۱۳ فروردین ۱۳۹۱، ۸:۵۶
کد خبر: 80057187
T T
۰ نفر

زنجان - همزمان باسيزدهمين روز از بهارطبيعت، مناطق خوش آب و هوا و سرسبز استان زنجان آغوش خود را بر روي گردشگران و علاقه مندان طبيعت، بازكرد.

به گزارش ایرنا،‌13 فروردین 'آیین سیزده بدر' نقطه ی پایانی نوروز و روز پیوند با طبیعت و زیبایی های بهار است، مردم براساس سنت دیرینه می كوشند در سیزدهمین روز از بهار طبیعت، به دامن دشت ها ، كوهها ، باغ ها و اماكن تفریحی پناه ببرند تا آخرین روز از تعطیلات سال جدید را در كنار یكدیگر سپری كنند.

یكی از سنت های دیرینه ی ایرانیان، سبزكردن دانه های گندم و برخی حبوبات در آستانه سال جدید و انداختن آن در روز سیزدهم نوروز و بهار طبیعت به آبهای روان است.

برخی از مردم معتقد هستند با خروج از خانه و همنشینی با طبیعت، نحسی روز 13 و امكان رخداد اتفاقات ناگوار را از خود دور می كنند.

سیزده فروردین، با نوروز پیوند ناگسستنی دارد و باآن عجین شده ودر متون دیرینه ایرانیان، هیچگاه از 13 و نحس بودن آن نام برده نشده است و این تفكر و دیدگاه به مرور زمان و در طول تاریخ در اذهان مردم جای گرفته است.

بنابر برخی روایات تاریخی، روز سیزده یا 'تیرروز' از 'تیرگان' جشن 'آب پاشان' است و اعتقاد به نحسی آن بعدها به وجود آمده است.

سیزده بدر برای كودكان و نوجوانان ایرانی روز خاصی است و آنان از اینكه خانواده هایشان توانسته اند در یك روز بهاری در كنارهم باشند خوشحال می شوند.

13 فروردین ماه روز انس با طبیعت است و از دیرباز مردم ایران در این روز نمادین، احترام عمیق خود را برای حفظ محیط زیست نشان می دهند.

در استان زنجان نیز آداب و آیین های خاص این روز جای خودرا حفظ كرده است و مردم با خروج از منازل و پناه بردن به دامن طبیعت، اقدام به پخت غذاهای مخصوص كرده و مشغول سرگرمی های محلی و دسته جمعی می شوند.

كشتی گرفتن، گره زدن سبزده ها توسط اعضای خانواده ها بخصوص دختران و پسران جوان و دم بخت، پریدن از روی آب و آتش، ازجمله برنامه های خاص این روز است.

برخی از مردم زنجان برگزاری آیین 13 فروردین ماه 'سیزده بدر' را اقدامی در جهت قدرشناسی از نعمت های خداوندی می دانند و تماشای زنده شدن طبیعت را نشانی از قیامت و معاد قلمداد می كنند.

یك شهروند زنجانی، سیزده بدر را روز آشتی مردم با طبیعت بیان كرد و گفت: برگزاری آیین سیزده بدر و گذراندن روز 13 فروردین در طبیعت، باعث نشاط روح و روان می شود.

'حسن حیدری' جمع شدن اعضای خانواده در كنار طبیعت را موجب رفع كدورت ها و ایجاد مودت دانست و افزود: ایام عید نوروز و سیزده بدر بهانه ای برای حل اختلافات داخلی و خانوادگی است.

وی، به نقل از ابوریحان بیرونی گفت: 13 فروردین كه بنام 'تیر روز' معروف بوده، در نزد ایرانیان خجسته است

522