش های کاتولیک ایرلند به کلیسا خیانت کرده اند. این اولین بار بود که واتیکان مجبور شده بود برای فساد اخلاقی کشیش های کاتولیک عذرخواهی کند.
فساد اخلاقی در کلیسای کاتولیک ایرلند موضوعی جدید نیست. در سال گذشته میلادی، دولت ایرلند مجبور شد به دلیل افزایش موارد کودک آزاری و سوء استفاده جنسی از کودکان توسط کشیش های کلیسای کاتولیک، یک تحقیق مستقل در این باره انجام دهد.
کمیسیون رسیدگی به تخلفات حوزه کلیسای کاتولیک دوبلین در گزارش نهایی خود موسوم به گزارش رایان اعلام کرد که مقامات مذهبی کلیسای دوبلین در سه دهه (1960 تا 1990) از سوء استفاده جنسی کشیشان از کودکان آگاه بوده اند اما اقدامی انجام نداده اند.
بر اساس یافته های این کمیسیون که در ماه مه سال 2009 میلادی منتشر شد، 183 کشیش کلیسای کاتولیک دوبلین در موارد مربوط به کودک آزاری و سوء استفاده جنسی از کودکان شرکت داشته اند و علیه آنها شکایت شده است.
از شکایاتی که توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت، تنها در یک مورد، یک کشیش پذیرفت که به بیش از 100 کودک تعرض جنسی کرده است. در یک مورد دیگر حدود 70 شکایت علیه دو کشیش، واصل شده بود.
کمیسیون رسیدگی به تخلفات حوزه کلیسای کاتولیک دوبلین مجموعا بیش از 320 مورد شکایت از قربانیان تعرض جنسی علیه کشیش ها دریافت کرد که نسبت جنسیتی قربانیان 3/2 پسر به یک دختر بود.
علاوه بر گزارش این کمیسیون، دولت ایرلند اواخر سال گذشته گزارش دیگری موسوم به گزارش مورفی را در مورد کودک آزاری و فساد اخلاقی کشیش ها منتشر کرد. اما این بار ابعاد فاجعه گسترده تر شده بود و از خود کلیسا به مدارس تحت کنترل کلیسای کاتولیک دوبلین نیز کشیده شده بود.
در بخش هایی از گزارش مورفی که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی منتشر شد، به تخلفات کلیسای کاتولیک دوبلین و عدم رسیدگی به موارد شکایت از کشیش ها بین سال های 1975 تا 2004 اشاره شده بود.
بر اساس گزارش 720 صفحه ای مورفی، مقامات ارشد کلیسای کاتولیک دوبلین از گزارش کردن موارد کودک آزاری و سوء استفاده جنسی در مدارس تحت کنترل این کلیسا به پلیس کوتاهی کرده بودند تا مبادا این کلیسا اعتبار و آبروی خود را از دست بدهد.
در پی انتشار این گزارش و فشار رسانه ها و افکار عمومی، چهار کشیش کلیسای کاتولیک دوبلین استعفا دادند. یک مقام واتیکان نیز اعلام شرمساری کرد و پاپ مجبور شد در نامه ای از مسئولان کلیسای ایرلند بخواهد اقدامات خود برای پیشگیری از تکرار موارد کودک آزاری را تشریح کنند.
اما درخواست پاپ نیز نتوانست جلوی رسوایی بیشتر کلیسای کاتولیک را بگیرد به طوری که تعداد زیاد موارد آزار جنسی کودکان پسر و دختر توسط کشیش های کلیسای کاتولیک ایرلند باعث شد تا علاوه بر تحقیقات قضایی انجام شده توسط وزارت دادگستری ایرلند در قالب گزارش های رایان و مورفی، پلیس این جمهوری نیز یک واحد تخصصی ویژه برای رسیدگی به تخلفات جنسی تاسیس نماید.
همچنین گزارش دیگری که توسط یک سازمان مدافع حقوق مدنی در ایرلند با عنوان کو آنتریم منتشر شد، نشان داد که 500 کشیش ایرلندی رابطه جنسی منظم با زنان برقرار کرده اند.
بر این اساس، از حدود پنج هزار کشیشی که در ایرلند حضور دارند، یک نفر از هر 10 نفر آنها با یک زن رابطه جنسی منظم داشته اند.
بر اساس این گزارش، 80 درصد از کشیش های ایرلند نیز اقرار کرده اند که بر خلاف قوانین حاکم بر کلیسا، حداقل یک بار رابطه جنسی با جنس مخالف خود داشته اند.
اگرچه تحقیقات انجام شده فوق الذکر تاکنون منجر به مجازات هیچ کشیشی نشده است اما نکته قابل تامل در تمامی موارد مربوط به سوء استفاده جنسی از کودکان توسط کشیش های کلیسای کاتولیک این است که مقامات بالادستی در این کلیسا از رسیدگی به شکایات سرباز زده اند. این اتهام حتی دامن پاپ بندیکت شانزدهم را نیز گرفت به طوری که برخی از فعالان مدنی و قربانیان سوء استفاده های جنسی کشیشان خواستار استعفای پاپ شدند.
مخالفان پاپ وی را متهم کردند هنگامی که کاردینال واتیکان بود و مسئولیت رسیدگی به شکایات از کشیشان متخلف را برعهده داشت، به شکایات مطرح شده در زمینه سوء استفاده جنسی از کودکان در کلیسا رسیدگی نکرده است _اتهامی که واتیکان آنها را تکذیب کرده و تاکید نموده است که پاپ همواره نسبت به این گونه مسائل حساسیت ویژه داشته و خواستار رسیدگی و اصلاح این وضعیت شده است.
نگاهی به سه دهه تحولات کلیسای کاتولیک در ایرلند و سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می دهد که مشکلات اخلاقی موجود در بخش های مختلف کلیسای کاتولیک موضوعی اتفاقی و نادر نبوده بلکه موضوعی عمیق و ریشه دار است که به رغم تلاش های صورت گرفته برای پنهان کردن آن، هر از گاهی از جمله در ماههای اخیر بخش هایی از آن به افکار عمومی و رسانه های درز کرده است.
به عقیده کارشناسان در شرایط فعلی اولویت اول رهبران مذهبی مسیحی به جای دعوت مردم به پاکی و صداقت باید ثابت کردن پاکی و صداقت خود و نظامات حاکم بر کلیسا باشد و تحقق این مهم مطمئنا نیازمند انجام اصلاحات ساختاری در تشکیلات کلیسای کاتولیک و دیگر شاخه های آسیب دیده مسیحیت است تا شاید کمی از بی اعتمادی مردم به این نهادهای مذهبی بکاهد.
اروپام 345**333** شماره 175 ساعت 18:58 تمام
۰ نفر