۱۵ اسفند ۱۳۹۰، ۱۸:۰۱
کد خبر: 80025044
T T
۰ نفر

سرانه فضاي سبز شيراز، 6/14 متر مربع است

۱۵ اسفند ۱۳۹۰، ۱۸:۰۱
کد خبر: 80025044

شهردار شيراز گفت: سرانه فضاي سبز شيراز در حال حاضر 6/14 متر مربع به ازاي هر نفر است كه تلاش مي كنيم سال آينده از سرانه استاندارد كه 15 متر مربع است نيز فراتر رويم.

به گزارش خبرنگار ایرنا،مهندس علیرضا پاك فطرت، دوشنبه در مراسم درختكاری درارتفاعات كیان آباد شیراز افزود: در حال حاضر دو هزار و 200 هكتار فضای سبز عمومی و 89 پارك اصلی و 100 پارك محله ای در شیراز داریم كه 23 پارك محله ای در سال جاری افتتاح شد.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز از مجموع 13 هزار هكتار اراضی ارتفاعات كه در اختیارش قرار گرفته تاكنون سه هزار و 500 هكتار را سبز كرده است.

پاك فطرت افزود: ایجاد راه دسترسی، حفر 11 حلقه چاه و ایجاد آبیاری قطره ای از جمله اقداماتی بوده كه توسط شهرداری شیراز در این ارتفاعات انجام شده كه این اقدامات علاوه بر حفظ محیط زیست كاهش دست اندازی به منابع طبیعی و ارتفاعات شیراز را به دنبال داشته است.

او اضافه كرد: یكی از اقدامات دیگر شهرداری برای توسعه فضای سبز در شهر شیراز اجرای پشت بام سبز است كه در این زمینه اقدامات تشویقی خوبی قرار داده و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، هر كس بر بام خانه خود فضای سبز ایجاد كند یك طبقه تراكم در اختیار آن مجتمع قرار خواهد گرفت.

پاك فطرت ادامه داد: با توجه به كمبود آب و ضرورت استفاده مناسب از منابع آبی، نگاه خود را از كاشت چمن و گل در شهر به سمت كاشت گیاهان مقاوم كه نیاز كمتری به آب دارند تغییر داده ایم.

شهردار شیراز گفت: از منابع طبیعی، جهاد كشاورزی و مسكن و شهرسازی می خواهیم كه اسناد 13 هزار هكتار اراضی ارتفاعات شیراز كه شهرداری در حال سبز كردن آنها هست را در اختیار شهرداری قرار دهند تا شهرداری شیراز با انگیزه بیشتری این كار را انجام دهد و جلو ادعاهای برخی افراد كه خود را مالك آن زمین ها می دانند نیز گرفته شود.

پاك فطرت اضافه كرد: شهرداری شیراز اعتبارات محدودی در زمینه توسعه فضای سبز در ارتفاعات شهر دارد اما در صورت مساعدت و كمك دولت، شهرداری نیز به همان میزان اعتبار خواهد گذاشت.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: با توجه به پیشرفت و توسعه همه جانبه ای كه شاهد آن هستیم و افزایش نیازها، قسمتی از محیط و طبیعت تخریب شده است.

سید كاظم بردبار افزود: بلایای طبیعی مختلفی كه در جهان شاهد آن هستیم، عكس العمل طبیعت در مقابل برخورد نامهربانانه بشر است.

وی ادامه داد: توسعه باید به شكلی انجام شود كه همراه با حفظ طبیعت باشد و در روند توسعه آسیبی به طبیعت و محیط زیست وارد نشود.

وی ادامه داد: در بحث تثبیت مالكیت دولت بر منابع طبیعی و اخذ سند مالكیت، از مجموع 10 میلیون و 200 هزار هكتار منابع طبیعی، بیش از 94 درصد آن اخذ سند شده است.

او اظهار داشت: باید فرهنگ توسعه فضای سبز و خصوصا درختكاری را در جامعه و خصوصا از طریق آموزش و پرورش بیشتر گسترش دهیم تا روز به روز شاهد اعتلای فضای سبز باشیم.ك/2

678 /675