۱۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۶:۰۴
کد خبر: 80063983
T T
۰ نفر

مشهد- جانشين فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از سردار شهيد چراغچي به عنوان يكي از فرماندهان صاحب ايده و جلودار سازماندهي سپاه در جنگ تحميلي ياد كرد.

سردار سرتیپ پاسدار 'اسماعیل قاآنی' روز جمعه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سردار شهید 'ولی الله جراغچی' قائم مقام فرمانده لشكر پنج نصر خراسان در دوران دفاع مقدس درگلزار شهدای بهشت رضای مشهد ، افزود: این شهید از فرماندهان صاحب ایده های ناب و ارزشمند در جنگ تحمیلی بود و نقش بسیار خوبی در پیشبرد اهداف عملیات های این دوران داشت.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: شهدای عالی مقام، مسیر ائمه (ع) را طی می كنند و شهادتشان موجب زنده شدن و اعتلای مكتب اسلام شد.

وی اضافه كرد: شهدا محصول دامن ها و لقمه های پاك بودند كه در مسیر فرهنگ پربار حسینی بزرگ شدند و در دفاع مقدس با نثار جان خود از ارزشهای اسلامی و انقلابی و كیان كشور دفاع كردند.

دراین مراسم كه با حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران، آحاد مردم و مسوولان و فرماندهان و پرسنل نظامی و انتظامی مشهد برگزار شد، بعد از قرائت دعای پر فیض ندبه مداحان به مدیحه سرایی پرداختند و حاضران با قرائت قرآن ضمن مرثیه سرایی ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، یاد و خاطره شهدا و از جمله شهید چراغچی را گرامی داشتند.

شهید 'ولی اله چراغچی مسجدی' دراول مهرماه 1337 در مشهد دیده به جهان گشود و در كودكی به یكی از مدارس علمی و مذهبی به نام نقویه رفت و مدت سه سال در آنجا به تحصیل پرداخت برای گذراندن دوره ابتدایی پا به مدرسه نهاد و مجدد شروع به درس خواندن از پایه اول كرد.

آن شهید در سال 1357 پس از شركت در كنكور،در رشته مهندسی علوم دانشگاهی بیرجند پذیرفته شد و با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، فعالیت سیاسی و مذهبی خود را قوت بخشید و در صحنه مبارزه با رژیم منفور پهلوی، مشتاقانه گام نهاد.

سردار شهید چراغچی در سال 1358 با تعطیلی دانشگاهها فعالیت خود را در ارتش بیست میلیونی آغاز كرد و درهمین سالها بود كه با تشكیل سپاه به این ارگان انقلابی و اسلامی پیوست و با آغاز نخستین فعالیت های ضد انقلابی در گنبد به این منطقه رفت و از خود در آنجا دلاوری ها به یادگار گذاشت.

این شهید با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و در 18 فروردین 1364 در عملیات بدر براثر اصابت تركش خمپاره به سرش در جزیره مجنون، در سن 27 سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.ك/2

7490/659
۰ نفر