۲۵ اسفند ۱۳۹۰، ۱۷:۴۷
کد خبر: 80042056
T T
۰ نفر

تربت حيدريه - در آستانه تعطيلات نوروزي مردم و مسوولان تربت حيدريه آماده براي پذيرايي از زئران امام رضا (ع) و مسافران نوروزي است.

به گزارش ایرنا، شهرستان تربت حیدریه در 150 كیلومتری مشهد مقدس حلقه اصلی اتصال چند استان كشور با بارگاه قدس رضوی است و همه ساله میلیونها زائر از این مسیر تردد می كنند.

تربت حیدریه كه به سرزمین طلای سرخ( زعفران ) شهرت دارد، از شهرستانهایی است كه قطب كشاورزی غنی داشته و در جهان زعفرانش نیز معروف است.

تربت حیدریه دارای آبشار، چشمه سارها،جنگل های طبیعی ،مناطق كوهستانی جذاب و از رودخانه های زیبا سرچشمه می گیرد كه نمونه هایی از جاذبه های طبیعی ایران است.

آبشار رود معجن كه در روستای رود معجن واقع در 48 كیلومتری غرب تربت حیدریه واقع است یكی از دیدنیهای این شهرستان محسوب می شود كه آبشار زیبای آن به ارتفاع 28 متری می رسد.

پارك جنگلی پیشكوه كه یكی از بزرگترین پارك های كشور نام گرفته جایگاه خاص در منطقه خراسان مركزی در محور شرق كشور را دارد.

این پارك با وسعت 800 هكتار در دامنه كوه مشرف به شهر و با پیش بینی امكانات متنوع تفریحی و توریستی پذیرای مسافرین و گردشگران است.

باغ ملی تربت حیدریه كه در مركز شهر در انتهای خیابان معروف به باغ ملی و بر بالای تپه ای قرار گرفته یكی از زیباترین پارك های ملی محسوب می شود.

این پارك كه با دستان هنرمند و مبتكر باغبانان تبدیل به یك شاهكار شده است درختان سر به فلك كشیده،گل های زیبا، طرح های پرنده درختی و فواره‌ها، آن را تبدیل به یك باغ كه چشم هر بیننده ای را خیره می كند، تبدیل كرده است.

باغات جنگلی قلعه جوق در۵۴ كیلو متری شمال غربی تربت حیدریه، باغات جنگلی كامه علیا و سفلی در شمال تربت حیدریه ،قلعه آقا حسن خان و رودخانه كامه بخشی از جاذبه های طبیعی این شهرستان است.

شهرستان تربت حیدریه دارای آثار تاریخی و مذهبی بسیاری نیز می باشد كه بعضی از آنها دارای سابقه تاریخی طولانی هستند .

مهمترین آثار این شهرستان عبارت است از مزار بی بی حسنییه،مزار قطب الدین حیدر ،مسجد جامع و شبستان آن، رباط لاری، حمام حاجی رییس، آرامگاه شیخ ابوالقاسم گوركانی، مزار احمدالرضا (ع) برادر امام رضا (ع) و مجموعه بناهای شیخ حیدر در كدكن بخشی از این آثار تاریخی ومذهبی به شمار می رود.

مهمترین آثار مذهبی مزار احمدالرضا(ع) كه برادر امام هشتم امام رضا(ع) است در پنج كیلومتری شرق تربت حیدریه واقع شده كه گردشگران ومسافران زیادی از آن دیدن می كنند.

یكی دیگر از آثار مذهبی،مزار بی بی حسنیه است كه برفراز تپه ای در داخل شهر تربت حیدریه واقع شده وی یكی از شاگردان امام جعفر صادق (ع)بوده كه اكنون به صورت زیارتگاه در آمده است .

بی بی حسنیه در زمان خود بسیار فاضل و عالم بود در اخبار و آثار اسلامی بصیرت زیادی داشت كه ابو الفتوح رازی در رساله ای كه به زبان فارسی نوشته شده است اخبار مناظره های بی بی حسنیه را در باب مسئله امامت در مجلس هارون الرشید گردآوری كرده است.

تربت حیدریه در صنایع دستی شهرت جهانی دارد از جمله فرش دستباف آن به دلیل اینكه ابریشم در این منطقه تولید می شودفرش از كیفیت بالایی برخوردار و جهانی شده است.

به گفته رییس ستادتسهیلات نوروزی تربت حیدریه ، تمام امكانات و ظرفیت این شهرستان برای پذیرایی مناسب از مسافران نوروزی و زائران امام رضا (ع) آمادگی كامل دارد.

'حسن فتحی نیا' روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای اسكان مسافرین نوروزی 20 واحد آموزشی با 140 كلاس، هفت سوئیت و مراكز رفاهی دیگر در این شهرستان آماده سازی شده است.

وی گفت: اجرای طرح امداد و نجات جاده ای توسط اورژانس 115 و هلال احمر ، ایجاد پایگاههای پلیس در بین راه، آماده سازی بوستانها، میادین و اماكن دیدنی و آثار تاریخی بخشی از كارهای انجام شده در این ارتباط است.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار تریت حیدریه افزود: همه دست اندركاران سعی و تلاش خود را برای ایجاد خاطرات خوب و به یاد ماندنی در اذهان مسافرانی كه به تربت حیدریه سفر می كنند فراهم كرده اند.

وی با اشاره به آمادگی دستگاههای اجرایی خدمات رسان افزود: ادارات مرتبط با ستاد تسهیلات نوروزی ازامروز تا 15 فروردین ماه سال آینده به صورت آماده باش هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به مسافران ارایه كنند.

2691/659