۱۳ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7972977
T T
۰ نفر
مردم آمریکا از عملکرد نمایندگان دموکرات کنگره این کشور ناراضی هستند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/13 سیاسی.آمریکا.انتخابات.میان دوره ای تهران - یک روزنامه آمریکایی روز سه شنبه با استناد به نظر سنجی های انجام شده در خصوص میزان محبوبیت نامزدهای هر یک از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات میان دوره ای کنگره این کشور، از اقبال مردم به نامزدهای جمهوری خواه برای نشان دادن مخالفت خود با حزب حاکم این کشور خبر داد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی نوشت، یافته های مطالعات موسسه نظرسنجی گالوپ که روز گذشته ( دوشنبه )منتشر شد، حاکی از آن است که نامزدهای جمهوری خواه در این انتخابات از مزیت انگیزه و اشتیاق فراوان رای دهندگان برخوردارند.
به نوشته این روزنامه، در حالی که کم تر از یک ماه به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا باقی مانده است، این مزیت باعث جایجایی قدرت در کنگره و کمک به تغییر وضعیت سیاسی بقیه دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، خواهد شد.
با آنکه جمهوری خواهان در یک رای گیری عمومی تنها سه درصد بین رای دهندگان ثبت نام کننده از دموکرات ها جلوتر بوده اند، اما اگر آمار محبوبیت آنها بین دیگر رای دهندگان افزایش دو رقمی یابد ، مزیت چشمگیری برای آنها به شمار می آید.
با توجه به الگوی سنتی نظر سنجی انتخاباتی موسسه گالوپ، یافته های این نظرسنجی حاکی از حمایت 56 درصد از رای دهندگان احتمالی از نامزدهای جمهوری خواهان و 38 درصد از دموکرات هاست.
به همین دلیل اوباما، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و دیگر اعضای دموکرات دولت برای درخواست از رای دهندگان دموکرات آمریکایی جهت شرکت در انتخابات به بسیاری از شهرها و ایالات این کشور مسافرت می کنند. در همین راستا، اوباما هفته گذشته به نمایندگی از نامزدهای دموکرات در جمعی از مردم شهر مدیسون ایالت ویسکانسین حاضر شد و برای آنها سخنرانی کرد.
همچنین قرار است روز پنج شنبه هفته جاری به شهر بوئی (Bowie( در ایالت مریلند برود و روز یکشنبه آینده نیز در فیلادلفیا باشد.
این نظرسنجی که روز 23 سپتامبر(اول مهر) انجام شده است، ظریب خطایی 2 درصد دارد و اولین نظرسنجی این موسسه از رای دهندگان احتمالی در این انتخابات به شمار می آید.
استورات روتنبرگ کارشناس مستقل از موسسه گزارش های سیاسی روتنبرگ، در این زمینه گفت، با وجود همه تغییرات احتمالی که باید منتظر آنها باشیم، تردیدی وجود ندارد که آمریکا به سمت برگزاری انتخاباتی به نفع جمهوری خواهان پیش می رود.
در انتخابات میان دوره ای سال 1994 جمهوری خواهان 12 درصد از دموکرات ها جلوتر بودند، اما این فاصله در روز انتخابات به 7 درصد رسید که برای پیروزی و به دست آوردن اکثریت در مجلس نمایندگان و مجلس سنا کافی بود.
به نظر فرانک نیوپورت، سردبیر موسسه گالوپ، امکان دارد که تا روز انتخابات و بر اثر فعالیت های نمایندگان حزب دموکرات فاصله بین دو حزب کاهش یابد، اما یافته های نظر سنجی ها و مطالعات تا این لحظه از آمار بیشتر رای دهندگان و حامیان جمهوری خواهان حکایت دارد.
این روزنامه در ادامه نوشت، با وجود این باید دانست مزیت و جلو بودن جمهوری خواهان در نظرسنجی ها از احساسات و دید مثبت مردم آمریکا به آنها ناشی نمی شود؟ زیرا آنها در همین نظرسنجی ها نمره بهتری به حزب جمهوری خواه در مقایسه با حزب دموکرات نداده اند.
پرسش شوندگان در این نظرسنجی ها در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل حمایت از نمایندگان جمهوری خواه، برکنار کردن دموکرات ها، نشان دادن مخالفت خود با اوباما و برکناری برخی از نمایندگان فعلی را مطرح کرده اند.
گفتنی است که بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا، هر دو سال یک بار انتخابات میان دوره ای کنگره برای تغییر تعدادی از اعضا برگزار می شود.
انتخابات میان دوره ای سال جاری میلادی در 2 نوامبر(11 آبان ) برای انتخاب 234 نماینده مجلس نمایندگان و 30 نماینده سنا در حالی آبان ماه امسال برگزار خواهد شد که جمهوری خواهان برای رسیدن به اکثریت در مجلس نمایندگان به 39 کرسی و در مجلس سنا به 10 کرسی نیاز دارند.
صویر9157** ** 1506 شماره 168 ساعت 16:45 تمام
۰ نفر