۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۱۷
کد خبر: 80123651
T T
۰ نفر
شستشوي سبزيجات براي پيشگيري از بيماري 'كيست هيداتيك' ضروري است

زنجان - كارشناس بيماريهاي مشترك انسان و دام سازمان دامپزشكي استان زنجان، گفت: ضدعفوني سبزيجات به تنهايي توان از بين بردن تخم هاي چند لايه انگل 'كيست هيداتيك' را نداشته و بايد سبزيجات با مقادير اندكي ازمايع ظرفشويي شسته شوند.

'امیرمهدی عرفانی'،روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، بابیان اینكه میزبان واسط بیماری 'كیست هیداتیك'،سگ می باشد، افزود: كرم 'اكینوكوكوس گرانولوزوس'، عامل بیماری كیست هیداتیك بوده و قسمتی از سیكل زندگی خود را در بدن خانواده سگ سانان، شامل شغال،روباه و سگ و ... می گذراند.

وی، چرخه زندگی انگل 'اكینوكوكوس گرانولوزوس' را تشریح و خاطر نشان كرد: این بیماری از طریق مدفوع سگ بر روی علوفه مورد تغذیه دام منتقل و از طریق تعلیف وارد روده دام و از طریق دیواره روده به داخل كبد راه می یابد.

كارشناس بیماریهای مشترك انسان و دام سازمان دامپزشكی استان زنجان، روش پراكنش بیماری در جمعیت سگ ها را مصرف گوشتهای لاشه ای یا ضایعات معدوم نشده كشتارگاهها عنوان كرد و یادآور شد: بهترین راه كنترل بیماری كیست هیداتیك معدوم سازی سگ های ولگرد می باشد.

وی، افزود: تنها راه درمان این بیماری در انسان، جراحی و در سگ های صاحب دار مصرف قرص های ضد انگل و كنترل و دفن مدفوع حیوان تا چند روز پس از مصرف دارو می باشد.

عرفانی،دوام تخم ' اكینوكوكوس گرانولوزوس' را زیاد عنوان كرد و یادآور شد: تخم چند لایه این انگل سبب می گردد در شرایط مساعد تا چند سال در محیط باقی بماند،در مصرف سبزیجاتی كه زمانی در محل سگ نگهداری شده، نهایت دقت لازم است.

به گزارش ایرنا، انگل 'اكینوكوكوس گرانولوزوس' در واقع كرمی شكل و سه تكه می باشد كه قسمت انتهایی بدن این انگل جهت ذخیره تخم و بزرگتر از سایر قسمت های بدن است.

8155/522