۱۱ اسفند ۱۳۹۰، ۱۶:۳۶
کد خبر: 80015666
T T
۰ نفر

زاهدان- سيستان و بلوچستان كه از ديرباز جغرافياي نامش جز به روايت وحدت و يكدلي مردم ولايتمدار شكل نگرفته، اكنون نيز در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي تنها عرق ملي و ولايي شان آنان را به پاي صندوق هاي راي خواهد كشاند تا برگ زريني به صفحات تاريخ اين سرزمين بيافزايند.

بی تردید مردم سیستان و بلوچستان در همه دوره های انتخابات به دعوت رهبر خود لبیك گفته و به پای صندوق های رای آمده اند تا همان طور كه مرزبانانی غیرتمند برای كشور هستند، سهم خود را نیز در تعیین سرنوشت كشور بپردازند.

مردم این دیار كهن بدون در نظر گرفتن محرومیت های اقتصادی و اجتماعی همواره در دوره های انتخابات 32 سال گذشته بالاترین آمار مشاركت مردمی را داشته اند و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همچون دوره های گذشته از آزمون 12 اسفند سربلند بیرون خواهند آمد.

برخی فعالان سیاسی سیستان و بلوچستان در میزگرد انتخاباتی ایرنا بر این مهم تاكید داشتند كه مشاركت مردم استان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گسترده و حداكثری خواهد بود.



رییس حزب موتلفه اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: مردم ولایی استان همواره نسبت به حضور در انتخابات عرق ملی داشته و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بوده اند و وظیفه خود را نسبت به انقلاب و نظام ادا كرده اند.

'غلام محمد طاهری' افزود: دشمنان با ترفندهای مختلف سعی در مخدوش كردن چهره انتخابات این دوره مجلس دارند بر همین اساس رسانه ها می توانند با معرفی درست نامزدهای انتخاباتی آگاهی مردم را برای انتخاب نماینده اصلح ارتقا دهند.

وی بیان كرد: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان باید بدور از هر گونه تعصبات قومی و مذهبی لایق ترین و شایسته ترین افراد را برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب كنند.

طاهری گفت: مردم سیستان و بلوچستان همواره نگاه مثبتی به انقلاب و نظام داشته اند و شایسته ترین افراد را انتخاب كرده اند و در این انتخابات نیز به طور قطع نامزدهای اصلح را انتخاب می كنند.

او افزود: نقش احزاب و تشكل های سیاسی در سیستان و بلوچستان كمرنگ است و باید نظرات این تشكل ها به مردم شناسانده شود، رسانه ها و كسانی كه تریبون در اختیارشان است مانند نخبه های جامعه، دانشگاهیان، فرهنگیان و علما باید جایگاه واقعی احزاب را به مردم بشناسانند و به تشكل ها اجازه ایفای نقش بدهند.



دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: سیستان و بلوچستان با وجود محرومیت های اقتصادی و فرهنگی، همواره در نظر سنجی ها بالاترین درصد مقبولیت نظام در نظر مردم را در میان استان های دیگر كشور به خود اختصاص داده است و این امر نشان می دهد كه نگاه مردم استان نسبت به انقلاب مثبت است اما رسانه ها و نخبگان و تشكل ها در تفهیم این نگاه به جامعه به خوبی عمل نكرده اند.

او بیان كرد: در سیستان و بلوچستان، رسانه ها و نخبگان نقش سیاسی خود را به خوبی ایفا نكرده اند و احزاب بین مردم و حاكمیت پیوند نزده اند، بنابراین دشمن از جای خالی آنها در جامعه نهایت استفاده را كرده و در این فضای خالی، بعضا عنصر خود را قرار داده تا تاثیر لازم را بر نگرش مردم داشته باشد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: غرب و اپوزیسیون (مخالفان دولتی) داخل و خارج از كشور هیچ گاه به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیستند زیرا می دانند كه نمی توانند این انقلاب را به مرحله براندازی برسانند اما همگرایی و نوك پیكان همه طرحهای توطئه آمیز خودشان را به سمت مهار انقلاب گرفته اند.

وی افزود: غرب می داند كه اگر در این برهه از زمان انقلاب ایران را مهار نكند، تا ابد مهار نخواهد شد و همه تلاش خود را برای مشاركت زیر 50 درصدی مردم در انتخابات مجلس انجام می دهد، به گونه ای كه برای نخستین بار پنج سرویس اطلاعاتی انگلیس، اسراییل، عربستان، آمریكا و فرانسه را كنار همدیگر قرار داده تا ائتلاف اطلاعاتی تشكیل دهد و مشاركت را به حداقل برساند.

او بیان كرد: مردم ایران به خاطر غم نان انقلاب نكردند و اگر اهمیت شركت در انتخابات در پازل جهانی برای مردم ترسیم شود، به یقین حاضر هستند برای بقای نظام گرسنگی را هم تحمل كنند.

كیخا گفت: برآورد من از میزان شركت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات بیش از 65 درصد است و در این مشاركت به یقین رسانه، مسوول، نخبه و تشكل سیاسی نقشی زیادی نداشته اند و اگر مردم به پای صندوق های رای بیایند صرفا به خاطر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و ایشان نقش اصلی را در مشاركت مردم ایفا كرده اند.



یك كارشناس و فعال سیاسی در سیستان و بلوچستان گفت: رسانه ها و احزاب و تشكل های سیاسی وظیفه دارند كه برای حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات اعتمادسازی كنند.

'محمد رضا حضرت زاد' افزود: اوج حضور مردم ایران در انتخابات سالهای 84 و 88 بوده است كه یكی از مهمترین دلایل این حضور گسترده، مراجعه مردم به گفتمان و متن فرهنگ انقلاب اسلامی، احیای مجدد آرمان های امام راحل و توجه ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی بیان كرد: هر مسوولی كه گفتمان و فرهنگ انقلاب اسلامی را سرلوحه كار خود قرار دهد، مردم اعتماد می كنند و حضور گسترده خود در صحنه را به منصه ظهور می رسانند، از این رو رسانه ها و تشكل های سیاسی باید اعتماد مردم را تقویت كنند.

او اظهار داشت: اینكه مردم سیستان و بلوچستان برای انتخاب نمایندگان مجلس به علما و نخبگان مراجعه می كنند، اتفاق مطلوبی است اما در این عرصه رسانه ها و تشكل های سیاسی نقش بسیار موثری در تبیین معیارهای نمایندگان اصلح و تقویت بینش سیاسی مردم دارند كه به وظیفه خود به خوبی عمل نكرده اند.

وی گفت: تشكل های سیاسی استان تنها در زمان انتخابات فعال شده و ارتباط بین سیاسیون و تشكل ها محدود به این برهه از زمان می شود و ارتباط تنگاتنگ بین فعالان سیاسی و تشكل ها و احزاب برای فرهنگ سازی سیاسی و افزایش سطح بینش مردم و گزینش افراد شایسته و كارآمد برای مجلس در استان وجود ندارد.

او اضافه كرد: اگر در زمان حاضر فرهنگ ایثارگری دوران جنگ در بین علما، نخبگان، احزاب و تشكل های سیاسی جامعه جاری شود، اعتماد مردم به نظام و مسوولان دوچندان می شود و به طور قطع ثمره اعتمادسازی، حضور حداكثری مردم در انتخابات خواهد بود.

استان سیستان و بلوچستان با 14 شهرستان و شش حوزه انتخابیه اصلی دارای هشت كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده تاكنون هشت نفر از 48 نامزد انتخاباتی استان انصراف داده و 40 نفر برای بدست آوردن كرسی های مجلس رقابت می كنند. ك/4

7315 / 653