۲۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 80077270
T T
۰ نفر

اگر دل خسته اي رو سوي اين ديار كن

۲۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 80077270

ياسوج - ديار زيبا و سرزمين چهارفصل كهگيلويه وبويراحمد كه اين روزها طراوت و لطافت خاصي از باران پربركت بهاري يافته اكنون با روي باز پذيراي مهمانان و گردشگران و دل خسته گان از اقصي نقاط ايران اسلامي است.

به گزارش ایرنا ، این روزها طراوت شقایق ها، تلطیف هوای خوش و نسیم بهاری از هر گوشه ای از این دیار زیبا به چشم می خورد و كهگیلویه وبویراحمد این روزها مصداق بارز این شعر سعدی شیرازی است كه خوش بود دامن صحرا و تماشاي بهار در این دیار.

كهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه‌های بكر، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان با جلوه‌های زیبای گردشگری، دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های كوهساران، جلوه‌ای دیگر از طبیعت سحرانگیز و رویایی را در این روزهای خوش بهاری به نمایش گذاشته است.

دیار گرمسیری این استان همچون شهرستان های گچساران ، بهمئی ، چرام و كهگیلویه كه بهار و سرسبزی و لطافت آن تقریبا از اسفندماه سال گذشته آغاز شده كماكان و با ریزش باران رحمت الهی در این روزها پذیرای مهمانان و گردشگران است.

جاذبه ها ، مناظر بكر ، طبیعی و گردشگری در كنار امام زاده های متعدد و اماكن تاریخی و مذهبی در مناطق گرمسیری ، این دیار زیبا را به سرزمینی رویایی با جلوه ها و جاذبه های حیرت انگیز تبدیل كرده است.

به گزارش ایرنا ، در شهرستان های گرمسیری كهگیلویه وبویراحمد با وجود جلوه های زیبایی از طبیعت ، چشمه سارهای متعدد و خروشان ، آبشارها ، تالاب ها و شمیم عطر گل های بهاری فضایی دل انگیز و بانشاط را برای آسایش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.

در این روزهای بهاری شمیم عطر گل های رنگارنگ در دشت ها و تپه ها و در كنار جویبارهای خروشان روستاهای سرسبز این دیار نیز جلوه ای مصفا ، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه خنكای انبوه درختان بلوط به مهمانان هدیه داده است.

جنگل های انبوه ، درختانی با شاخسارهای چشم نواز، كوچه باغ های خیال انگیز، هوای پاك و لطیف و سایه دلنواز درختان در این سرزمین رویایی همواره بروی رهگذران گسترده می شود.

اما آمیختگی طبیعت اسرار آمیز مناطق سردسیری سی سخت و یاسوج نیز با افسانه های كهن، این مناطق را بیش از پیش برای گردشگران جذاب كرده است.

شهر سی سخت درفاصله 35 كیلومتری شهر یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد و در سمت شمال باختری آن جای گرفته است.

راه ارتباطی یاسوج به سی سخت پس از گذر از یك منطقه هموار به ناحیه كوهستانی می رسد كه جنگل های طبیعی بلوط زیبایی های این گذرگاه را فراوان كرده است.

بخشی از این راه كوهستانی از گردنه های پرپیچ و خم و با شیب های تند گذر می كند كه برای مسافران تازه وارد تا اندازه ای دلهره آور است گرچه دشواری این راه بر جاذبه های طبیعت بكر آن می افزاید.

در آستانه پای نهادن به شهر سی سخت كه آرام در آغوش دنا آرمیده است، گستردگی باغ های میوه آن را بسیار چشمگیر می كند.

با ادامه مسیر به سوی بیرون از شهر سی سخت و در سمت شمال خاوری آن كه دامنه های جنوبی دنا را طی می كند، هرچه بیشتر به طبیعت بكر منطقه وارد می شویم منطقه ای كه آن را 'كوه گل' می نامند خود نمایی می كند ، منطقه ای كوهپایه ای با چشمه های جوشان و همیشگی و آبگیرها و آبشارهایی كه هر یك به گونه ای نغمه های طبیعت را به گوش می رسانند.

یكی از جلوه های طبیعت كوه گل، چشمه پرآب میشی است كه در دامنه دنا و در زیر گردنه بیژن جاری است.

