۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۱۷
کد خبر: 80100970
T T
۰ نفر

ساري - معاون امور عمراني استاندار مازندران بر لزوم و ضرورت فرهنگ سازي در زمينه چگونگي مصرف، توليد، و جمع آوري زباله تاكيد كرد و گفت: در دولت نهم و دهم مديريت زباله استان از نگاه و حمايت و توجه جدي برخوردار شده است.

' سید عیسی هاشمی حیدری 'روز شنبه به مناسبت هفته زمین پاك در 'همایش مدیریت صحیح پسماند، صیانت از محیط زیست' خواستار همدلی و هماهنگی برای اجرای طرح های ساماندهی زباله در این استان شد.

وی با بیان این نكته كه هنوز در ایران برای تبدیل تهدید زباله به یك فرصت ، فرهنگ سازی نشده است گفت : امسال برای نیروگاه زباله سوز ساری با ظرفیت سوخت 450 تن ، 150 میلیارد ریال و برای طرح نیروگاه 200 تنی نوشهر 70میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت كه انتظار می رود عملیات اجرایی این طرح سرعت گیرد.

هاشمی خاطرنشان كرد: با راه اندازی این پروژه ها شهرداران باید تمامی زباله های تولیدی را به سمت كارخانه زباله سوز هدایت كنند چرا كه هزینه راه اندازی و روشن شدن دوباره دستگاه ها بسیار بالاست.

معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: در همه جای دنیا از زباله به عنوان طلای كثیف و فرصتی برای سودآوری استفاده و بهره برداری می شود در حالی كه در كشور ما به دلیل اینكه فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است همواره با مخالفت و مقاومت های گوناگون مردمی روبرو هستیم.

هاشمی هفته زمین پاك را فرصتی مناسب دانست تا مردم و مسئولین در هم اندیشی با هم راه های بهره گیری مناسب از زباله و پسماند را برای داشتن زمین و محیطی سالم و امن پیگیری كنند و با برنامه ریزی مناسب به راهكارهای اساسی در كنترل این سرمایه كثیف دست یابند.

معاون عمرانی استانداری مازندران با تشكر از ابتكار شهرداری و سازمان پسماند و حفاظت محیط زیست استان و همچنین موسسه مردم نهاد(NGO )آسان گفت: رفتگران زحمتكشان بی مدعای هستند كه لباس خدمت به تن دارند.

'علی فلاح ' رییس موسسه مردم نهاد محیط زیست آسان از كاركنان خدمات شهری شهرداری ها به عنوان انسان های فهیم یاد كرد و گفت: برگزاری چنین همایش هایی در ترویج فرهنگ زیست محیطی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به آموزه های دینی در مورد پاكیزگی و طهارت و اینكه با غرور بر روی زمین راه نرویم افزود: رفتگران انسان های فهیمی كه در لباس خدمتگزاری شهرداری خواب از چشم خود می گیرند و با دستان پاك خود زباله های ما را جمع آوری می كنند.

رییس موسسه مردم نهاد آسان ساری خاطرنشان كرد: همه ما باید در داشتن محیط زیست ، منابع طبیعی و آب و خاك پاك همت كنیم .

فلاح از اقدامات اداره كل محیط زیست ، منابع طبیعی و شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری در زمینه تصفیه خانه شیرابه مركز دفن زباله ساری تقدیر و تشكر كرد.

'هرمز محمودی راد' مدیر كل حفاظت محیط زیست مازندران دیگر سخنران این همایش گفت: برای داشتن شهری در خور شأن، نیازمند همدلی و هماهنگی و یكرنگی بین مردم و مسئولین هستیم.

وی با تاكید بر این كه زمین و محیط زیست امانت الهی برای آیندگان در دستان ماست، گفت: در نگهداری صحیح از این منابع باید تلاش كنیم و اینگونه نباشد كه فقط خود را ببینیم و به نفع خود از آن بهره بجوییم.

مدیر كل حفاظت محیط زیست مازندران به نامگذاری دوم تا هشتم اردیبهشت ماه از سوی سازمان جهانی بنام 'زمین پاك' اشاره كرد و گفت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره به نظافت و پاكیزگی تاكید شده است .

وی به تولید زباله و پسماند آن در مازندران اشاره كرد و گفت: زباله تولیدی در استان محدودیت هایی برای مدیریت دارد كه باید با برنامه ریزی مشكل زیست محیطی را حل كنیم.

محمودی راد با بیان اینكه سالم زندگی كنیم و زمین را پاك و سالم به نسل های آینده هدیه دهیم ،اضافه كرد: برای این كه شهر و استان خود را به خوبی اداره و حفاظت كنیم ، نیازمند همدلی ، هماهنگی و یكرنگی هستیم.

محمودی راد تصریح كرد: عشق به وطن و شهر و دیار است كه این خدمتگزاران با ایثار و از خودگذشتگی انجام وظیفه می كنند.

شهردار ساری نیز در سخنانی از زحمات محمودی راد مدیر كل حفاظت محیط زیست استان در زمینه همكاری برای روان سازی مقررات قانونی و دفن بهداشتی زباله و از نوبخت مدیر كل منابع طبیعی مازندران برای در اختیار گذاشتن عرصه های منابع ملی برای دفن زباله ساری تقدیر و تشكر كرد و گفت: روان سازی مقررات از سوی مدیركل حفاظت محیط زیست موجب شد تا پرونده های فراوانی كه شهرداران استان مازندران در دادگستری داشته اند به حداقل برسد.

علی حجازی افزود: پیگیری برای نواقص مراكز دفن زباله ساری همچنان ادامه دارد.

وی گفت: شهرداری نهادی مردمی است و مردم ولی نعمتان ما می باشند و انتظار می رود با همكاری مستمر یار و یاور مجموعه شهرداری باشند.

شهردار ساری خواستار توجه مردم به ساعات جمع آوری زباله بخصوص درشش ماه اول سال شد و گفت: تمیزی شهر نیازمند عزم همگانی است چرا كه اگر حتی به اندازه تك تك افراد شهر رفتگر داشته باشیم باز هم كم است .

حجازی از زحمات شبانه روزی كاركنان خدمات شهرداری ساری تشكر كرد و گفت: دست تك تك آنها را می بوسم.

روزانه دو هزارو 500تن زباله در مازندران تولید می شود و در حال حاضر یكی از دغدغه های مهم مسوولان و مردم استان جمع آوری ، حمل و دفع بهداشتی زباله است.ك/2

2585/402