۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 80088296
T T
۰ نفر

افزايش مهاجرت غيرقانوني و تلاش آلمان براي تعليق شنگن

۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 80088296

برلين - افزايش آمار مهاجرت هاي غيرقانوني به آلمان كه دلايل متعددي براي آن عنوان شده، دولت اين كشور را مجبور به بررسي ،پيگيري و تصويب طرحي براي تعليق موردي و موقتي اقامت شنگن كرد.

براساس توافقی كه بین كشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام و به 'طرح شنگن' معروف شد،ساكنان هر كشوری در این منطقه بدون هیچ محدودیتی قادر به سفر به دیگر كشورهای عضو خواهند بود .

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتقال، هلند، بلژیك، لوكزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارك، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، قبرس ، بلغارستان ، رومانی ،سوئیس ،اسلواكی، اسلوونی، چك، ایسلند، مالت و یونان 28 كشور عضو شنگن هستند و افرادی كه ویزای شنگن داشته باشند می توانند بدون محدودیتی به این كشورها تردد داشته باشند.

به گزارش ایرنا،'هندریك لورگز'، معاون سخنگوی وزارت كشور آلمان، گفت: دولت بدنبال این است كه پیشنهادی به كمیسیون اروپایی ارائه دهد تا بر مبنای آن، این كشور اجازه داشته باشد بمدت 30 روز، مقررات شنگن را به حالت تعلیق درآورده و كنترل مرزهای خود را با كشورهای همسایه بار دیگر به مرحله اجرا درآورد.

به گفته لورگز، براساس این طرح كه بطور مشترك از سوی آلمان و فرانسه به دانمارك به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد شده است، هر كدام از دیگر اعضای این اتحادیه براساس قوانین و ضوابط داخلی خود این اختیار را خواهند داشت كه در این مورد تصمیم گیری كنند.

درحالی ارائه این پیشنهاد از سوی دولت آلمان به دانمارك ارائه شده،كه تقاضای سال گذشته كپنهاگ برای استقرار دائمی نیروهای كنترلی و نظارتی در مرزهای این كشور با مخالفت و انتقاد شدید برلین روبرو شده بود.

دولت آلمان یكی از دلایل خود برای اعمال بیشتر كنترل های نظارتی در مرزهای این كشور را، جبران ضعف كنترل مرزها از سوی برخی از كشورهای عضو این اتحادیه كه در نهایت منجر به افزایش ورود مهاجران غیر قانونی می شود، عنوان كرده است.

در عین حال یك مقام دولت آلمان كه خواست نامش فاش نشود، در همین زمینه با ارائه توضیحاتی به وضعیت مرزی دو كشور یونان و تركیه اشاره كرد و گفت: موج ورود مهاجران غیرقانونی از تركیه به یونان كه بعد از ورود به این كشور در دیگر كشورهای اتحادیه اروپایی از جمله آلمان پخش می شوند، نمونه روشنی است از اینكه معیارهای شنگن بدرستی رعایت نمی شود.

این مقام دولت آلمان البته آمار دقیقی از تعداد كسانی كه از این راه وارد اروپا می شوند ارائه نكرد اما تاكید كرد كه رقم این مهاجران غیرقانونی بسیار بالا است.

آمار ورود مهاجران غیرقانونی از مرزهای زمینی درحالی افزایش داشته كه منطقه مرزی اتحادیه اروپا با كشورهای غیر اروپایی،از طریق یك نهاد امنیتی و انتظامی به نام 'فرونتكس' كه وظیفه كمك به این اتحادیه برای كنترل مرزها را برعهده دارد، نظارت می شود.

فرونتكس از نیروهای ویژه واكنش سریع و تجهیزات پیشرفته پلیسی و انتظامی برخوردار است تا در مواقع لزوم بتواند ماموریت خود را در سریعترین زمان ممكن و با بهترین كیفیت انجام دهد.

به گفته این مقام دولتی آلمان،تقاضای بلغارستان و رومانی برای ملحق شدن به منطقه شنگن از دیگر دلایلی است كه دولت این كشور را به فكر ایجاد محدودیت های جدید مرزی انداخته است.

براساس اخبار و گزارش ها، رومانی و بلغارستان از جمله كشورهایی هستند كه قاچاق انسان و عبور مهاجران غیرقانونی از مرزهای این دو كشور بسیار مشاهده و گزارش شده است.

اروپام** 2051** 1701 **1575
۰ نفر