۲۰ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80032226
T T
۰ نفر

'كندوله' روستايي با جاذبه هاي فراوان گردشگري

۲۰ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 80032226

كرمانشاه - روستاي 'كندوله' مركز دهستان كندوله از توابع بخش دينور شهرستان صحنه يكي از 14 روستاي هدف گردشگري در استان كرمانشاه است كه در آستانه سال نو با جلوه هاي زيباي چشم نواز خود در انتظار مهمانان نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روستای زیبا از شمال به كوه كوله بزرگ، از شمال غرب به كوه خره سیاه و از جنوب به كوه پیرآفتاب محدود می‏شود و جاده‏ای آسفالته و مناسب دارد.

روستای كندوله در ناحیه كوهستانی واقع شده و از سطح دریا یك هزارو 970 متر ارتفاع دارد، آب و هوای كندوله معتدل و كوهستانی است، در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

برخی بنای روستای كندوله را به دوران آل بویه نسبت می‏دهند، گفته می‏شود این محل در اصل مكان قلعه ركن‏الدوله بوده است كه بعدها به صورت 'كندوله' درآمده است كه در تلفظ مردم محلی ' كنوله ' نامیده می‏شود.

بنا به روایت دیگری ' كند ' در تركی به معنی ده است و چون این ده نیز مركز حكومت (الدوله) بوده ، پس از اختصار به ' كندوله ' تغییر یافته؛ بناهای امامزاده 'پیرافته'، قلعه

'مردان' و آثار باقی مانده دیگر نشانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است.

مردم روستای كندوله به زبان كردی با گویش هورامی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

روستای كندوله یك هزار و 500 نفر جمعیت دارد و درآمد اكثر مردم آن از باغداری و دامداری تأمین می‏شود.

انگور، زردآلو، سیب، گلابی و هلو، از مهم‏ترین محصولات باغی و سردرختی این روستا به شمار می‏رود و گندم نیز از جمله محصولات زراعی روستاست.

دامداری شامل پرورش گاو و گوسفند، یكی از فعالیت‏های اقتصادی مردم روستای كندوله است و شیر، كره، ماست، پنیر و روغن حیوانی از فرآورده‏های لبنی روستاست و گروهی از زنان و مردان نیز به قالی‏بافی می‏پردازند.

روستای كندوله در كوهپایه استقرار یافته و بافت مسكونی متمركز دارد، خانه‏های روستاییان غالبا دارای ایوان می‏باشد؛ عمده مصالح به كار رفته در خانه‏ها، خشت و گل است كه هنرمندانه به كار گرفته شده‏، دیوار خانه‏های خشتی به دلیل سرمای سخت زمستان ضخیم و در قاب روزنه‏ها پنجره‏های كوچكی تعبیه شده است.

سقف خانه‏ها مسطح و با تیرهای چوبی و اندود كاهگل پوشیده شده است البته در ساخت خانه‏های جدید، از مصالح مقاوم آهن، گچ، آجر و سیمان استفاده می‏شود.

روستا، معابر عریضی دارد و در برخی از آن‏ها درختان بلند و نهرهای آب، فضاهای دلپذیری را به وجود آورده‏ است.

فضای روستای كندوله از نظر طبیعی بسیار دل‏انگیز و زیباست.

انگور یكی از مهم‏ترین محصولات زراعی آن است و تاكستان‏های زیبا و متعددی كه در فصل تابستان خوشه‏های انگور از تاك‏های آن آویزان می‏شود، مناظر بسیار جذاب و چشم‏نوازی را پدید می‏آورد، بویژه آنكه روستا در دامنه كوه واقع شده و باغات پلكانی دارد.

اطراف روستای كندوله، با كوه‏هایی احاطه شده كه چشم ا‏ندازهای بسیار زیبا و تماشایی دارد؛ سطح كوه‏ها در فصول بهار و تابستان از انواع كمیاب گیاهان خودرو و گل‏های رنگارنگ پوشیده می‏شود و فضای بسیار زیبا و دلكش به وجود می‏آورد، در فصل زمستان نیز كوه‏ها از برف پوشیده می‏شود و جلوه طبیعی خاصی می‏یابد.

در 26 كیلومتری روستا، دشت پهناور و معروف دینور واقع شده، دشت دینور از رسوبات رودخانه‏های دینور و كنگرشاه به وجود آمده ، این دشت به لحاظ مناظر طبیعی، بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

انواع درختان كیكم، بلوط، گویچ، بلالوك و ارژن و همچنین پونه، گل گاوزبان، گل كبود، گل ختمی، بومادران و گون كه مصارف دارویی نیز دارد، دشت دینور را بویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می‏سازد.

