۲۳ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 80037652
T T
۰ نفر

مرگ هايي كه زندگي مي بخشند

۲۳ اسفند ۱۳۹۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 80037652

بروجرد - دستهايش هنوز آغشته به سياهي روغن و گازوييل و بنزين بود كه بعد از سپري كردن يك روز پر كار در راه بازگشت به خانه تصادف مي كند.

همراه خود كارتی دارد كه از مدت ها قبل رضایتش را برای اهدای اعضای بدنش اعلام كرده است.

مرگ مغزی! عنوانی سنگین دارد به همان سنگینی خبری كه مادری با شنیدن خبر تصادف پسر جوان اش و ضربه مغزی شدن اش باید بر دوش خود در لحظه لحظه زندگی اش تحمل كند.

خبر به اندازه كافی سخت و سنگین هست كه به گوش مادر برسد حال اگر بخواهد عضو، عضو پیكر جوانش را جدا كند تا به بیمارانی كه در لیست انتظار زندگی هستند اهداء كند ، نیاز به مجالی و فرصتی بیشتر برای فكر كردن دارد.

اما با تمام داغی كه در دل دارد حالا دیگر زیبایی ، سخاوت و آرامش تمام دارایی اش را در دل بزرگ او جا گذاشته بود آن لحظه ای كه بعد از پرواز ابدی پسر جوانش ، تصمیم می گیرد تا با هدیه كردن اعضای پیكر رعنای عزیزش ، تپیدن قلب عزیز دیگری در لیست انتظار ، از سر گرفته شود.

سالانه شمار زیادی از بیماران دچار مرگ مغزی می شوند كه اهدای اعضای آنها قبل از هر چیزی نیازمند كسب رضایت از خانواده های آنها است.

به گفته دكتر 'علی نوبخت' دبیر انجمن پیوند اعضای ایران ، 30 درصد پیوندهای كلیه، در یك دوره یك ساله بین سال1389 تا 1390 از بیماران مرگ مغزی بوده كه آمار بالایی در جهان به شمار می رود.

همچنین بنا به گفته ، دكتر 'میترا مهدوی مزده' رئیس مركز تحقیقات و بانك پیوند و فرآورده‌های بافتی ایران ،آمار پیوند اعضاء از مرگ مغزی در ایران یك ششم آمار جهانی است.

از سال 1372 قانون اهدای عضو از جسد در مجلس مطرح شد و در سال 1379 به تصویب مجلس رسید و در سال 1381 شبكه فراهم آوری اعضای پیوندی ایران تشكیل شد.

در شهرستان بروجرد نیز كمیته اهدای عضو ، حدود پنج سال است كه فعالیت خود را آغاز كرده است.

بروجرد هم اكنون در غرب كشور رتبه نخست پیوند عضو از مرگ مغزی را به خود اختصاص داده است.

آخرین مورد پیوند از مرگ مغزی در این شهرستان مربوط به یك پسر جوان 20 ساله بود كه هفته گذشته بعد از یك حادثه، دچار مرگ مغزی می شود و با رضات والدین اعضای پیكرش به شش بیمار پیوند داده شد.

'فاطمه یاراحمدی' عضو كمیته اهدای عضو بروجرد در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت:

هم اكنون شهرستان بروجرد با 11 مورد پیوند عضو از افراد دچار مرگ مغزی همچنان در غرب كشور بیشترین تعداد پیوند اعضا از مرگ مغزی را دارد. این افراد همگی جوانانی بودند كه بر اثر تصادفات دچار مرگ مغزی شده اند.

به گفته وی هم اكنون تعداد 732 نفر در شهرستان بروجرد دارای كارت اهدای عضو هستند كه بیشتر شامل افراد تحصیل كرده، قشر جوان و بخصوص دانشجویان هستند.

