۱۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۴۲
کد خبر: 80055737
T T
۰ نفر

ساري- شهرستان بابلسر در منطقه جلگه‌اي و دركنار ساحل درياي خزر واقع شده ‌است و كمتر مسافر و گردشگري است كه از مازندران عبور كند و زماني را در كنار ساحل زيباي خزر در اين شهر توقف نكند و از آب و هواي خوش منطقه بهره مند نشود.

نام قدیم شهر ساحلی بابلسر 'مشهد سر' بوده است كه در سال 1311 به بابلسر تغییر نام یافت.

شهرستان بابلسر دارای سه بخش مركزی، رودبست و بهنمیر از مناطق زیبا و توریستی مازندران است كه از شمال به دریای خزر، از شرق به بهنمیر ، از غرب به فریدونكنار و از جنوب به شهركله بست متصل می باشد و فاصله این شهر ساحلی تا ساری مركز استان حدود 60 كیلومتر است.

شهر ساحلی بابلسر یكی از شهرهای زیبا و پرجاذبه در زمینه گردشگری مازندران است كه در كنار دریای خزر با جاذبه ها و زیبایی های طبیعی و مواهب خدادادی سالانه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می كند.

رودخانه بابلرود كه از وسط این شهر می‌گذرد، شهر را به دو قسمت تقسیم می‌كند و دو پل زیبا بر روی این رود كه یكی توسط متخصصین آلمانی و دیگری توسط متخصصین ایرانی ساخته شده منحصر به فرد است.

همچنین ازآنجا كه رودخانه بابلرود به دریای خزر متصل است بالا آمدن آب رودخانه دیدنی و زیبا است.

وجود اسكله‌های قایقرانی با انواع قایق‌ها و صنوبرهای بلند در دو طرف پیاده رو رودخانه بابلرود به جذابیت این رود افزوده است‌ و همچنین انعكاس نور چراغهای حاشیه رودخانه در آب فضای دلپذیری را در شب برای مسافران و گردشگران فراهم می‌كند.

قایق‌های ماهیگیران و وجود طرح‌های متعدد دریا، پاركینگ ها ، پلاژها و سوییت های بلوار ساحلی و وجود مجموعه‌های اقامتی زیبا،پارك شورای اسلامی شهر، پارك ساحلی بابلرود و غیره اوقات خوبی را برای گردشگران در این شهر فراهم می‌كند.

ورزش اسكی روی آب و قایقرانی در دریا و رودخانه برای علاقمندان دایر است و مسافران برای سفر دریایی می‌توانند از قایق‌های تندرو و یا اتوبوس های دریایی استفاده كنند.

از بابلسر محل استقرار اداره كل شیلات مازندران، مركز پرتو درمانی استان و نیز دانشگاه مازندران است.

سد لاستیكی در منطقه ' بابل پشت ' بابلسر برای آبیاری اراضی كشاورزی از دیگر نقاط دیدنی در این شهرستان محسوب می شود.



**** 'بقعه امامزاده ابراهیم' از زیارتگاههای مهم شهرستان بابلسر است و سالانه مسافران و گردشگران زیادی از این بنای تاریخی و مذهبی بازدید می كنند و بیشتر مسافران و گردشگران برای اقامه نماز لحظه ای را در جوار این امامزاده كه در یك كیلومتری مركز شهر واقع است ، اطراق كرده و با معبود خویش خلوت می كنند.

بقعه امامزاده ابراهیم در قرن نهم هجری ساخته شده و از مهمترین آثاری است كه بواسطه آن می توان به قدمت تاریخی شهر پی برد كه بنای امامزاده دارای چهار در منقوش می باشد و روی درهای آن سه تاریخ 858-857-841 هجری قمری حك شده است.

مصالح عمده آن آجر ، ملاط ،ساروج و كاشی است و گنبد هرمی شكل آن عظمتی خاص دارد و بنای تاریخی و اصلی این بقعه تخریب شده و به شكل امروزی بازسازی شده است و آثار هنری و باستانی آن دستخوش تغییرات نشده است.

این بنا از نظر دارا بودن آثار تاریخی ارزشمند هنری مانند درهای نفیس ، صندوق چوبین و كتیبه های متعدد شهرت دارد.



