۳ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7971218
T T
۰ نفر
هشدار روسای دانشگاه های انگلیس به فرار مغزها از این کشور ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/03 سیاسی.فرار مغزها.بریتانیا.دانشگاه تهران- اعضای کمیسیون علم و فن آوری مجلس اعیان بریتانیا در نامه ای خطاب به دیوید ویلتس معاون وزیر علوم این کشور هشدار دادند در صورت کاهش بودجه علمی، محققان برجسته به کشورهایی نقل مکان می کنند که سرمایه بیشتری به پژوهش و توسعه اختصاص داده اند.
به گزارش روز شنبه گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، بی.بی.سی افزود:روسای شش دانشگاه برجسته انگلیس گفتند که کاهش بودجه علمی این کشور، تاثیرات منفی بر پایگاه های تحقیقاتی، دانشگاه ها و اقتصاد بریتانیا می گذارد.
بر پایه این گزارش، لرد کرب رئیس کمیسیون تخصصی مجلس اعیان بریتانیا گفت: در دنیایی که استعدادها بسیار متحرک اند، در صورتی که میان بودجه اختصاص داده شده به این کار در بریتانیا و بودجه کشورهای رقیب ما شکافی وجود داشته باشد، توانایی بریتانیا برای استخدام و نگه داری برترین مغزها در خطر می افتد؟ چه این طرح اعمال شده باشد و چه در دست بررسی باشد.
او همچنین افزود: این موضوع می تواند حفظ کیفیت بالای استاندارد پژوهش بریتانیا را به خطر بیاندازد که بریتانیا به آن شهرت دارد و منجر به کسب سودهای تجاری مهمی برای این کشور شده است.
به نوشته پایگاه خبری بی.بی.سی، به درخواست ویلتس جلسه ای برگزار شد تا این استادان بتوانند شواهد خود را مبنی بر ادعای کاسته شدن از جذابیت بریتانیا جهت انجام تحقیقات علمی ارائه کنند.
این گزارش می افزاید: پروفسور اندرو همیلتون معاون رئیس دانشگاه اکسفورد نیز گفت نگرانی عمده ما این است که در صورت سخت تر شدن شرایط سرمایه گذاری ملی، بهترین و برجسته ترین محققان، در هر مقطعی از کار خود که باشند، پیشنهاد تحصیل و یا استخدام رقبای ما در جهان را بپذیرند.
او در مورد رتبه بندی بالای دانشگاه های بریتانیا در سطح جهان گفت: این شهرت به سختی به دست آمده است اما در صورت کاهش بودجه به سادگی از بین خواهد رفت.
به گزارش بی.بی.سی، کیث اونیونز از روسای دانشگاه امپریال کالج لندن با اشاره به اینکه هنوز برای بررسی تاثیرات کاهش بودجه زود است افزود: تعداد استادان دانشگاه امپریال کالج لندن که در طی 5 سال گذشته به کشورهای دیگر رفته اند، از 8 درصد به 24درصد افزایش یافته است.
اونیونز اضافه کرد: تعداد محققان همین دانشگاه که در مدت زمان مشابه از بریتانیا نقل مکان کرده اند، از1.15 درصد به 8.22 درصد درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، یک سخنگوی معاونت تجارت، خلاقیت و مهارت در وزارت علوم بریتانیا گفت: پژوهش، فن آوری و خلاقیت نقش اساسی در موازنه اقتصاد دارند و ما می خواهیم که در دوران سخت اقتصادی، علم در موضع قوی ظاهر شود و باثبات و موثر باشد. به همین دلیل است که ما ناگزیریم که یک تصمیم اقتصادی در مورد بودجه علم اتخاذ کنیم.
به گزارش بی.بی.سی، نگارش این نامه به دنبال اظهارات اخیر وینس کیبل، وزیر بازرگانی بریتانیا، انجام شد که گفته بود جامعه علمی بریتانیا می تواند کار بیشتری با هزینه کمتر انجام دهد و نزدیک به 45 درصد بودجه هایی که به پژوهش اختصاص داده می شود، در پژوهش هایی هزینه می شود که استاندارد بالایی ندارد.
این اظهارات از جانب برخی به عنوان توجیه ای برای کاهش بودجه علمی تعبیر شد.
صویر1609**1485** شماره 032 ساعت 09:32 تمام
۰ نفر