مشاور كمیته اهدای عضو شهرستان بروجرد یادآور شد: در سالهای اخیر استقبال خوبی از اهدای اعضای بدن بعد از مرگ از جانب مردم انجام شده و ثبت نام برای پر كردن كارت های مخصوص اهدای عضو نیز بیشتر شده است.

وی افزود: پذیرش اهدای عضو از مرگ مغزی توسط بیشتر خانواده ها سخت است و نیاز به كار فرهنگی و آشنایی بیشتر مردم با این امر انسان دوستانه دارد.

به گفته وی با توجه به اینكه بیشتر افراد دچار مرگ مغزی افراد جوان و فعالی هستند كه بر اثر یك حادثه دچار مرگ مغزی می شوند و پذیرش مرگ این افراد از جانب خانواده هایشان بسیار سخت است به همان نسبت رضایت آنها برای اهدای اعضای عزیزانشان نیز كاری سخت است.

یاراحمدی كه خود مسئولیت مشاوره دادن به خانواده های افراد دچار مرگ مغزی را بر عهده دارد می گوید گاه راضی كردن یك خانواده به امر انسانی پیوند عضو می تواند الگویی برای كل فامیل و حتی شركت كنندگان در مراسم ترحیم آن عزیز شود.

وی به یك مورد دیگر از موارد رضایت پیوند عضو از مرگ مغزی اشاره می كند كه خانواده نوجوان16 ساله ای كه بعد از تصادف دچا رمرگ مغزی شده بود ، پدر بزرگ آن نوجوان به عنوان بزرگ طایفه در مراسم خاكسپاری و عزاداری نوه خود اعلام می كند در صورت هرگونه اتفاق مشابهی برای وی حتما این كار خیرخواهانه پیوند عضو انجام خواهد شد.

مشاور تیم اهدای عضو بروجرد در خصوص روند اهدای عضو از موارد مرگ مغزی در این شهرستان گفت: بعد از تایید مرگ مغزی ، با مشاوره و كسب رضایت از خانواده بیمار دچار مرگ مغزی ، به تیم پیوند عضو واقع در بیمارستان امام خمینی در تهران اطلاع داده می شود و جسد به تهران انتقال داده شده و بعد از اهدای اعضا، به خانواده اش تحول داده می شود.

در مرگ مغزی، خون رسانی و اكسیژن رسانی به مغز متوقف می شود ، اما اعضای دیگر بدن شامل قلب، كبد و كلیه ها هنوز كار می كنند و به تدریج طی چند روز از كار خواهند افتاد.

تصادفات رانندگی ، ضربه شدید، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخل مغز و سكته های مغزی شایعترین علل مرگ مغزی هستند.

كما در واقع یك نوع اختلال در كاركرد مغز است كه شخص دچار كاهش شدید سطح هوشیاری می شود كه البته شانس بهبودی برای برخی بیماران وجود دارد.

در صورتیكه در مرگ مغزی بهبودی بیمار غیر ممكن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است.

بنا بر قانون، اهدای عضو از بیمار دچار مرگ مغزی منوط به رضایت خانواده است بنابراین صرف پر كردن كارت اهدای عضو كفایت نمی كند اما از آنجایی كه پر كردن این كارت نوعی اعلام رضایت خود شخص برای انجام این امر انسان دوستانه است، روند رضایت خانواده ها بعد از مرگ مغزی همان فرد برای اهدای عضو را راحت تر می كند.

هر كدام از ما می توانیم با پر كردن كارت های اهدای عضو، به نوعی راضایتمندی خود را به پیوند عضو و جانی دوباره بخشیدن به انسان هایی كه بین مرگ و زندگی به سر می برند را اعلام كنیم.

تاكنون در شهرستان بروجرد 11 نفری كه دچار مرگ مغزی شده اند و با پیوند عضو آنها موافقت شده است همگی جوانانی بوده اند كه بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده اند كه شامل 10 پسر و یك دختر بوده اند.

در عین حال بیشتر این افراد دارای كارت اهدای عضو نیز بوده اند.

1920/542