۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 80106700
T T
۰ نفر

بررسي وضعيت تاريخي و حقوقي جزاير سه‌گانه در خليج فارس

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 80106700
بررسي وضعيت تاريخي و حقوقي جزاير سه‌گانه در خليج فارس

استان تهران- همزمان با فرا رسيدن روز ملي خليج فارس نشست 'بررسي وضعيت تاريخي و حقوقي جزاير سه گانه در خليج فارس' روز چهارشنبه (13 ارديبهشت) در فرهنگسراي شفق برگزار مي‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای شفق، این نشست به همت كانون تاریخ فرهنگسرای شفق در سرای ‌كتاب این فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

جغرافیای خلیج فارس، نقش خلیج فارس در منطقه، آشنایی با جزایر ایرانی تنب كوچك و بزرگ و ابوموسی، نقش و موقعیت این جزایر در منطقه، ادعاهای مطرح شده از سوی اعراب در خصوص جزایر سه گانه و علل آن و نقش استراتژیك این جزایر در موقعیت كنونی، موضوعاتی هستند كه كارشناس برنامه در این نشست به بررسی آنها می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، در خلیج فارس، نزدیك به 130 جزیره كوچك و بزرگ وجود دارد كه درباره حاكمیت بر بعضی از آنها، بین كشورهای كرانه‌اش اتفاق نظر وجود ندارد، یكی از پر هیاهوترین مسایل، مربوط به ادعاهای امارات متحده عربی نسبت به جزایر ایرانی تنب كوچك و بزرگ و ابوموسی است.

چندی پیش نیز وزیر امور خارجه این كشور بار دیگر بحث مالكیت این جزایر را مطرح نمود كه با پاسخ صریح و قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

خلیج فارس طبق اسناد تاریخی از هزاره هشتم قبل از میلاد مورد استفاده تجاری و نظامی ملل دنیای قدیم قرار گرفته است.

مساحت آن 233٬000 كیلومتر مربع است و پس از خلیج مكزیك و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید، تا سال 1962 هیچ تردیدی در آثار و نوشته‌های عربی در فارسی خواندن خلیج فارس وجود نداشت تا اینكه در سال 1962 روزنامه تایمز لندن در یكی از مقالات خود از خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده كرد.

روز 10 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران به 'روز ملی خلیج فارس' نامگذاری شده است.

علاقه‌مندان برای شركت در این نشست می‌توانند روز چهارشنبه(13 اردیبهشت) ساعت 16 به فرهنگسرای شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی، خیابان 21 ،بوستان شفق مراجعه كنند.

تهرام/7245/ /1556/
۰ نفر