۲۰ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7973980
T T
۰ نفر
گیتس از حضور نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام دفاع کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/20 سیاسی.آمریکا.آسیا.چین تهران - رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا امروز (سه شنبه ) با هشدار دراین مورد که مناقشات ارضی تهدیدی علیه ثبات درمنطقه ی آسیا-اقیانوسیه است، از حضور نیروی دریایی کشورش در آب های اقیانوس آرام دفاع کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از هانوی، گیتس که برای شرکت در نشست وزرای دفاع اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن ) در هانوی پایتخت ویتنام حضور دارد، در بیانیه یی گفت: بنظر می رسد اختلاف ها بر سر ادعای مالکیت ارضی و استفاده ی مناسب از قلمرو دریایی، چالشی فزاینده در برابر ثبات و کامیابی منطقه شده است.
گیتس در اظهارات خود اشاره یی به چین نکرد، اما با تایید رویکرد بین المللی برای حل اختلافات دریایی که پکن مخالف آن است، تاکید کرد حضور نیروی دریایی آمریکا در آب های اقیانوس آرام ادامه خواهد داشت.
وزیر دفاع آمریکا از انتقاد مستقیم از چین خودداری کرد اما از آنجاکه پکن شروع به قدرت نمایی نظامی و اقتصادی در منطقه یی کرده که مدتها تحت سلطه آمریکا قرارداشته است، اظهارات وی نشان از رقابت فزاینده با این کشور دارد.
گفته می شود گیتس با این سخنان در این کنفرانس امنیتی به ریاست ویتنام، درصدد است تا به کشورهای کوچکتر در جنوب شرق آسیا که چین را به استفاده از شیوه های سلطه جویانه در مسایل دریایی متهم می کنند، اطمینان خاطر بدهد.
چین هم اکنون درگیر یک سری مناقشات درازمدت با کشورهای این منطقه برسر جزایر سوق الجیشی یا غنی از ذخایر است.
آمریکا بارها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشات شده است، اما چین با متهم کردن واشنگتن به مداخله در امور این کشور اعلام کرده است نیازی به میانجیگری مقامات آمریکا دراین مساله ندارد.
مترجمام 1414**1450** شماره 047 ساعت 10:58 تمام
۰ نفر