این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند كبك، تیهو، گرگ، روباه و خرگوش است.

بر فراز تپه بلند پیرافته، بقعه امامزاده پیرافته قرار دارد كه از بناهای مذهبی روستا به شمار می‏رود، بنای اولیه امامزاده در آتش‏سوزی ازبین رفت و به جای آن بنای جدید ساخته شده است.

این بنا شامل یك اتاق و یك ایوان است كه سقف اتاق و ایوان با تیرهای چوبی پوشیده شده و بام آن گل‏اندود است و در كنار بقعه، درخت ون كهنسالی وجود دارد كه بدون آبیاری پابرجا مانده است.

در حوالی دهكده كندوله بقعه نور بخش واقع شده است كه محوطه اطراف آن به عنوان گورستان روستا مورد استفاده قرار می‏گیرد.

بنای اصلی بقعه نوربخش شامل اتاقی است كه از سنگ، خشت و گل ساخته شده است، بقعه مزبور از آثار مذهبی روستای كندوله است، قلعه مروان بر بالای كوه لمه قه‏لا (سیه قلعه) در شمال شرقی كندوله، واقع شده و مصالح بكار رفته در آن از سنگ و ملاط گچ است.

مردم كندوله معتقدند كه این قلعه محل پنهان شدن مروان خلیفه اموی بوده است.(قلعه مروان از آثار تاریخی این روستاست.)

مردم روستای كندوله همانند تمام ایرانیان، در اعیاد بزرگ ملی و مذهبی به جشن و سرور می‏پردازند.

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و عید نوروز از مهم‏ترین مراسم مردم این روستا است، تعزیه‏خوانی در ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری عاشورا، از مهم‏ترین آیین‏های مذهبی روستا به شمار می‏رود.

مهم‏ترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی با طرح‏های بومی (برگرفته از طرح‏های كردی) و طرح‏های غیربومی است و جنبه صادراتی دارد.

رایج‏ترین بازی‏های روستای كندوله عبارتند از قل قلان، كه نوعی بازی شبیه 'لی لی' است و بازی پهلان، كه نوعی بازی سنگ‏پرانی با دست، به سوی هدف می‏باشد و از انواع دیگر بازی‏های مردم این روستا می‏توان به 'شال دوركی، اكل مكل، تران و ترنه بازی ' اشاره كرد.

در میان مردم روستای كندوله نیز مانند سایر نقاط كردنشین، موسیقی جایگاه ویژه‏ای دارد و در اكثر مراسم جشن و سرور، همراه با نواختن سازهای محلی، مردم به پایكوبی و خواندن ترانه‏های شاد می‏پردازند.

پوشاك زنان روستای كندوله شامل سربند، پیراهن بلند، كلنجه، قبا، جافی است و پوشاك مردان نیز از عرق‏چین، سربند، كرواسی فقیانه، كوله بال، قبا، شال، سلته، جافی، جوراب و گیوه تشكیل شده است.

از انواع غذاهای متداول در روستای كندوله می‏توان به 'دوغینه' كه با بلغور گندم و دوغ ترش پخته می‏شود؛ آش شلغم كه با شلغم، آب انارو بلغور گندم تهیه می‏شود؛ آش ترش كه با حبوبات و سبزی‏های معطر و دوغ پخته می‏شود و همچنین به نوعی دلمه محلی اشاره كرد.

به گفته معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان كرمانشاه روستای كندوله یكی از 14 روستای هدف گردشگری استان كرمانشاه است كه در جریان دور نخست سفر رییس جمهوری به استان به تصویب رسید و هر سال بویژه در ایام نوروز میزبان گردشگران بسیاری از مناطق مختلف كشور است.

'یدالله فرجی' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم حفظ بافت بكر روستاهای هدف گردشگری، برخی زیرساختهای لازم برای رفاه گردشگران در این مناطق فراهم شده است و امیدواریم در نوروز 90 بتوانیم میزبانی شایسته برای گردشگران استان باشیم.

وی گفت: روستای زیبای كندوله ازطریق شهرهای كرمانشاه، صحنه و كامیاران قابل دسترسی می‏باشد و جاده‏های منتهی به این روستا از شهرهای مزبور مناسب و آسفالت است.ك/4

567/7452
۰ نفر