۱۵ فروردین ۱۳۹۱، ۷:۴۶
کد خبر: 80058917
T T
۰ نفر

كوالالامپور - يك تحليلگر سياسي در آفريقاي جنوبي با تاكيد بر اينكه ايران سرنوشت سلطه دلار بر بازارهاي مالي جهان را تغيير خواهد داد، تاكيد كرد: ايران اعتبار آمريكا و دلارش را با چالش جدي مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا از مالزی،این تحلیلگر سیاسی انگلیسی الاصل مقیم آفریقای جنوبی روز سه شنبه در مقاله ای كه پایگاه خبری - تحلیلی 'به سوی آینده' مالزی آن را منتشر كرد،آورده است: كشورهای عضو بریكس با ابراز نگرانی از تبدیل شدن مناقشه سیاسی ایران به یك دشمنی مالی و تحت تاثیر قرار گرفتن مبادلات جهانی شان، به دنبال سیستم های مبادلات پولی جهانی مستقل از سیستم آمریكایی هستند.

وی می افزاید: سلطه دلار بر بازارهای پولی و مالی و بر كلیه مبادلات تجاری جهان به طور مستقیم با تجارت و قیمت نفت ارتباط دارد.به همین دلیل است كه آمریكا هیچ علاقه ای ندارد مبادلات نفتی جهان به غیر از دلار انجام شود.

این كارشناس سیاسی خاطرنشان می كند: حمله به عراق به بهانه نابود كردن سلاح های كشتار جمعی این كشور نیز با هدف حفظ رابطه دلار با نفت صورت گرفت. اكنون نیز تهدید ایران به تحریم صادرات نفت و اقدام علیه این كشور نیز به علت تصمیم ایران برای جایگزینی دلار با ارزهای دیگر در مبادلات نفتی اش بوده است. ایران مدت هاست دلار را از لیست ذخایر ارزی اش خارج كرده است.

وی سیستم مبادلات ارزی بین المللی سویفت را یكی از ابزارهای مالی كه آمریكا برای تسلط بر بازارهای جهانی دانست و نوشت:سویفت در پی فشارهای آمریكا اعلام كرده است خدمات خود را به ایران و مشتریان ایران قطع می كند. چین و هند دو كشوری كه از مشتریان عمده نفت ایران بوده و مبادلات تجاری گسترده ای با ایران دارند از این اقدام سویفت بشدت متاثر شده اند. این دو كشور اكنون دریافته اند كه آمریكا با استفاده از این ابزارهای مالی و پولی به اقتصاد آنها ضربه می زند.

این تحلیلگر سیاسی آفریقای جنوبی در ادامه می نویسد:وقتی آمریكا در موضوع ایران با استفاده از این ابزارها به این دو كشور ضربه می زند پس با استفاده از همین ابزار در موضوعات دیگر نیز بر رقبای خود فشار خواهد آورد بنابراین سوالی كه اكنون در ذهن كشورهای عضو بریكس شامل روسیه، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی شكل گرفته است این است كه آیا آنها همچنان باید بر اساس نظامات مالی جهانی كه آمریكا ترتیب داده است، عمل كنند؟

وی می افزاید: چنین سوال مهمی ممكن است این كشورها را به پیگیری سیاست های تجاری و مبادلاتی آزادانه تری كه مستقل از نظام مالی بین المللی آمریكایی است سوق دهد.این كشورها به این نتیجه رسیده اند كه چنانچه بخواهند به رشد اقتصادی و توسعه خود بر خلاف میل آمریكا ادامه دهند ناگزیرند تا سیستمی را تعبیه كنند كه به نفوذ آمریكا وابسته نباشد و نفوذ و تاثیر دلار را بر اقتصادهای شان كاهش دهند.

به نوشته این تحلیلگر سیاسی، چین نیز مدت هاست كه مسیر معرفی یوان به عنوان یك ارز معتبر در مبادلات پولی را آغاز كرده است. قرار است تا سال 2015 یوان چین به یكی از ارزهای معتبر مبادلات تجاری در آفریقا و استرالیا تبدیل شود. یوان البته تا كنون توانسته است در بازارهای كشورهای در حال توسعه ای چون شرق آسیا به یكی از ارزهای معتبر تبدیل شود اما بدون شك با ورود یوان به بازار ارزهای معتبر استرالیا و آفریقای جنوبی باید بیش از پیش شاهد جایگزینی دلار با یوان چین در مبادلات تجاری جهان باشیم.

وی در مقاله خود آورده است:جلوه های ملی گرایی در نبرد ارزی بیش از پیش از خود را نمایان می كند و مناقشه بر سر موضوع هسته ای ایران و تحریم بانكی و نفتی این كشور تضاد منافع قدرت های بزرگ را در حوزه تجارت جهانی بیش از پیش نمایان كرده است.

آساق**335