چشمه میشی چشمه ای همیشگی و از مهم ترین چشمه های منطقه سی سخت به شمار می رود كه در امتداد دره ای طولانی با شیب نسبتاً تند روان است و جویبار پرآب و سپید رنگ آن همچون رشته های مروارید زینت بخش دره ای است كه آب چشمه را به زمین های كشاورزی پایین دست می رساند.

در ادامه این مسیر به سوی شرق كه جاده ای كوهستانی مسافران مسیر را هدایت می كند، رودخانه پر آبی جریان دارد كه از آب چشمه ها و چشمه سارهای بالادست روان شده است.

این مسیر از دره های كم عرض گذر می كند كه در سمت شمال جاده صخره های سنگی و بلند دامنه های دنا بر خوفناكی طبیعت آن می افزاید و در سمت جنوب جاده، دامنه كوهپایه به بلندی های برفگیر كوه های روبه روی دنا می رسد.

این جاده در فاصله چند كیلومتر بالاتر از چشمه میشی به پایان راه آسفالته می رسد كه در آنجا كافه ای برای پذیرایی از مسافران ساخته شده است.

در این نقطه و در ادامه راه كوهستان كه راهی شوسه است و به تدریج بر سنگلاخی آن افزوده می شود، چشمه دیگری از زمین می جوشد. در بالادست این نقطه و بر بلندی های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه كوه های برف پوش شكل گرفته كه دریاچه كوه گل نامیده می شود.

به گزارش ایرنا ، این آبگیر زیبا و بكر كه در گویش محلی برم سبز گفته می شود در دل كوهستان و بر بستر پر آب و علف آن چشم انداز دلفریبی دارد كه تنها با ره سپردن به این منطقه كوهستانی و قدری كوهپیمایی می توان به آن رسید.

دریاچه 'كوه گل' در یك گودال طبیعی نشسته بر دامان كوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامون آن منظره ای كم نظیر از یك دریاچه كوهستانی در پیش چشم جلوه گر می كند.

بالاتر از دریاچه كوه گل و در سمت خاور آن، آبگیر كوهستانی دیگری نیز شكل گرفته كه تا اندازه ای كوچكتر است.

این دو آبگیر طبیعی و كوهستانی بخشی از زیبایی های بكر طبیعت كوه گل و سی سخت است كه بویژه در تابستان جذابیت های ویژه ای دارند.

دریاچه كوه گل از آب شدن برف قله های بالادست آن و از چشمه های طبیعی آبگیری می شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره ای گذر می كند كه سر انجام به رودخانه مسیر راه می پیوندد.

پیرامون دریاچه كوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شكاف دره ها می توان یافت كه گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

شهر 'یاسوج' از دیگر مناطق سردسیری كهگیلیویه وبویراحمد است كه به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است.

این شهر با زیبایی های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

به گزارش ایرنا ، گرداگرد این شهر را رودخانه های خروشان بشار و مهریان و كوههای سر به فلك كشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه و كیكم فرا گرفته است به طوری كه برخی این منطقه را شمالی در جنوب كشور می نامند.

آبشار یاسوج: این آبشار زیبا در پنج كیلومتری شمال شهر یاسوج قراردارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنك و گواراست كه سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.

تنگ گنجه ای: این مكان تفریحی كه در 10 كیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد منطقه ای خوش آب و هوا با رودخانه ای زلال و پوشیده از جنگل است كه از دل كوههای دنا می جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

پارك جنگلی یاسوج: این پارك جنگلی كه با 80 هكتار وسعت بزرگترین پارك جنگلی درجنوب كشور است در شمال شهر یاسوج قرار دارد و پوشیده از درختان بلوط، بادام كوهی، ارزن، كیكم و بنه است.

تنگ مهریان: این تنگه كه رودخانه زیبای مهریان از آن می گذرد نیز درشمال شهر یاسوج قرار دارد كه آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می بخشد. برخی از پژوهشگران تاریخ باستان معتقدند، آریو برزن سردار ایرانی در این مكان راه را بر لشكر اسكندر مقدونی بسته است.

پیست اسكی كاكان یاسوج: این پیست واقع در گردنه 'باباحسن' باارتفاع برفی حدود دو متر در 15 كیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و مكانی دل انگیز برای ورزشهای زمستانی است.

به گزارش ایرنا ، كهگیلویه وبویراحمد در كنار طبیعت بكر و جاذبه های گردشگری ، تاریخی و مذهبی خود ، دارای مردمانی غیور ،سلحشور و مهمان نواز با هویت تاریخی و فرهنگی غنی هستند.

گزارش از حمید جهان

671/7530/566