۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۴۴
کد خبر: 80091117
T T
۰ نفر

مشهد- رييس كميته تخصصي معماري سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي گفت: جايگاه معماري در ساخت وسازهاي شهري بايد مشخص شود.

مهندس محمد رضا اسماعیلی روز یكشنبه همزمان با روز ملی معماری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر معماری شهر مشهد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و عدم انسجام و هماهنگی در حوزه فعالیت معماری باید ساماندهی و اصلاح شود.

وی با بیان اینكه معمار در تمام دنیا نقش هماهنگی دارد، افزود: وظایف و خدمات معماری و اینكه مهندسان معماری نمی توانند نقش خود را به درستی ایفا كنند، می بایست آسیب شناسی شود.

وی با اشاره به چالش های پیش روی حوزه معماری، گفت: به طور مثال در طرح تفضیلی و روند صدور پروانه ساختمان، پیش نویس می باید در اختیار مهندس معمار قرار گیرد در حالی كه در اكثر مواقع این پیش نویس در اختیار مدیر مسوول قرار می گیرد.

به گفته وی مدیر مربوطه ممكن است رشته تخصصی اش غیر از معماری باشد و این در حالی است كه مهندسین معمار نیز معمولا در این دفاتر به كار گرفته نمی شوند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی در ادامه گفت: از سوی دیگر نقشه های از پیش تعیین شده نیز تخصصی و كارشناسی شده نیست و نقشه ای كه معمار بتواند روی اقلیم معماری كار كند از دست او گرفته شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال چه كسی گفته است كه در تمام شهرها باید زمین محدود باشد و چرا به سمت بناهای مسكونی نمی رویم كه چهار طرف آن باز باشد در حالی كه احداث این بناها در حفظ محیط زیست و زیبایی شهر نقش بسزایی دارند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی، افزود: هم اكنون روند اجرایی ساخت و سازها، مصالح به كار گرفته شده و طرحهایی كه در اختیار مردم قرار می گیرد نیازمند اصلاح و بازسازی است.

سوم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی روز معماری در كشور نامگذاری شده است.

7487/659