۲۹ اسفند ۱۳۹۰، ۱۸:۰۷
کد خبر: 80046296
T T
۰ نفر

آستارا ـ در آخرين روز از فصل زمستان و با مساعد شدن هوا در دو روز اخير و متوقف شدن بارندگي، نخستين گروه از مسافران نوروزي از صبح روز دوشنبه وارد آستارا شده و در اماكن و اقامتگاههاي موجود اين شهرستان مستقر شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مسافران نوروزی شهرستان آستارا كه از چند روز قبل به علت بارش برف و باران منتظر آغاز سفر خود در تعطیلات طولانی مدت نوروزی بودند، سفر خود را از امروز به این خطه آغاز كرده اند و هم اكنون مسافران نوروزی به تعداد زیاد در سطح شهر آستارا به چشم می خورند.

انتظار می رود حجم گسترده مسافران نوروزی از امشب و فردا وارد این شهرستان شوند.

با ورود مسافران نوروزی، هوای شهرستان آستارا نیز طی دیروز و به خصوص امروز با دمای مطلوب و مطبوع حال و هوای روزهای بهاری به خود گرفته و در هوای آفتابی، مناظر بدیع كوهستانهای پربرف غرب شهرستان، شرایط مناسبی را برای لذت بردن مسافران ایجاد كرده است.

اغلب مسافرانی كه طی امروز وارد شهرستان آستارا شده اند، از اهالی سابق استان گیلان محسوب می شوند كه طی سالیان گذشته به مناطق دیگری از كشور مهاجرت كرده اند و با آغاز تعطیلات نوروزی به منظور دیدار با بستگان خود به این دیار سفر كرده اند.

برخی از مسافران كه به خصوص از مسیرهای آذربایجان شرقی و اردبیل وارد آستارا شده اند و قصد سفر به شهرهای شمالی كشور در استانهای گیلان و مازندران را دارند، در مسیر خود علاوه بر اقامت در مناطق مختلف دیدنی این شهرستان، ایامی را در شهرستان آستارا به تعطیلات گذرانی می پردازند.

همچنین مسافرانی كه قصد دیدار از مناطق شمالغرب كشور به خصوص استانهای اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و كردستان را دارند، از مسیر استان گیلان قصد سفر به این مناطق از كشور را دارند، حتما سری به مناطق دیدنی شهرستان آستارا می زنند.

فرماندار شهرستان آستارا روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به نظارت مستمر بر فرایند ارایه تسهیلات و خدمات مربوط به سفرهای نوروزی امسال شهرستان گفت: گروه های نوروزی هلال احمر در محل ورودی شهر در فلكه گاز و در مسیر جاده آستارا به اردبیل برای راهنمایی و خدمات رسانی به مسافران نوروزی مستقر شده اند.

كیوان اسدپور افزود: مركز فوریتهای پزشكی شهرستان نیز به همراه ارگانهای خدماتی آماده ارایه خدمات در ایام تعطیلات نوروزی به مسافران و گردشگران است و هیچ گونه كمبودی وجود ندارد.

وی همچنین از اسكان مسافران فرهنگی در 18 واحد مدرسه شهرستان آستارا در تعطیلات ایام عید خبر داد و بیان كرد: 18 واحد مسجد نیز برای ارایه خدمات عمومی به خصوص ادای فریضه نماز مسافران آماده سازی شده است.

وی اضافه كرد: همه واحدهای اقامتی هتل و مهمانپذیر موجود در شهرستان و نیز تعدادی از منازل مسكونی اجاره ای برای ارایه خدمات اقامتی آماده سازی شده است.

وی با پیش بینی ورود انبوه مسافران نوروزی به شهرستان آستارا از روز دوم عید گفت: برای ارایه خدمات به مسافران ورودی 30 واحد نانوایی برای پخت نان تا ساعت 22 در شهرستان پیش بینی شده است.

رییس ستاد تسهیلات نوروزی و شهردار بندر مرزی آستارا نیز گفت: شهر آستارا به علت واقع شدن در مسیر تردد مسافران نوروزی و نیز به علت وجود بازارچه بزرگ مرزی با یك هزار و 200 واحد تجاری ، مقصد مهمی برای مسافرتهای نوروزی محسوب می شود و به همین علت ، سفر به این شهرستان در ایام عید ، یكی از برنامه های مسافران نوروزی شمال و شمالغرب كشور محسوب می شود.

علی كوهی افزود: برای اسكان مطلوب مسافران سه واحد كمپ اقامتی به اضافه هشت واحد هتل و مهمانپذیر موجود شهرستان بهسازی شده و ارایه خدمات آنها آغاز شده است.

وی اظهاركرد: امسال كمپهای اقامتی شماره یك ، دو و سه شهرداری آستارا كه گنجایش اسكان بیش از 700 خانوار را دارند به امكاناتی از قبیل تلویزیون بزرگ شهری ، سرویس بهداشتی ، ظرفشویی مجهز و رستوران مجهز شده است.

وی چاپ نقشه‌ شهر جهت تكریم و راهنمایی مسافران به تعداد 15 هزار برگ، چاپ شش هزار نسخه كارت پستال جاذبه‌های دیدنی آستارا ، تنظیف شهری ، جلوگیری از سد معبر در ورودی بازارچه و پاركینگ بازارچه ساحلی را از دیگر اقدامات انجام شده شهرداری برای خدمات رسانی مطلوب به گردشگران نوروزی این شهرستان ذكر كرد.

سهیل توكلی، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا نیز با اشاره به آماده سازی و بازگشایی تفرجگاه و محل اسكان و ارایه خدمات، پارك جنگلی بی بی یانلو این شهرستان برای استفاده مسافران وگردشگران نوروزی گفت: این محوطه جنگلی با یك هزار و 512 هكتار در ایام تعطیلات نوروزی به صورت رایگان پذیرای مسافران و گردشگران است.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه استیل ، باغ پرندگان در ورودی شهر ، پارك حیات وحش ، نوار ساحلی آستارا ، بازارچه مرزی و ساحلی ، منطقه زیبای دربند ، گردنه حیران ، باغ چای عباس آباد ، بهشت كاكتوسها ، آبشار لاتون ، حوضچه های طبیعی لاتون ، منطقه بهارستان و آبگرم كوته كومه در كنار بقعه پیر قطب الدین صفوی ، قلعۀ شیندان یا سندان ، بقعه امام زاده سیدابراهیم و سیدقاسم در هفت كیلومتری جنوب آستارا از جمله جاذبه های شهرستان آستارا محسوب می شود كه همه ساله مسافران زیادی را راهی این گوشه از كشور می كند.

شهرستان آستارا در ایام تعطیلات نوروز سال 90 با پذیرایی از 600 هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی ، پس از لاهیجان دومین شهر استان گیلان در پذیرایی از مسافرن و گردشگران نوروزی بود.

وجود یك هزار و 200 واحد تجاری در بازارچه مرزی آستارا و نیز وجود سواحل و طبیعت بكر و نیز واقع شدن در مسیر تردد شمالغرب كشور مهمترین دلایل موثر در افزایش تعداد مسافران ورودی به شهرستان آستارا است.

587/535
۰ نفر