۹ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 80158519
T T
۰ نفر
سران، درباره آينده سازمان همكاري شانگهاي تصميم مي گيرند

پكن - ' چن گوا پينگ'، معاون وزير امور خارجه چين روز سه شنبه در تشريح مهمترين برنامه هاي دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي گفت: در نشست پكن برنامه هاي راهبردي و توسعه اي اين سازمان تصويب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اجلاس سران سازمان همكاری شانگهای قرار است هفته آینده و در روزهای 17 و 18 خرداد در شهر پكن برگزار شود.

معاون وزیر خارجه چین در نشست امروز در جمع خبرنگاران و شماری از دیپلمات های خارجی مقیم دو موضوع برنامه های آینده شانگهای و تشكیل بانك توسعه را مورد توجه قرار داد.

وی به تعیین وظایف مهم و راهبردی توسعه شانگهای برای یك دهه آینده اشاره كرد و گفت: این موضوع در اجلاس سران بررسی می شود زیرا همكاری و توسعه میان مدت بین اعضای شانگهای باعث تقویت همكاری ها با نتیجه برد - برد خواهد شد.

وی با تاكید بر اهمیت صلح و ثبات جهانی و منطقه یی افزود: در همین راستا نخستین سند سیاسی سازمان شانگهای تصویب و منتشر خواهد شد.

این مقام چینی در ادامه گفت: در بخش امنیتی نیز در اجلاس پیش رو انجام اصلاحاتی در خصوص مقررات و تدابیر سیاسی و دیپلماتیك و ایجاد ساختار واكنش به رویدادهای مرتبط با ثبات و امنیت منطقه مد نظر است.

چن اظهارداشت: در راستای تقویت جایگاه شانگهای در دوازدهمین اجلاس سران سند ورود افغانستان به عنوان عضو ناظر و تركیه به عنوان شریك گفت وگوها تصویب و به طور رسمی اعلام می شود.

وی به تقویت همكاری های منطقه ای و بین المللی در بخش اقتصادی اشاره كرد و افزود: اجماع نظر برای ایجاد سامانه های تضمین مالی و تسریع در معاملات اقتصادی در بخش های تجاری ، سرمایه گذاری ، انرژی ، حمل و نقل ، بهداشت و گردشگری میان اعضا رسمی و ناظر یكی از اهداف اجلاس پكن است.

معاون وزیر امور خارجه چین این تمهیدات را در راستای تبدیل شانگهای به یك سازمان 'قابل اعتماد' برای كمك به ارتقا سطح زندگی بیش از یك میلیارد و 500 میلیون نفر كشورهای عضو عنوان كرد.

وی ایجاد بانك توسعه را مورد تاكید قرار داد و گفت: افزایش مسیرهای مالی برای انجام طرح های داخلی و چند جانبه و مقابله با بحران های خارجی و شكل دادن به سامانه های مالی بین المللی از اهداف تاسیس این بانك است.

'چن گوا پینگ ' در ادامه در پاسخ به سوالی موافقت با الحاق هند و پاكستان را به این سازمان به عنوان عضو رسمی ، تكذیب كرد.

وی گفت : هنوز درباره پیوستن ناظران به عنوان عضو رسمی تصمیم قطعی گرفته نشده است.

ایران ، مغولستان ، هند و پاكستان ناظران سازمان همكاری شانگهای هستند .

با این حال مقام چینی از ورود رسمی كشورها به این سازمان استقبال كرد و گفت كه آنها باید كار زیادی در بخش های حقوقی ، فنی و سیاسی انجام داده و آمادگی كامل را در این زمینه ها بست آورند.

در این نشست تصریح شد وضعیت افغانستان یكی از محورهای اساسی گفت و گو ها در اجلاس سران در پكن خواهد بود.

نشست سران ، نشست روسای بخش های تجاری و بازرگانی و برگزاری مراسم امضای اسناد سازمان همكاری شانگهای از برنامه های مهم در حاشیه اجلاس پكن است.

سازمان همكاری شانگهای در سال 2011 شكل گرفت و در زمان حاضر چین ، روسیه ، قزاقستان، قرقیزستان ، تاجیكستان و ازبكستان اعضای رسمی آن هستند.

آساق ** 275 ** 2100