۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۳۳
کد خبر: 80118492
T T
۰ نفر
'توكسوپلاسموز' بيماري خطرناك و مشترك بين انسان و گربه است

زنجان- كارشناس بيماريهاي مشترك انسان و دام سازمان دامپزشكي استان زنجان،گفت: 'توكسوپلاسموز' به عنوان بيماري مشترك انسان و گربه شناخته شده و موجب ايجاد كيست هاي نسجي در ميزبان خود مي گردد.

'امیر مهدی عرفانی'، روز دو شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیماری 'توكسوپلاسموز' عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ انگلی كه‌ در انسان‌ها و بسیاری‌ از گونه‌های‌ پستانداران‌ و پرندگان‌ ایجاد می‌شود.

وی، بابیان نحوه انتقال انگل تك ‌یاخته 'توكسوپلاسما گوندی‌' كه‌ عامل بیماری 'توكسوپلاسموز' به انسان، خاطر نشان كرد: نوع انتقال عامل بیماری به انسان، ازطریق خوردن گوشت های نیم پز یا خام آلوده به انگل می باشد.

كارشناس بیماریهای مشترك انسان و دام سازمان دامپزشكی استان زنجان ،با بیان اینكه انتقال عامل بیماری توكسوپلاسموز در مرحله 'اووسیتی' انگل،از طریق تغذیه گوسفند و گاو از گیاهان آلوده به مدفوع گربه منتقل می شود، یادآور شد: عامل بیماری،در اندامهایی مانند عضلات حیوان مستقر شده و بر اثر تغذیه از گوشت حرارت ندیده به انسان منتقل می گردد.

وی،درباره عوارض ناشی از بیماری توكسوپلاسموز در انسان، افزود: زن‌ بارداری‌ كه‌ دچار عفونت‌ می‌گردند، می‌تواند در شرایط خاص آن‌ را به‌ جنین داخل رحم منتقل كرده و جنین با عوارض شدید مادرزادی مانند عقب‌ ماندگی‌ ذهنی‌ ، تشنج‌ و حتی مرگ دچار گردد.

8155/522