۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7956675
T T
۰ نفر

شکاف طبقاتی در آمریکا نگران کننده است

۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7956675
شکاف طبقاتی در آمریکا نگران کننده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/31 سیاسی.آمریکا.اقتصاد تهران- یک نشریه آمریکایی نوشت شکاف اقتصادی در جامعه آمریکا، بویژه میان رنگین پوستان و سفیدپوستان، برای آینده این کشور نگران کننده است.
هفته نامه نیوزویک در همین رابطه، با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی آمریکا که در آن از بهبود اقتصادی در این کشور سخن به میان آمده، نوشت: با وجود آمارهای ارایه شده در این گزارش، وضعیت معیشتی مردم آمریکا هنوز هزاران دلار با زمان پیش از رکود اقتصادی در سال 2007 فاصله دارد و برای بسیاری از آمریکایی ها بهبود اقتصادی هنوز شروع نشده است. البته در این میان، شرایط اقلیت های رنگین پوست فقیر از همه بدتر است.
سیاهپوستان و اقلیت های نژادی لاتین تبار نسبت به دیگران به مراتب وضعیت بدتری دارند و شکاف بین آنها و سفیدپوستان به سرعت در حال افزایش است.
توماس شاپیرو، مدیر موسسه دارایی ها و خط مشی اجتماعی در دانشگاه برندایس ، این وضعیت را نگران کننده می داند. ابتدای ماه جاری، شاپیرو و همکارانش در موسسه مزبور با انتشار گزارشی تحقیقی از افزایش 4 برابری شکاف ثروت در یک نسل خبر دادند. بدون در نظر گرفتن ارزش مسکن، شکاف بین ثروت اندوخته سفیدپوستان و سیاهان آمریکایی در سال 1984 به 20هزار دلار می رسید ، در حالی که این شکاف در سال 2007 به 95 هزار دلار افزایش یافته است.
بر اساس نظر این پژوهشگران، رشد شکاف نژادی بر اقتصاد خانوارهای آمریکایی و زندگی اجتماعی شان هم تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای نمونه، فاصله ثروت اقلیت های نژادی در سال 1948 معادل کمتر از سه سال شهریه دانشجویی در یک دانشگاه دولتی بود، اما درسال 2007 ارزش دلاری این فاصله، معادل پرداخت شهریه چهارساله دو دانشجو به همراه شهریه یک دانشجو در مدرسه پزشکی دولتی است.
مطالعه انجام شده حاکی از آن است که حتی سیاهپوستان با درآمد بالا هم در مقایسه با سفیدپوستان هم سطح خود وضعیت بدتری دارند. از این رو، دارایی خانوارهای سفیدپوست با درآمد متوسط ، نسبت به سیاهپوستان با درآمد بالا بیشتر بوده است. در سال 2007 متوسط پس انداز خانواده های سفیدپوست با درآمد متوسط ، حدود 74 هزار دلار بود. در حالی که یک خانواده سیاهپوست آمریکایی با در آمد بالا در مجموع 18 هزار دلار پس انداز داشت.
علاوه بر تحقیق توماس شاپیرو، مطالعه دیگری از همین موسسه و یک سازمان تحقیقاتی در نیویرک موسوم به دموس نیز منتشر شده که تصریح می کند شرایط برای سیاهپوستان سالمند وخیم تر است. بیش از 90 درصد سیاهپوستان و لاتین تبارهای سالمند، امنیت اقتصادی مطلوبی برای یک زندگی مناسب ندارند.
همچنین تنها 4 درصد از لاتین تبارهای مجرد از لحاظ مالی تامین هستند.
وضعیت موجود این سوال را در اذهان زنده می کند که آیا پیشرفت اقلیت ها زیر فشار سنگین ناامنی مالی از بین خواهد رفت ؟ علاوه بر این آیا خط مشی اجتماعی خاصی برای جلوگیری از این وضعیت در دستور کار قرار می گیرد؟ گزارش ها حاکی است دستکم 369 میلیارد دلار از بودجه عمومی آمریکا سالانه برای ایجاد ثروت فردی و خانوادگی هزینه می شود. این هزینه ها معمولا از طریق ارائه یارانه به صاحبان املاک، مستمری بگیران و یارانه های حوزه بهداشت عمومی سرمایه گذاری می شود. با این وجود، توزیع این یارانه ها به هیچ وجه عادلانه نیست ؟ بطوریکه یک درصد از اقشار بالای هرم ثروت در جامعه، 45 درصد از یارانه ها را دریافت می کنند. در مقابل، به 60 درصد پایین هرم تنها 3 درصد از بودجه یادشده می رسد.
آمریکام 9163**9157** شماره 180 ساعت 19:56 تمام
۰ نفر