**** 'بقعه بی بی رقیه' یكی از زیارتگاههای شهرستان بابلسر در نزدیكی مرقد امامزاده ابراهیم است.

بی بی رقیه خادم امامزاده ابراهیم بود و یكی از درهای منقوش تاریخی بقعه امامزاده ابراهیم به كوشش او تهیه شده و با خرج خود ، نجاری را ، به حك منقوش این در گماشت و اسم او نیز بر در حك می باشد.

'ملگنوف' یكی از مورخان این بقعه را به نام بی بی سكینه می خواند و تاریخ آن را در سال

893 قمری ضبط كرده است. بقعه بی بی رقیه بنایی است هشت ضلعی از آجر كه هرضلع آن طاق نمایی با طاق جناغی است.

این بنا در جنوب شرقی امامزاده ابراهیم در بابلسر واقع است و از قدیم الایام تا كنون به همراه امامزاده ابراهیم مورد زیارت قرار می گیرد و مورد توجه اهالی است.



**** عمارت سازمان مركزی دانشگاه مازندان از دیگر بناهای دیدنی بابلسر است كه بیش از نیم قرن از احداث آن می گذرد.

این عمارت تحت عنوان مهمانخانه بزرگ بابلسر در جنب پل معلق اول به فاصله یك كیلومتری دریا در میان باغ و محوطه ای وسیع ساخته شده بود كه در حال حاضر بعنوان ساختمان مركزی و اداری دانشگاه مازندران مورد استفاده می باشد.



**** ساختمان بیمارستان شهید رجایی از بناهای معروف بابلسر است كه در سال 1329 هجری شمسی تحت عنوان هتل كازینوی بابلسر احداث شد.

این بنا در باغ بسیار بزرگی قرار دارد و باغ نیز در میدان شیلات در انتهای خیابان شریعتی واقع است و وسعت زیادی دارد و در جهت شمال تا امتداد ساحل دریا كشیده شده و در جهت مشرق ، مشرف به بابلرود است.

هتل كازینو در سال 1357 تعطیل و سپس به بیمارستان شهید رجایی تغییر كاربری یافت و در خدمت بیماران سرطانی قرار گرفت كه یكی از مهمترین و تنها بیمارستانهای سرطان شناسی شمال كشور بوده و در آن شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام می گیرد.



**** پل معلق فلزی بابلسر یكی دیگر از نمادهای این شهر ساحلی است كه در سال 1313، قبل از جنگ جهانی دوم توسط مهندسین آلمانی و سوئدی بر روی بابلرود احداث شد .

این پل به طول 80 متر، عرض هشت متر و ارتفاع 16 متر اولین پل ماشین رو است كه شرق و غرب بابلسر را بهم پیوند می دهد و راه ارتباطی بابلسر ، فریدونكنار و در مسیر شاهراه شرقی _ غربی استان می باشد و بسیار پرتردد است.



**** پل پیاده رو (پل كوچك) كه این پل كوچكترین پل بابلسر است در سال 1328 بر روی بابلرود احداث شد و تا چندی پیش گردشگران از روی این پل تردد می كردند ولی به دلیل شكستگی قابل ملاحظه ای كه دارد دیگر ترددی از روی آن صورت نمی گرفت كه اخیرا با ترمیم مجدد دوباره وسایط نقلیه نیز از آن عبور می كند.



**** تپه های باستانی به ثبت رسیده میربازار مربوط به هزاره اول قمری از آثار باستانی محسوب می شوند و ازاین تپه ها آثار باستانی از قبیل ظروف گلی، تكه پاره های آجر و سفالهای منقوش كشف شده است.

این تپه ها رجب كتی ، احمد كتی ،علیجان كتی ، محمدعلی كتی ،عبداله كتی، چمازكتی، عیسی كتی،كتی خردمرد ، قلعه احمدكلا نام دارند كه در شرق بابلسر در مسیر بابلسر به بهنمیر و در اراضی كاله عرب خیل آجرهای قالب بزرگی نظیر آجرهای دوره ساسانی كشف شده است.



منطقه نمونه گردشگری 'میرود'بهنمیر از توابع بابلسر نیز از جاذبه های گردشگری و توریستی زیبا است كه فضای سرسبز و جنگلی همراه با پارك كودك در كنار دریا زیبایی خاصی به این منطقه بكر داده است كه روزانه پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط كشور است كه استفاده از این فضا خالی از لطف نیست.ك/4

7328/402