۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۸:۱۴
کد خبر: 80144535
T T
۰ نفر
نوغانداران خراسان خواستار توجه جدي به اين صنعت هستند

تربت حيدريه - نوغانداران خراسان خواستار توجه جدي به اين بخش و بازگشت صنعت نوغانداري به مسير اصلي و تاريخي خويش هستند.

جمعی از نوغانداران و ابریشم كشان خراسان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی 'ورود پیله خشك و نخ ابریشم قاچاق از مرزها، كاهش تدریجی توتستانها، هزینه های بالای تولید، كمبود صنایع فرآوری و كمبود واحدهای پژوهشی به روز و كارآمد' را از مهمترین مشكلات صنعت نوغانداری برشمردند.

نوغانداری یكی از مشاغل جانبی كشاورزان در استانهای سه گانه خراسان محسوب می شود.

در دهه 70 حدود هشت هزار خانوار روستایی در این استانها به نوغانداری مشغول بودند اما این تعداد هم اكنون به دو هزار خانوار كاهش یافته است.

یكی از نوغانداران 'روستای كوه سرخ' شهرستان كاشمر می گوید: اغلب كسانی كه به كار نوغانداری مشغول هستند سالخورده شده اند لذا باید راهكارهایی اندیشید تا جوانان به كا در این صنعت علاقه مند و تشویق شوند.

'برات الله صدوقی' افزود: صنعت نوغانداری نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در كشور پیدا كند لذا یكی از مشكلات پیش روی نوغانداران بیمه آنان است.

یكی دیگر از نوغانداران 'روستای ایمی' واقع در بخش مركزی تربت حیدریه نیز گفت: صنعت ابریشم كشی در حال فراموشی است و هیچ متولی از این حرفه حمایت نمی كند.

'حسین آزادی' اظهار داشت: نوغانداران زیرپوشش هیچ نوع بیمه كه شامل محصولات و بیمه فردی باشد نیستند.

یكی دیگر از نوغانداران گفت: صنعت نوغانداری در كشور در حال فراموشی است لذا باید مسوولین توجه به این محصول داشته باشند.

'كریم كمالی' افزود: در سالیان گذشته صنعت نوغانداری در ایران جایگاه خوبی داشت اما اكنون جایگاه خود را از دست داده است.

مدیر شركت سهامی پرورش كرم ابریشم در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: واردات قاچاق ابریشم و پیله خشك باعث مشكلاتی برای صنعت نوغانداری و ابریشم كشی شده است.

'فرید سرجمعی' افزود: اوج شكوفایی صنعت نوغانداری در سه استان خراسان سال 1379 بود كه بیش از 43 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع می شد.

وی اظهار داشت: امسال به دلیل قاچاق پیله خشك و ابریشم خام از آن سوی مرز، تعداد جعبه های توزیع شده تخم نوغان به حدود پنج هزار جعبه رسیده است.

او گفت: دلیل دیگر كاهش جعبه های تخم نوغان بیمه نبودن این محصول است.

مدیر شركت سهامی پرورش كرم ابریشم در استانهای خراسان به افزایش 16درصدی تعداد جعبه های نوغان در سال جاری نسبت به پارسال اشاره و بیان كرد: پارسال سه هزار و 809 جعبه از سوی نوغانداران برای پرورش تخم نوغان خریداری شد كه امسال این تعداد به حدود 5000 جعبه رسیده است.

سرجمعی با اشاره به نیاز ایجاد مركز تحقیقات ابریشم در خراسان نیز گفت: با توجه به اینكه 70 درصد پیله كل كشور در 'تربت حیدریه' تبدیل به نخ ابریشم خام می شود جا دارد مركز تحقیقات ابریشم در خراسان رضوی تاسیس شود.

وی در ادامه یكی از مشكلات نوغانداران و ابریشم كشان خراسانی را عدم حمایت از صنایع جانبی این محصول ذكر و بیان كرد: میراث فرهنگی از ابریشم تنها در بخش فرش استفاده می كند اما اگر محصولات جانبی دیگر مثل پارچه بافی نیز حمایت شوند و بازار خرید ابریشم را در دیگر كشورهای دنیا فعال نمایند قطعا صنعت نوغانداری احیا خواهد شد.

او گفت: هرسال با آغاز فصل بهار توزیع تخم نوغان دربین نوغانداران خراسان در شعبات فروش شركت پرورش كرم ابریشم آغاز می شود، امسال با توجه به سردی هوا توزیع آن چند روزی به تعویق افتاد اما در ادامه با استقبال نوغانداران مواجه شد.

مدیر شركت سهامی پرورش كرم ابریشم در استانهای خراسان ادامه داد: از آنجا كه پرورش كرم ابریشم درمناطق گرمسیر زودتر شروع می شود هم اكنون بیشترین عرضه در شهرستانهای گناباد ، كاشمر و تربت حیدریه بوده كه به تدریج این روند در سایر شهرستانها و استان خراسان شمالی گسترش پیدا می كند.

وی با اشاره به ثابت نگه داشتن قیمت فروش هر جعبه تخم نوغان در مقایسه با سالهای گذشته افزود: شركت سهامی پرورش كرم ابریشم امسال در سیزدهمین سال متوالی به منظور حمایت از نوغانداران هر جعبه تخم نوغان را به قیمت 75 هزار ریال به نوغانداران عرضه می كند.

مدیر شعب شركت سهامی پرورش كرم ابریشم در استانهای خراسان گفت: برای خرید پیله تولیدی نوغانداران به صورت تضمینی، سال گذشته قیمت خرید پیله به ازای هر كیلوگرم پیله مرغوب 73 هزار و 900 ریال تعیین شد كه امسال شركت پرورش كرم ابریشم به منظور حمایت از نوغانداران قیمت خرید تضمینی آن را به 86 هزار ریال افزایش داده است.

سرجمعی افزود: تلاش برای جلوگیری از ورود پیله و ابریشم خارجی به كشور، ثابت نگه داشتن قیمت تخم نوغان در 13 سال اخیر و بیمه تخم نوغان در برابر حوادث احتمالی با مبالغی ناچیز از دیگر اقدامات شركت پرورش كرم ابریشم بوده است.

وی 'احیا توتستانهای از بین رفته' را از دیگر اقدامات مهم در راستای فراهم كردن بستر مناسب برای پرورش كرم ابریشم ذكر و بیان كرد: امسال به منظور احیا توتستانها نهال توت یارانه ای در استانهای نوغان خیز كشور توزیع شده است.

او افزود: در این زمینه 70 هزار اصله نهال توت به استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد : نوغانداران با توجه به وضع بازار هیچگونه نگرانی از بابت خرید پیله تولیدی نداشته باشند زیرا پیله های تولیدی در بازار بیشتر از قیمت نرخ تضمینی خریداری می شود.ك/4

2691/664
۰ نفر