۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 80106609
T T
۰ نفر
استاندار گيلان خواستار استفاده از كودهاي جايگزين كود شيميايي شد

رشت - استاندار گيلان گفت: ترويج فرهنگ كودهاي جايگزين كودهاي شيميايي بسيار اهميت دارد و از آن حمايت مي شود.

' مهدی سعادتی' روز سه شنبه در جلسه كمیته بررسی وضعیت كودهای كشاورزی گیلان اظهار داشت: كودهای شیمیایی ضمن هدر دادن پول ، موجب تخریب و آلودگی خاك های مزارع می شود و كشاورزان ما باید از كودهایی كه آلودگی و آسیب های كمتری دارند، استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: سهمیه كود شیمیایی سال زراعی جدید كود یارانه ای استان گیلان 33هزار و 700 تن و كود غیر یارانه ای 19 هزار و 700 تن است كه تاكنون 85درصد آن برای شالیزارهای سراسر استان توزیع شده و 15 درصد باقیمانده نیز تا نیمه ماه جاری توزیع می شود.

وی گفت: با توجه به اینكه سال زراعی جدید زودتر از سال زراعی گذشته شروع شده و از سوی كشاورزان نیز استقبال خوبی شده به همین دلیل در مورد تامین كودهای مورد نیاز كشاورزان سیاستگذاری و حمایت های لازم صورت گرفته است.

استاندار گیلان یادآور شد: با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی می توان از آنها در كنار شركت های خدماتی حمایتی و شركت های تعاونی روستایی حمایت بیشتری بعمل آورد تا درفرآیند تامین و توزیع كودها تسریع شود.

وی از سازمان جهادكشاورزی استان گیلان خواست نسبت به چگونگی توزیع كود زمین های كشاورزی، زراعی، باغی، چای، سبزی، صیفی كاری و شیلاتی اطلاع رسانی دقیق تری به مردم و كشاورزان ارایه كنند.

اردشیر روحی رییس سازمان جهادكشاورزی استان گیلان نیز در این جلسه گفت: كودهای شیمیایی در سال زراعی جدید بر اساس سامانه رایانه ای توزیع شده و تاكنون 85درصد كودشالیزارهای استان تامین و توزیع شده است.

وی افزود: برای 240هزارهكتار شالیزارهای استان ،36هزارتن كود مورد نیاز است كه سازمان جهاد كشاورزی تدابیر و سیاست های لازم را برای تامین و توزیع این مقدار كود بعمل آورده است.

جلسه بررسی آخرین وضعیت توزیع كودهای كشاورزی به ریاست مهدی سعادتی استاندار گیلان روز سه شنبه با شركت معاون برنامه ریزی استانداری گیلان ،رییس سازمان جهادكشاورزی گیلان ، فرمانداران شهرهای لنگرود، رودسر و رشت و جمعی از مدیران و كارشناسان ذیربط در استانداری گیلان تشكیل شد.ك/2

619/604