۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7948402
T T
۰ نفر
شهرداران هیروشیما و ناکازاکی خواستار جهان عاری از سلاح هسته ای شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/20 سیاسی.ژاپن.هیروشیما.هسته ای توکیو- تاداتوشی آکیبا و تومیهیسا تائو شهرداران شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ، دو شهری که اواخر جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی مورد حمله اتمی قرار گرفت، خواستار جهانی عاری از سلاحهای هسته ای شدند.
به گزارش روزدوشنبه روزنامه ژاپن تودی، آکیبا و تائو درجریان کنفرانس بین المللی بازنگری منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی ) این درخواست را مطرح کردند.
به گزارش ایرنا به نقل از ژاپن تودی، آکیبا و تائو در کنفرانس نیویورک ابراز امیدواری کردند که فاجعه هیروشیما و ناکازاکی هرگز درهیچ کجای جهان بار دیگر تکرار نشود.
آکیبا از نمایندگان کشورهای شرکت کننده دراین کنفرانس بین المللی خواست تا مذاکرات درخصوص عاری شدن جهان از تسلیحات هسته ای را آغاز کنند.
وی با بیان اینکه میانگین سنی بازماندگان حمله اتمی آمریکا به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی که هیباکوشا نامیده می شوند 75 سال است، افزود: همه ما به همراه بازماندگان این حمله اتمی خواستار حذف سلاحهای هسته ای از جهان هستیم.
تائو شهردار شهر ناکازاکی نیز درسخنان خود دراین کنفرانس گفت: شهروندان ژاپنی ساکن این شهر تنها یک آرزو دارند و آن این است که جهان عاری از تسلیحات هسته ای به طور واقعی تحقق یابد.
تائو همچنین کشورهای دارای سلاح هسته ای را به دلیل آن که به درخواست قربانیان سلاحهای هسته ای برای حذف تسلیحات هسته ای درجهان گوش نمی دهند، انتقاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: طی 65سال گذشته کشورهای دارای تسلیحات هسته ای توجهی به درخواست هابرای حذف تسلیحات هسته ای درجهان نکرده اند و این سلاحها هر روز گسترش یافتند.
وی اضافه کرد: کشورهای دارای تسلیحات هسته ای به جای آن از سلاحهای هسته ای به عنوان یک سیاست امنیتی بازدارنده درجهان استفاده کردند.
شهردار شهر ناکازاکی ژاپن تاکید کرد که چنین سیاست هایی موجب گسترش تروریسم سازماندهی شده در جهان و تلاش دولت های بی ثبات برای دستیابی به سلاح هسته ای و ازسوی دیگر فروپاشی معاهده ان.پی.تی در جهان می شود.
تائو گفت: دولت های کشورهایی که از سلاح هسته ای به عنوان سیاستهای امنیتی بازدارنده حمایت می کنند باید به چنین مغایرت هایی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی ضمن استقبال از موضوع موافقت آمریکا و روسیه در کاهش تسلیحات هسته ای، ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی گام های مثبتی را تحت نظارت سازمان ملل متحد برای عاری ساختن جهان از تسلیحات هسته ای بر دارد.
شهردار شهر هیروشیما نیز در ادامه سخنان خود در این کنفرانس خواستار آن شد که شهرداران سه هزار و 880 شهر در سراسر جهان که عضو مجمع شهرداران برای صلح هستند، پروتکلی را که به عنوان نقشه راه برای عاری ساختن جهان از تسلیحات هسته ای تا سال 2020 میلادی خواهد بود، ایجاد کنند.
آساق 280** ** 1064 شماره 114 ساعت 13:42 تمام
۰ نفر