۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 80114564
T T
۰ نفر
نقشه هاي چند صد ساله جزاير سه گانه ايراني در تبريز وجود دارد

تبريز- مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي شمالغرب كشور از وجود نقشه هاي چندصد ساله خليج فارس كه در آن به جزاير ايراني تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي اشاره شده، خبر داد.

سیدمسعود نقیب روزشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهاركرد: با وجود نقشه ها و مدارك فراوانی كه در سرتاسر جهان در مورد خلیج فارس و این جزایر وجود دارد امكان هیچ گونه سوء استفاده برای كشورهای مدعی باقی نمی ماند.

وی با بیان اینكه تنها یكی از این نقشه ها مربوط به سال 1277 هجری شمسی (مصادف با سال 1316 هجری قمری) می باشد، افزود: این نقشه نخستین نقشه برجسته نمای كشور می باشد كه توسط میرزا عبدالرزاق سرتیپ كشیده شده است.

نقیب خاطرنشان كرد: در این نقشه به صورت آشكار نام خلیج فارس (یا دریای بندر بوشهر) نوشته شده و جزایر سه گانه خلیج فارس جزو قلمرو ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به اینكه این نقشه بر روی نوعی پارچه ترسیم شده، افزود: این نقشه در مقیاس و دقت ده میلیونیوم بوده و به تایید وزارت علوم رسیده است.

مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی شمالغرب كشور با نشان دادن یك نقشه انگلیسی، گفت: این نقشه نیز در سال 1962میلادی در 'دیلی تلگراف' كه از معروفترین روزنامه های جهان می باشد، به چاپ رسیده است.

نقیب خاطرنشان كرد: همچنین یك نقشه مربوط به سال 1920 میلادی كه به سفارش ایران در تركیه به چاپ رسیده در این مركز نگهداری می شود.

وی ادامه داد: این نقشه كه با عنوان اطلس بغلی (نقشه قابل حمل و همراه) ترسیم شده، به صوت مشروح به مناطق مختلف ایران و جزایر سه گانه آن اشاره كرده است.

وی اظهاركرد: یك نقشه قدیمی نیز كه مربوط به سال 1286 می باشد، در این مركز نگهداری می شود.

وی افزود: در این نقشه خلیج فارس یا همان دریای بندر بوشهر به همراه این جزایر جزو قلمرو ایران ترسیم شده است.

7240/587